סביבת עבודה רעילה היא כזו שבה ניהול גרוע וגישות שליליות מותירים אתכם בסוף היום עייפים, מדוכאים ולפעמים אפילו חולים ממש. וזה לא רק מבאס, אלא גם לא בריא: רמות מתח גבוהות במיוחד לאורך היום, עלולות לשים אתכם בסיכון גבוה מדי לשבץ ולמחלות לב. כמו כן, תחושות דיכאוניות עלולות להגביר את הסיכוי שלכם לפתח דיכאון קליני, וסביבה שלילית יכולה לרוקן אתכם מנטלית ופיזית, ולהותיר אתכם תשושים וחסרי מוטיבציה.

אז איך יודעים אם הסביבה שלכם רעילה או לא? קודם כל שאלו את עצמכם כמה שאלות: האם אתם חוששים ללכת כל יום לעבודה? האם אתם חשים לא בנוח להביע חוסר הסכמה בפני קולגות או בוסים? האם אתם או העובדים שלכם מגיבים בפסימיות כאשר מישהו מציע רעיון חדש? האם אתם או הקולגות שלכם לא סומכים על מחלקת משאבי האנוש? אם התשובה לכל אחת מהשאלות הללו היא "לא", אז ברכותינו - סביבת העבודה שלכם בסדר גמור. אבל אם היה לכם שם לפחות "כן" אחד – ייתכן ויש בעיה.

השלב הבא הוא לבדוק את המאפיינים הפנימיים של סביבת העבודה. אווירת משרד רעילה לרוב מכילה הרבה פוליטיקות פנימיות, קליקות שקשה לחדור אליהן, שיחות שמכילות רכילות, תרבות עקבית של חוסר הסכמה עם החלטות ההנהלה ואפילו מקרים שבהם עובדים מתעלמים מהחוקים ומתחמקים מזה ללא עונש. מאפיין בולט נוסף שעלול לעורר חשד הוא האם העובדים בחברה מתחלפים בקצב מסחרר, כאשר הקש ששובר את גב הגמל הם מקרים שבהם עובדים או מנהלים מתנהגים זה כלפי זה בצורה ביריונית, אגרסיבית ואפילו מתעללת. אם חלק מהדברים האלה נשמעים לכם מוכרים – תנחומינו.

סובלים מבוס מתעלל? (צילום: Tuaindeed | Shutterstock)
אל תיצרו אינטראקציות עם אנשים שידועים כעצבניים | צילום: Tuaindeed | Shutterstock

הפתרון האידאלי במקרים כאלה הוא כמובן להחליף עבודה או להתרחק באופן קבוע מהסביבה הבעייתית הזו, אבל לפעמים זה לא באמת ריאלי או אפשרי, ואין ברירה אלא לסבול. במקרים כאלה, נסו את הטיפים הבאים:

אל תבדקו את המיילים לפני שאתם מגיעים למשרד

סביר להניח שכל מה שקשור לעבודה יכניס אתכם מיד למצב רוח שלילי, וסתם חבל על הבוקר שלכם. אם קשה לכם לבצע את זה, כוונו שעון מעורר נוסף בבוקר שיזכיר לכם שאסור להסתכל על האימייל.

התחילו את היום ב"ניצחונות" קטנים

כמו למשל: דחסו אימון לפני העבודה, בצעו מטלה שצריך לעשות בבית, הציעו את המיטה או אפילו צאו לעבודה בדיוק בזמן. אלה יכניסו את המוח שלכם למצב רוח הישגי, ויוביל לשגרה שמתמקדת בחיובי במקום בשלילי.

צרו במוח רשימה מנטלית של מה שאתם כן אוהבים בעבודה

התחילו בקטן עם רשימה של חמישה דברים שאתם בכל זאת לא כל כך שונאים בעבודה שלכם, ולאט לאט הרחיבו אותה מדי יום.

התרחקו מעובדים שיוצרים קונפליקטים

אל תיצרו אינטראקציות עם אנשים שידועים כעצבניים, וכחנים או צעקנים במיוחד, והפחיתו איתם את המגע. מריבות לא הכרחיות סתם יובילו לאווירה שלילית.

נסו לשוחח עם אנשים שאתם כן מסתדרים איתם

שלא לומר חברים וקולגות שאתם מחבבים ואנשים שמפגינים גישה חיובית, כדאי לשתף רעיונות בסביבה פרודוקטיבית וליצור בקרבתכם סביבה חברותית יותר.

תעדו הכל

שמרו פרוטוקול של כל הדברים החיוביים והשליליים שאתם חווים ביום העבודה, כדי שאם אי פעם תאלצו להגיש תלונה, יהיו לכם את כל הפרטים ההכרחיים בשלוף. אבל עשו את זה בפרטיות, מבלי שאיש ישים לב.

אל תיגררו לוויכוחים

כאשר אתם נתקלים באתגר או בקושי, קחו נשימה עמוקה ונסו להימנע מלהיגרר ישר לשליליות בסיטואציה. כמה דקות של רוגע יסייעו לכם להתמקד בהזדמנות החיובית שיש כדי לפתור את המצב.

דברים על שולחן העבודה שצריך להיפטר מהם (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
סדר בשולחן העבודה יעשה לכם גם סדר בנפש | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

שמרו על השולחן שלכם נקי ומסודר

סביבת עבודה מסודרת ומאורגנת יוצרת תחושה של שליטה וחיוביות.

צרו מרחק בין החיים הפרטיים לעבודה

נסו להפריד עד כמה שאפשר בין העולמות שלכם, וכשאתם חוזרים הביתה עסקו ישר בתחביב או בפעילות אהובה שתנתק אתכם מהחלק הזה של היום שלכם. כמו למשל: קריאה, מדיטציה, אימונים, נגינה על כלי, אמבטיה וכן הלאה. ועוד טיפ: אם אתם הורים, נסו לטפח תחביבים בשעות שאחרי ההרדמה – העובדה שיש לכם ילדים לא אומרת שאתם צריכים להשתעבד.

תכננו אסטרטגיית יציאה

רק למקרה שבו דברים ממש הופכים לבלתי נסבלים בעבודה, צרו לעצמכם תכנית מגירה מפורטת של איך תעזבו את העבודה ומה יהיו הצעדים הבאים שלכם, למקרה שיגיע היום ותחליטו להתפטר. איך עושים את זה? הקפידו למשל שקורות החיים שלכם יהיו מעודכנים, כתבו מכתב מקדים לסוג העבודה שאתם מחפשים וערכו רשימה של ממליצים פוטנציאליים. זה ימנע מכם להרגיש לכודים ויזכיר לכם שתמיד יש אופציה.