ביבי, ציפי, אהוד. קשה להחליט (צילום: חדשות 2)
הראש אומר ברק, הבטן ביבי והלב - ציפי | צילום: חדשות 2

הבחירות כבר ממש כאן וסקר מיוחד של חדשות ערוץ 2 באינטרנט מגלה ששיעור המתלבטים בבחירות הנוכחיות עומד על כ-17 אחוזים. במילים אחרות, לכחמישית מכלל הציבור הישראלי עדיין אין מושג ברור איזה פתק הוא הולך להטיל בקלפי. אחרי מערכת בחירות משמימה במיוחד הגיע רגע ההחלטה, ורבים מאיתנו עדיין מעדיפים לצוף. 

פסיכולוגית הבית והמאמנת האישית איריס רילוב, חושבת שהבחירות הנוכחיות מעמידות קשיים גם בפני מי שרגיל לבצע החלטות. "המציאות כאן מורכבת ומסובכת - ריבוי מפלגות, אג'נדות לא ברורות ובלבול בין שמאל לימין", היא אומרת. "אחוזי ההתלבטות הגבוהים מוכיחים שאנחנו לא מסופקים מהיצע הבחירה העומד בפנינו. בניגוד לבחירות המרגשות בארצות הברית, עם נשיא בעל שיעור קומה שסחף מצביעים, כאן אף אחד מהמנהיגים לא מתבלט כבעל שיעור קומה שיכול להפיח תקווה. בנוסף, כאן אנחנו גם מסתובבים עם תחושת חרדה קיומית, וחלק מההתלבטות היא שאם נצביע לא נכון, לא יהיה מי שינווט כראוי בתקופת מלחמה, למשל".

אז מה עושים?
"לעיתים רחוקות המציאות שלנו היא שחור ולבן וקל לדעת מה לבחור. רוב הזמן אנחנו בצומת דרכים - להתחתן או לא, ללמוד פסיכולוגיה או פילוסופיה, להביא ילדים עכשיו או בסוף התואר - ואנחנו אף פעם לא יודעים מה היה קורה אילו היינו בוחרים באפשרות השנייה. כשבאים אליי עם התלבטויות, אני מזכירה שרוב ההחלטות הן לא של חיים ומוות, הכל או כלום. צריך לשמור על פרופורציות - לכל בחירה יש יתרונות וחסרונות והיא לא טוטאלית. גם אם לא תבצע את הבחירה המושלמת, תמיד אפשר ללמוד ממנה משהו, לצמוח ולהכיר את עצמך, ולרוב אפשר לנסות ולחזור אחורה. נדיר שהבחירה שלנו היא תמיד מושלמת".

לכו להצביע - בשביל ההרגשה שלכם

תחום שמתמחה יותר מכל בעזרה לקבלת החלטות הוא טיפולי הקואוצ'ינג. דליה קרון, מאמנת אישית מוסמכת, מייעצת למה צריך לשים לב בתהליך קבלת ההחלטות: "קודם כל, לא להיות מושפע מהסביבה - אנשים קרובים, שטיפת מוח, לחץ חברתי, מודעות בעיתונים, פוליטיקאים שמתקשרים אלייך הביתה וכדומה. מכיוון שחשוב לחשוב בחיובי, יש להפעיל שיקול דעת. כן לבדוק עם עצמך מה אתה מרגיש לגבי מפלגה או מועמד, כן לשמור על ערכים ואידיאלים וללכת עם חזון לטווח רחוק ולא רק עם זיכרון לטווח קצר. אם למשל מישהו הרגיז אותך במלחמה האחרונה, זו לא הסיבה לנקום בו בקלפי. יש להסתכל בראייה רחבה וכללית ולא קצרת טווח, וצריך לנסות לדבוק באמת שלך, ללכת עם הערכים שלך ולהרגיש שעשית בחירה נכונה ששייכת לך ולא לאף אחד אחר בסביבתך“.

אילו שיקולים יש לעשות לפני ההחלטה?
"אפשר להיעזר במספר פרמטרים:  
1. ניסיון קודם - אם הצבעת למפלגה בעבר והיא אכזבה אותך.
2. אינפורמציה - לדעת למי אתה מצביע, מיהם המועמדים של אותה מפלגה ומה המצע שלה. אפשר להיעזר גם בתשדירי התעמולה, אבל יש ללמוד לקרוא גם בין השורות שלהם.
3. המרכיב החשוב ביותר לדעתי - תחושת בטן, שהיא ההפך הגמור מהלחץ החברתי. איך אני מרגיש בקשר לבחירה שלי? מה תחושות הבטן שלי אומרות? הדבר החשוב ביותר הוא לעמוד שלם מאחורי הבחירה שביצעת ולקחת עליה אחריות. בדקתי, חקרתי, הרגשתי - אני בטוח לגמרי בדעתי ואף אחד לא יזיז אותי ממנה".

קל להגיד "תקשיב לתחושות הבטן שלך" אבל מה אם אני מתלבט בין מספר מפלגות ולא מצליח לשמוע מה הבטן שלי מרגישה?
"העצה הטובה ביותר שלי היא לעשות רשימה של בעד ונגד. ברגע שמתחילים לכתוב יש למילים כוח, וברגע שהן מול העיניים הכל יותר ברור. ככה יותר קל לבדוק איך מרגישים מול הדברים, ולא להקשיב רק לרציונל".

חדשות הבחירות
קלפי. אמאל'ה, מה זה רוצה ממני בכלל?

רילוב מציינת כי הבחירה לכנסת היא סיטואציה לא פשוטה של התנגשות בין לב לראש. "רוב המומחים והמחקרים בנושא קבלת החלטות יגידו שרוב ההחלטות של בני האדם הן לא החלטות רציונליות אלא רגשיות, אנחנו לא מחשבים. גם בבחירות לכנסת רואים שמדובר בבחירות מאוד אמוציונליות. אנחנו עם מאוד פוליטי, שלוקח את הבחירות אישי וקרוב ללב. לרבים מאיתנו יש נטיות לב, מסורת והזדהות עם כיוון פוליטי מסוים".

אז איך בכל זאת מתגברים על ההתלבטות?
רילוב: "אני אומרת לעצמי שאגיע ליום הבחירות ואדע, ומזכירה לעצמי שלא משנה מה אבחר, זה לא יהיה אסון. לכל בחירה יש רווח ומחיר, ולעולם לא נוכל לדעת מה היה קורה אם היינו מצביעים אחרת. צריך גם לזכור שאנחנו לא המשפיעים היחידים כאן".

וגם אם אתם קולות צפים ששוקלים לוותר על זכות הבחירה שלכם, לרילוב יש עצה מאוד ברורה עבורכם: "אם אתה מתלבט ואחת האופציות היא להישאר בבית - ברמה של התחושה הפנימית, עדיף לצאת מהבית ולהצביע. כשמרגישים שמשפיעים זה יוצר תחושת סיפוק, שלמות והרגשה שאתה חלק ממשהו. גם אם המפלגה שבחרת לא תהיה מפלגת שלטון, זה עדיין ישפר לך את ההרגשה - כי ניסית. לשבת בחיבוק ידיים ולהימנע מפעולה לא עושה לאף אחד טוב, עדיף לנסות ולהיכשל מלא לנסות בכלל".

לאתר הבית של איריס רילוב

לאתר הבית של דליה קרון