הכלכלה השיתופית כבר תפסה מקום מכובד בשווקים כלכליים שונים כמו תופעת ה"סאבלט" בענף הדיור, כך גם בנסיעות שיתופיות דוגמת אובר ועוד. סטארט אפ ישראלי בשם Bilance מביא את הכלכלה השיתופית לתחום ההון האנושי במקומות העבודה – שיתוף עובדים שכירים בין עסקים. העובד למעשה מושאל לחברה אחרת אבל שומר על זכויותיו אצל מעסיקו המקורי. יוזמי המודל מכנים אותו "בילאנסר" – לא שכיר ולא פרילאנסר, אלא עובד מסוג חדש.

מאחורי המודל עומדים 3 יזמים: איש עסקים בתחום ההון האנושי, שטרם נחשף שמו, שהביא את ההון למיזם; מנכ"לית בשם דנה שלף, ומנהלת השיווק כרמי קליין. בנוסף, יש צוות מפתחים ושירות.

"הבנו שכלכלה שיתופית מסייעת גם לעולם העסקים, למשל בעולם החללים המשותפים. אמרנו - בואו ניישם את הכלכלה השיתופית גם בתחום ההון האנושי בעולם העבודה", מסבירה שלף, "בילאנס מפגיש בין מעסיקים שרוצים לשתף ביניהם עובדים בחלק מהזמן. זהו מודל יחיד מסוגו בעולם שכבר פועל בישראל באמצעות אתר מקוון. בישראל מתבצע הפיילוט של המיזם, אך בהמשך הוא מיועד להתרחב לחו"ל".

למי בעצם מיועד המודל הזה?

"ניקח לדוגמה בעל עסק שמזהה שיש לו עובד, שעקב נסיבות כמו שינויים בעסק או עונתיות, ירדה לו כמות העבודה או שהוא מבצע את העבודה שלו בזמן מהיר מהמקובל. מדובר בעובד מיומן וטוב שהמעסיק לא רוצה לאבד, ונוצר מצב שמשלמים לו שכר כרגיל למרות שהוא עובד פחות, וגם העובד עצמו יכול להיפגע מורלית אם הוא מובטל מעבודה בחלק מהזמן," מפרטת שלף ומוסיפה: "המעסיק יכול להציע למעסיק אחר לנצל את כישוריו של העובד בעסק האחר. למשל מומחה QA שיום בשבוע הולך לייעץ למיזם מתחום שונה לגמרי".

אתר BILANCE (צילום: מתוך אתר החברה)
בינתיים הפלטפורמה פועלת ללא תשלום | צילום: מתוך אתר החברה

ואכן בישראל יש ענפים שבהם העונתיות משחקת תפקיד חשוב, למשל מלונאות – כמות העבודה מתגברת מאוד בקיץ, ונראה שהמודל החדש מאפשר גמישות בעונות הפחות עמוסות. יש גם מקרים שבהם עסק נכנס לקשיים זמניים ולא יכול להחזיק עובד במשרה מלאה כבעבר ונאלץ להיפרד מעובדים מיומנים ומסורים בלית ברירה. "יש לזה גם השלכות מורליות על הצוות כולו", מוסיפה שלף, "אנחנו נותנים לאותם עסקים פתרון - להשאיל את העובד עם הידע שלו לעסק אחר עד שהעסק המקורי יתאושש".

עוד מסבירה שלף, כי יש עסקים ששקלו פעמים רבות להוסיף תפקיד חדש בחברה, אבל אין להם יכולת כלכלית לשם כך. עסקים אלה יכולים לקחת עובד לכמה שעות בשבוע וליהנות מפונקציות חדשות בעסק. "נכון, שגם פרילאנסרים יכולים גם לתת מענה לצורך כזה, אבל הם הרבה יותר יקרים", היא מציינת.

ומה עם העובד?

עבור ישראלים רבים, עבודה כפרילנס יכולה להיות די מאיימת בשל אי היציבות וחוסר הביטחון הכלכלי שהם חלק בלתי נפרד ממנה. ולכן עושה רושם שמדובר בעסקה די משתלמת לעובד, שעדיין נהנה מתחושת השייכות לחברה שלו, מקבל תלוש שכר מלא, שומר על רצף עבודה תפעולי, אבל נותן כתף במקום אחר – ריענון שמאפשר לו למלא מצברים, לפתוח אופקים וגם ליצירת קשרי נטוורקינג שונים.

