שנה חדשה זאת הזדמנות להתחדשות, להחליט החלטות ולפתוח דף חדש. רבים מאיתנו מציבים לעצמים יעדים ונשבעים שיעמדו בהם, מבטיחים לעצמם שהשנה יגשימו החלומות שלהם, אבל לרוב חוזרים להרגלים הישנים מיד בתום החגים.

מטרות לא חייבות להיות רק אישיות, אלא יכולות להיות גם מקצועיות עם שאיפות לקריירה – וכדי שלא תמצאו את עצמכם בעוד שנה מהיום מאוכזבים שלא הצלחתם להשיג את מה שייחלתם, החלטנו לעזור לכם לאחל את הברכות שהכי חשוב לאחל לעצמנו בפתיחת השנה, וגם דרכים ריאליות איך להגשימן.


שתקבלו העלאה

"אני עובד מצוין! הבעיה היא שבחברה שאני עובד בה לא מחלקים העלאות שכר בקלות. עד היום הייתי די סבלני, אבל השנה אני ממש מצפה לכך. זה סוף סוף יקרה!".

מי לא מכיר את ההתרגשות – הלא חיובית בהכרח – סביב עניין העלאת השכר: האם זה יקרה? מתי זה יקרה? האם לבקש מהבוס או לחכות שיפנה אליי? ואם כן, מה להגיד ומתי הכי נכון לעשות זאת? ומה לעשות אם יסרב? לקבל את הדין? להתעקש? לעזוב?

אין אחד שלא מעוניין לקבל העלאה ושיפור בתנאים, אך סוגיית ההעלאה והשכר בכלל היא עניין רגיש אצל עובדים. רבים מתקשים לבקש ויש שנמנעים מכך ומחכים ליום החגיגי שבו זה פשוט יצנח עליהם מלמעלה. בין אם אתם נמנים עם אלה שמבקשים ובין אם לא, אתם ודאי סבורים שהעלאה היא הוכחה אמיתית, "על הנייר", לכך שמרוצים מתפקודכם ומעריכים אתכם.

בוסית בראיון עבודה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
אתרו עיתוי מתאים לשיחה עם הבוס | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

ובכן, זו לא הדרך היחידה לגרום לכם להרגיש מוערכים בעבודה, אך בהחלט אחת מהדרכים. ברכו את עצמכם לקבלת העלאה!

ברכות זה נחמד, אבל נחמד יותר לגרום לזה לקרות – כך תתקרבו לרגע הזה:

# אל תחכו שזה יקרה כרעם ביום בהיר. רוב המנהלים לא יזמו העלאת שכר לעובדיהם.

# התכוננו לשיחה. בדקו כמה אחרים מרוויחים בתחומכם ובתפקיד כשלכם, ושקללו גורמים כוותק, תפוקה, הישגים ותרומה לארגון.

# אתרו עיתוי מתאים לשיחה (לא כשהמנהל טרוד בעזיבת לקוח גדול), והכינו הוכחות לתרומתכם לארגון (נתונים על עלייה במכירות, מכתבי שביעות רצון לקוחות וכו').

שלא ישעמם לכם

אף אחד, בשום גיל ובשום דרג או תפקיד, לא אוהב להשתעמם. בין אם אתם מאבטחים, עוזרים אדמיניסטרטיביים, אנשי מכירות או טכנאים, ובין אם אתם מנהלים, עובדים פארא-רפואיים או בעלי עסק עצמאי. אתגר בעבודה הוא אחד מהממריצים ומגורמי הסיפוק היעילים ביותר.

שעמום, לעומת זאת, יכול לגרום לכם לסבול בעבודתכם, לחשוב מחשבות שליליות על העבודה בפרט ועל עצמכם ועל החיים בכלל. לכן, מוטב אם תאחלו לעצמכם מעט אתגר, מעט עומס – אבל במידה, וגיווּן במשימותיכם.

זוכרים? ברכות זה באמת נחמד, אבל עדיף לגרום לזה לקרות:

# חשבו יצירתי. הציעו רעיונות חדשים למנהליכם, לטובת שיפור מהלך העבודה, קבלו את אישורם לפרויקטים חדשים שיישמו זאת, וארגנו מחדש תחומים ישנים שכבר לא מעודכנים או לא מסודרים בצורה יעילה ונעימה.

# שתפו את הבוס. ציינו בפניו מהם הדברים שתשמחו ליטול עליהם אחריות, או בקשו ממנו לצאת להכשרות הרלוונטיות לארגון ולתפקיד שלכם.

