עם יד על הלב, כמה פעמים הלכתם על האופציה הקלה ושלחתם למישהו מייל, למרות שהיה ברור שדרושה לכם שיחה? כמה פעמים העדפתם לשלוח סמס באורך הגלות רק כדי שלא תצטרכו להסביר את עצמכם בעל פה? סמס, טלפון, מייל, צ'אט, רשת חברתית – כל כך הרבה אמצעי תקשורת מקיפים אותנו בכל יום, ולכל אחד מהם יתרונות, חסרונות, מגבלות ובעיות. 

לכאורה זה ברור לנו, ואנחנו כביכול לוקחים הכל בחשבון בשנייה וחצי שלוקח לנו להחליט האם לסמס, למייל או לחייג. אלא ששנייה וחצי, לפעמים, זה פשוט לא מספיק, למרות שזה אולי נראה כמו נצח במונחים דיגיטליים. וככה יוצא שבדיוק כמו האדם הקדמון, ומבלי לשים לב בכלל, אנחנו עלולים ליצור לעצמנו בלאגן תקשורתי שעלול לאיים על הצד השני ולהעביר מסר לא נכון, או סתם לא שלם, מוטעה ומעצבן.

אז איך מחליטים על הדרך הטובה והיעילה ביותר ליצור קשר עם האנשים שבחיינו? קחו לעצמכם יום שלם של ניסוי ותעייה, ונסו לשים לב במהלכו לכל הדרכים בהן תקשרתם עם סביבתכם. בסוף היום שאלו את עצמכם אילו התקשרויות הביאו לתוצאות לא רצויות, ואילו היוו לכם מכשול והקשו על דרכי העבודה. האם נאלצתם להתמודד, למשל, עם אימייל שגרר התכתבות ארוכה שעדיין לא הסתיימה? האם ביצעתם שיחת טלפון שהלכה, הסתבכה הסתכמה במאומה? האם יזמתם סמס שהביא בסופו של יום לקונפליקט?

כעת שאלו את עצמכם (ודיר בלאק, תענו בכנות): למה בחרתם דווקא בסוג התקשורת הזה? האם אתם סבורים שבחירה שונה הייתה משנה את המצב? ובאיזה סוג תקשורת אחר הייתם בוחרים, בדיעבד?

נכוו, קצת מוזר לעשות הפקת לקחים ביניכם ובין עצמכם, אבל תשובות אמיתיות לשאלות כאלה עשויות לשכלל את הבחירות שלכם בעתיד ולהזכיר לכם שלכל ערוץ תקשורת יש שפה משלו, שלא תמיד תואמת את הצרכים המיידיים שלכם. מאוד יכול להיות שבמקום לכופף את אמצעי התקשורת כדי שיתאים לכם כאן ועכשיו, ייתכן שרק תרוויחו אם תבחרו באופציית התקשרות אחרת, גם אם היא פחות נוחה או זמינה לכם כרגע. 

קחו גם בחשבון את הצד השני בכל הסיפור הזה, ונסו לצפות כיצד הבחירה שלכם תשפיע עליו ועל מטרת השיחה ביניכם. ולסיום, כדאי שיהדהד לכם בראש מה שאומרים כל הזקנים ואחראי המשמרת במרכזי שירות הלקוחות – לפעמים, באמת אין תחליף למענה אנושי.

מחברת "שלום לך עצלות" מציעה: אל תאמינו במה שאתם עושים, אל תגדילו ראש ותגידו תודה שיש לכם ג'וב

מספיק לסנן! העצה הטובה: 24 שעות בהן אתם עונים לכל השיחות