עולם הגיימינג ומשחקי המחשב עובר מהפכה בשנים האחרונות מתחת לאף שלכם. ממשחקים פשוטים ובסיסיים שפותחו בשנות ה-80, דרך הרחבות שפותחו עבור משחקים לאורך השנים, היום, בשנת 2021, ישנם סטרטאפים, מפתחים עצמאיים וחברות ענק בתחום שמגלגלות עשרות מיליוני דולרים.

אחת מנקודות הדרך החשובות ביותר במהפכת הגיימינג הוא המקצוע החדש בתחום, In-Game Creator, שהופך את השחקנים ליוצרי החוויות במשחקים עצמם. "התחום עובר מהפכה בזכות תוכן שמיוצר על ידי שחקנים", מסביר שחר סורק, סמנכ"ל השיווק בחברת Overwolf, שמובילה את המהפכה בישראל. "בעתיד, התעשייה תגדל ממאות מיליארדים לטריליוני דולרים. זה זמן מאוד טוב להיכנס לתחום, כי המהפכה מתרחשת בזמן שאנחנו מדברים".

הכל התחיל אי שם בשנות ה-80, כשגיימרים ניסו לשכלל את משחקי המחשב הבסיסיים שהיו קיימים בעולם באמצעות מודים (modifications). "מאז שנוצרו משחקים, היו שחקנים שניסו כל מיני טריקים במשחק באמצעות פיתוח מודים. בתחילת הדרך, בתקופה הראשונה, כשהמשחקים היו בחיתוליהם, כך היו גם המודים. שחקנים היו מחליפים אלמנטים בסיסיים במשחק, לא היה לזה יותר מדי עומק", מסביר סורק. 

לאט לאט, עולם המודים החל להתפתח. "התקופה השנייה של המודים באה לידי ביטוי בסוף שנות ה-90, כשהתחילו לפתח מודים בעלי ערך מסחרי", ממשיך סורק. על חלק מהמודים שהפכו אחר כך לכותרים מצליחים כנראה שמעתם, כמו אלו של המשחקים המוכרים פאבג'י או ליג אוף לג'נדס. "ליג אוף לג'נדס מידל את עצמו על בסיס דוטא המוד (dota = (defence of the ancients של המשחק וורלד אוף וורקראפט. מישהו החליט לקחת אלמנט מהעולם הזה ולבנות עליו משחק עצמאי שירחיב אותו. אנשים נוספים ראו את הפוטנציאל ואת ההצלחה של דוטא והקימו את הסטודיו החדש של ליג אוף לג'נדס".

חברי צוות אוברוולף (צילום: גיקטיים)
"עברנו לתקופה שבה התוכן שמיוצר על ידי השחקנים עובר לבמה המרכזית" | צילום: גיקטיים

לדבריו, משחקים מוכרים רבים שקיימים היום הם למעשה הרחבה של מודים. "פורטנייט נבנה בהשראת פאבג'י למשל", מציין סורק ומוסיף, "ישנם המון משחקים פופולריים שמישהו לקח מהם משהו החוצה ובנה חוויה חדשה. מה שמאפיין את התקופה השנייה הוא שהמודרים החובבים נהפכו למפתחים עצמאים ויזמים". היום אנחנו נמצאים בשיא התקופה השלישית, שבה התחום מתפתח לממדי ענק. "השנה חברת רובלוקס, המציעה פלטפורמה המבוססת על יצירת תוכן של שחקנים, הונפקה והיא שווה כ-50 מיליארד דולר", מתאר סורקסומך, "זה מראה שעברנו לתקופה שבה התוכן שמיוצר על ידי השחקנים עובר לבמה המרכזית, כש-Overwolf היא השחקן המרכזי בזירה". 

ממשחקי הדיונון ועד E Sport: על כל תחום שהוא ניתן לבנות משחק

ואכן, כאן בדיוק, נכנסת חברת Overwolf לתמונה ומשלימה את הפאזל. "אנחנו מציעים פלטפורמה שמאפשרת לשחקנים לייצר תוכן על כל משחק. יש לנו טכנולוגיה ופלטפורמה שמאפשרת להשתרע על משחקים רבים. אנחנו מאפשרים ליוצרי משחקים, מפתחים, וכל מי שיש לו לרעיון, לפתח על משחק", מסביר סורק ומוסיף, "אם אתה מפתח משחקים גדול, כמו יצרן משחקים או חברה גדולה, תוכל לבנות דרכנו אקוסיסטם ליצירת תוכן על המשחק שלך". 