# קשטו ורעננו את המראה של סביבת העבודה שלכם ונסו לגוון את יומכם במסגרת האפשר. למשל, אם עליכם לקיים פגישות עם קולגות, נהלו אותן בקפיטריה או בבית קפה, או אפילו בצעידה משותפת באוויר הפתוח.

# נסו לרכוש מיומנויות חדשות תוך כדי עבודה. אם יש לכם זמן פנוי ואינכם מצופים לעשות בו דבר (למשל, אם אתם אמורים רק "לאייש" את המשרד בשעות שבהן אתם נטולי משימות), בחרו תחום שמעניין אתכם ויכול לשפר את כישוריכם המקצועיים, ולמדו אותו דרך סרטוני רשת, קריאה וכדומה.

אומלל בעבודה (צילום: cyano66, Thinkstock)
אל תתנו לאף אחד לאמלל אתכם | צילום: cyano66, Thinkstock

שיפסיקו להציק לכם

למול השעמום, מן הצד השני – יש כאלו שהיו מייחלים למעט שקט נפשי. אלה שסובלים מלחץ אימתני של עבודה, מסחיטה רגשית, מגניבת קרדיטים על משימות, מהתעמרות והתעללות מצד קולגות או מנהלים, מדרישות מוגזמות להספק רב, ללוח זמנים צפוף, להישגים בלתי ריאליים, לשעות עבודה מרובות באופן מופרז ועוד.

כל אלה עלולים לגרום לכם להרגיש פשוט רע, גם בעבודה הכי מעניינת ומתגמלת כספית שתמצאו.

איך תגרמו למצב להשתנות?

# במצבי לחץ ועומס המאפיינים את העבודה בארגון שלכם ואת תפקידכם באופן מוצדק – אך קשה ליישום – נסו לנהל נכונה את זמנכם, לתעדף את משימותיכם, ולעשות כל מה שביכולתכם כדי להתרכז בצורה מקסימלית במהלך שעות העבודה. מחוצה להן – דאגו לנוח ולעסוק בפעילויות שמהנות אתכם.

# דעו את זכויותיכם – הכירו את החוק נגד התעמרות בעבודה ובדקו אם אתם חווים התעמרות של ממש, או שמא מדובר בתחושה סובייקטיבית של קושי שאינו נובע בהכרח מניצול או מהתעללות.

# שקלו שיחה עם מי שמתעלל בכם (מנהל, קולגה). השתדלו לנהל את השיחה בגישה חיובית ככל האפשר, ולא מאשימה, כעוסה או פאסיבית-אגרסיבית. הביעו את רצונכם ליהנות בעבודתכם המשותפת. אם זה לא עוזר, שקלו חשיפת ההתעללות לממונים.

שתהיו בעניינים

יעל מהודר (צילום: ינאי רובחה)
יעל מהודר | צילום: ינאי רובחה
קושי נוסף בעבודה הוא הנחתות מידע מלמעלה, ללא שום שיתוף בתהליכי קבלת ההחלטות. יתכן שאתם מכירים את התחושה הזאת מקרוב. שמנהליכם כל כך עמוסים ולחוצים, שאינם טורחים לעדכן אתכם בהחלטות המתקבלות – שלא לדבר על להביא אתכם בחשבון בתהליך קבלתן. במקום זאת, הם מנחיתים עליכם משימות בלא ליווי של הרציונל העומד מאחוריהן.

אם זה מוכר לכם, אחת הברכות שעליכם לכלול בשנה החדשה היא – שיאפשרו לכם ליטול חלק פעיל במה שמתרחש בארגון.

ואיך תגרמו לזה לקרות?

# הביעו רצון להשתתף בפגישות ובישיבות כדי ללמוד, לתרום ולסייע. אין זה מובן מאליו.

# הפעילו חשיבה יצירתית וצרו רעיונות לייעול וליישום, שיכולים לעניין את המנהלים שלכם.

# היו קשובים למשוב המנהל על רעיונותיכם, ולמדו כיצד לשפרם בהמשך. כך למשל, אם נראה שכל רעיון שדורש שינוי מוביל להתנגדות מצד המנהל, נסו לזהות מה הסיבה לכך. לדוגמה, אולי תגלו שהמנהל מעדיף שתציגו רעיונות חדשים רק לאחר שתסיימו את המשימות שלכם, או אולי תבינו שהמנהל מעדיף לראות את התוצרים המרשימים של רעיונותיכם ולא את התכניות שלהם.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית וכותבת הספר "המועמד הנבחר". המאמר מיועד להעשרה, אינו תחליף לייעוץ מקצועי ואישי ואין להתייחס אליו ככזה. לקשר עם יעל: בפייסבוק או באתר.