על אף כל היתרונות שמנינו, קשה שלא לקשר את המודל החדש לקונספט של "שוק עובדים" שמועברים מיד ליד כאשר אין בהם צורך. "בשום מקרה, לא מדובר בכפייה", מדגישה שלף, "המעסיק חייב לקבל את הסכמת העובד. ברוב המקרים העובדים דווקא נענים ברצון, כי הם נהנים מהשינוי, ממשיכים לעבוד בתחומם וכאמור שומרים על כל זכויותיהם במקום עבודתם המקורי. עובד שמרגיש כי אינו מועיל, המורל שלו נפגע. עובד מקצועי קם בבוקר לא בשביל ללכת לעבודה, אלא בשביל להרגיש שהוא עושה משהו משמעותי בעבודה שלו, ולכן זו אופציה מרעננת וטובה עבורו".

לטענת החברה, הפלטפורמה מיועדת לא רק לעסקים בתחום ההייטק, אלא לעסקים מתחומים שונים: "יש לנו עסק למשל מתחום מוצרי החשמל, שמנהל החשבונות שלו יוצא לסייע להקמת מסעדה יום בשבוע. העובד מאוד נהנה מהריענון, כי הוא כבר שנים באותו תפקיד, באותו חדר, מבצע אותה עבודה. זה דרייב חדש". אגב, הפלטפורמה היא אנונימית – אין את שם המעסיק או העובד, ורק כשיש עניין של שני צדדים, הם נחשפים אחד בפני השני כדי לתקשר ביניהם.

מי משלם לעובד?

איך עובד המודל מבחינה כלכלית? המעסיק יכול להרוויח גם כסף מהשאלת העובד? לדברי שלף, הם חשבו שהמודל צריך להיות פשוט, כך שהעובד לא יוטרד בשאלה מי משלם לו ומי שאחראי על השכר הוא המעסיק המקורי הקבוע של העובד. "המודל הכלכלי פועל כך שהעסק אליו מושאל העובד, משלם לעסק המשאיל את התמורה עבור עבודת העובד", מסבירה שלף, "זה כמו בשירותי B2B למיניהם, כששני עסקים מתקשרים ביניהם ומשלמים זה לזה".

"העובד עצמו", היא מדגישה, "יקבל את תלוש המשכורת הקבוע שלו מהמעסיק המקורי. אם המעסיק שקיבל בהשאלה את העובד ירצה להוסיף לו מעבר - זה אפשרי. הרעיון הוא לא שהמעסיק המקורי ירוויח מההשאלה של העובד לעסק אחר, אלא לעזור לו לשמור על העובד המקצועי והמצוין, אצלו בעסק".

דנה שלף שטרן- מנכלית BILANCE (צילום: יואב שלף)
שלף: "ליישם את הכלכלה השיתופית גם בתחום ההון האנושי בעולם העבודה" | צילום: יואב שלף

עד תחילת 2019 עתידה הפלטפורמה לפעול ללא תשלום כדי לעודד שימוש בה, התנסות ומיסוד שלה. הפרסום בהמשך יהיה בתשלום וצפוי לעלות כ-150 ₪ למודעה ל-30 יום. בשלב הבא, מאמינה שלף, שבעקבות המעסיקים גם העובדים יקחו יוזמה לידיהם ויחפשו אפשרויות להיות "בילאנסר" - לעבוד יום בשבוע במקום אחר ולהציע זאת למעסיקיהם.

כיום פועלת הפלטפורמה באזור המרכז וגוש דן, בשל חשיבות הקרבה הגיאוגרפית בין העסקים: "יש מצבים שבהם העובד יכול להמשיך לעבוד במקום העבודה המקורי שלו, בעיקר בהייטק, מבלי להגיע פיזית למקום אחר. אבל לא פעם זה מצריך עבודה במקום אחר, ולכן הקרבה הגיאוגרפית בין העסקים המשתפים היא חשובה. כרגע אנחנו ממוקדים באזור המרכז והשרון ובהמשך ננדוד לערים נוספות. גם בחו"ל נתרכז בעיר מסוימת, למשל לונדון או ברלין".