כבר מספר שנים שחברות בכל הענפים ובסדרי גודל משתנים, מציעות לעובדים פעילויות כושר גופני: שיעורי פילאטיס על גג הבניין, יוגה בחדר הישיבות ועוד. מגמה זו, שהחלה כאמור לצבור תאוצה בשנים האחרונות, הולכת ומתרחבת, כאשר חברות גדולות כמו מייקרוסופט, וויקס ואיירון סורס, יצרו מערך כושר גופני עצמאי, מעין מכון כושר פרטי לעובדי החברה, המציע שיעורים וסדנאות - ממש כמו בכל מכון עצמאי רק עם הבדל אחד משמעותי - הוא מיועד לעובדי החברה בלבד. כאן נכנס לתמונה מרכיב הקהילתיות, שהוא משמעותי ולו רק בשביל תוספת המוטיבציה כששני חברים לעבודה מתאמנים יחד. 

במהלך משבר הקורונה, מרבית החברות הצליחו להעביר את הפעילות שלהן לעבודה מהבית בהצלחה, אך הקשר עם העובדים, 'גאוות היחידה' ותחושת הקהילה - נפגעו. לכן, כעת עם החזרה למשרדים, החברות בוחרות לעשות את המאמץ, לעמוד בהנחיות משרד הבריאות בנוגע לפעילויות כושר גופני, ולהשיב את פעילות "מועדוני הכושר" שלהם. ההחלטה הזו נובעת מתפיסה לפיה תחושת השייכות של העובדים חיונית להמשך תפקודם וחזרתם לשגרת עבודה מהמשרד. 

יוגה (צילום: shutterstock By fizkes)
מתרגלים יוגה בחדר הישיבות | צילום: shutterstock By fizkes

משפיע על הלכידות ועל הפרודקטיביות

לצד הרצון להחזיר את תחושת הקהילה בחברה, בימים אלה בהם מקונן בקרב רבים מאיתנו חשש מהידבקות, האפשרות להתאמן יחד עם אנשים שאנו מכירים ובין כה וכה באים איתם במגע מסוים לאורך היום, מחזקת את תחושת הנוחות של העובדים להתאמן. מלבד זאת, לחברות יש רצון עז להחזיר את תחושת השגרה, שתהיה דומה כמה שיותר למציאות של לפני הקורונה. החזרת הפעילות גם של מערכת הכושר העצמאית של החברה, מייצרת בקרב העובדים את ההרגשה שהדברים חזרו למסלולם התקין, מה שמשפיע באופן מידי על אפקטיביות העובדים ומכאן על ביצועי החברה.

הפעלת מערכת כושר עצמאית עבור העובדים, מערכת שעות של אימונים ושיעורים רק לאנשי החברה בטח בימים שלאחר הקורונה, היא חיובית עבור שני הצדדים. החברה מרוויחה את הקשר החברתי המתחזק בין עובדי החברה, את תחושת השייכות והקהילה וגם כמובן ׳מיתוג מעסיק׳ חיובי לחברה. העובדים מנגד, מרוויחים את האפשרות להתאמן ללא עלות, לצד החברים שלהם ובמקום העבודה. לזה מצטרפת תחושת הביטחון היחסית שנובעת כאמור מאימון בסביבה "סגורה" ועם אינטרס חזק של הנהלת הארגון לשמור על בריאות העובדים.

אלן דבנששון (צילום: באדיבות המצולם)
אלן דבנששון | צילום: באדיבות המצולם

עם זאת, לצד היתרונות הבולטים, מודל זה טומן בחובו גם מספר קשיים שנובעים ממשבר הקורונה. כך למשל, כיום הנחיות משרד הבריאות אוסרות שימוש במלתחות, מה שמאפשר פעילויות ספורטיביות מסוימות ורגועות יותר ובעיקר בשעות הערב. בנוסף, הנהלת החברה צריכה לתת את הדעת על האפשרות שאחד מהעובדים יחלה ובכך יעמיד את כלל החברה בסכנת הידבקות וחזרה לעבודה מהבית. 

מה העתיד צופן לענף הכושר הגופני בחברות? אחרי שמאות חברות שילבו בלו״ז השבועי שלהן שיעור אחד או שניים, בתקופה הקרובה נראה עוד ועוד חברות שמייצרות מערכת אימונים עצמאית לעובדים שלהם, מתוך רצון לחזק את תחושת הקהילתיות בתוך החברה, שתוביל בתורה לעלייה בפרודוקטיביות ולשביעות הרצון של העובדים. אמנם ראינו בחודשים האחרונים כי את הפעילות העסקית של החברה אפשר להעביר לזום, אבל אימון פונקציונלי משותף - זה קצת יותר קשה. 

הכותב הוא של אלן דבנששון, מנכ״ל חברת ארבוקס (Arbox), שפיתחה פלטפורמה לניהול מועדוני ופעילויות כושר