ליוצרי התוכן העצמאים יש יתרון אדיר בתקופה זו, והוא מהירות התגובה והפיתוח. "אחרי שיצאה בנטפליקס הסדרה החדשה 'משחק הדיונון', במהירות רבה יוצרים בנו משחק מחשב כזה בתוך רובלוקס. שום סטודיו למשחק לא יכול להרים משחק במהירות כזו", מספר סורק. "רק הקהל שצורך את התוכן יכול לזוז מהר, אם יש לו את הכלים לפתח וגישה לפיתוח מהיר תוך ימים ספורים. זו חלק מהמהפכה". 

מעבר לכך, Overwolf מאפשרת לבנות אפליקציות ולרכוש אותן. "אנחנו מאפשרים ליוצרי צד ג' לפתח על משחקים שקשורים למשל ל-E Sport  ומשחקים שאי אפשר לגעת בהם", מסביר סורק. "יש לנו שירותים טכנולוגים רבים, בניהם שירות המאפשר לקרוא נתונים בזמן אמת במשחקי ספורט. האפליקציה מאפשרת לקבל את כל הסטטיסטיקות מהמשחק שלך, כדי שתבין יותר טוב מה קורה שם".

אחד היתרונות המרכזיים שמציעה Overwolf  ליוצרי התוכן ולמשתמשים הוא שעבורם הכל בחינם, אבל הם כן יכולים ליהנות מההכנסות. "יש לחברה מודל עסקי שבנוי מפרסומות, מנויים חודשיים ותרומות, המאפשר הכנסות ליוצרים", מסביר סורק, ומפרט: "לא רק שהכל בחינם, אנחנו גם נעזור למשתמש לבנות את האפליקציה, נדחוף אותה לאט לאט לשחקנים, נשקיע בה – וכך הוא יתחיל לראות הכנסות חודשיות". 

וחשוב להבין - לא מדובר בשקלים בודדים, אלא במודל המאפשר למודרים להפוך את התחביב למקצוע לכל דבר. "יש מפתחים שמרוויחים אצלנו גם מאות אלפי דולרים בחודש", אומר סורק, ומוסיף: "המקצוע החדש שאנחנו מציעים הוא In Game Creator. עד היום, אנשים עשו את זה בשביל הכיף ולא התפרנסו, המודל העסקי שלנו מאפשר להם הכנסה חודשית ולחיות מהתשוקה שלהם".

אקסטרא גיימינג - כתבה 3 (צילום: shutterstock Dean Drobot)
להפוך את התחביב למקצוע לכל דבר: In-Game Creator | צילום: shutterstock Dean Drobot

בשנה שעברה רכשו Overwolf  את מאגר המודים הגדול בעולם של משחקי מיינקראפט ווורלד אוף וורקראפט, Curseforge, מה שהוביל לכך שיוצרי מודים שלא קיבלו דולר מעולם - התעשרו. "יוצר מודים שנקרא 'פיד דה ביסט' הפך ממנהל מטבח במסעדה בארצות הברית לבעל סטארט אפ עם תשעה מפתחים. רק לו, לבד, יש יותר מ-200 מיליון הורדות כל שנה". 

להצלחת החברה יש כבר קבלות בשטח. "הסטארט אפ הישראלי באף, שנבנה על Overwolf, הונפק כבר השנה. הוא מאפשר להמיר את זמן המשחק לנקודות ופרסים בעולם האמיתי", מתאר סורק. "יש לנו היום יותר מ-20 מיליון שחקנים ברחבי העולם, 87 אלף יוצרי תוכן ומעל ל-15 מיליארד הורדות בשנה של אפליקציות ומודים".

החברה גייסה עד היום 75 מיליון דולר ממשקיעים, כשבניהם שמות גדולים כמו אינטל ואינסייט. בנוסף לכך, היא השיקה קרן יוצרים שנקראת "Overwolfd Creators Fund", על סך 50 מיליון דולר, אשר מממנת יוצרי משחקים ויוצרי תוכן על משחקים. 

לאחרונה החלו בחברה לעבוד גם עם מפתחי המשחקים הגדולים, כדי לאפשר בתוך המשחקים עצמם יצירת מודים. "חתמנו עם קרוב לחמישה סטודיואים גדולים. הם רואים שהמודים מאריכים את חיי המשחק ואת המהירות של המפתחים העצמאיים, ומבינים שהמהפכה מתרחשת עכשיו", מספר סורק, ומסכם: "זה העתיד, אבל הוא קורה כבר עכשיו".