נר חנוכה עמותת זכרון מנחם עברי לידר והחבר (צילום: עודד קרני)
"עם כל הרצונות שלך, כל מה שאתה יכול לעשות זה להיכנע ליום יום ולקבל אותו" | צילום: עודד קרני

פרידריך ניטשה אמר שהחיים היו טעות לולא הייתה מוזיקה. בטהובן אמר שמוזיקה היא התגלות נעלה יותר מאשר כל החוכמה והפילוסופיה. הפילוסופים הגדולים וגם המוזיקאים מסכימים שקיים קשר הדוק בין פילוסופיה לשירה ולמילים שלה. ב"מאחורי המילים", מדור חדש, נציג את הקשר בין המילים של האומנים המוכרים בארץ לכתיבה שלהם.

גם ביהדות הייתה לכך התייחסות, כאשר נחמן מברסלב אמר שלכל בריאה ולכל יצור יש ניגון משלו. ואכן, לחלק ניכר מהכותבים בארץ יש ניגון מיוחד. אחד מהכותבים הבולטים בארץ הוא עברי לידר (38). הוא הוציא עד כה שישה אלבומים לבד, ולאחרונה הוציא אלבום במסגרת ההרכב TYP. צאו איתו למסע קצר דרך מקורות ההשראה שלו.

השירים הפילוסופיים שלי

זכיתי לאהוב

"רוב שירי האהבה הם שירים על אהבה ספציפית לאדם מסוים. השיר הזה מתעסק באהבה ממקום פילוסופי, יש בו משהו כללי על הזכות לאהבה, על לעבור את החיים עם הרגשה שאהבת מישהו ושהיית נאהב, שחווית את הדבר הזה שהוא ללא ספק מאוד משמעותי בחיים. בשיר מדובר על זיכרונות של אהבה, על ידיים שרוצות אותך קרוב, עיניים שרואות אותך קרוב... אני יודע שזכיתי להיות במקום הזה ולעבור את זה. כל בית בשיר מסתכם במילים האלה".

בתי קפה

"זה שיר שמסתכל על עצמך בתור החברה: 'דור שלם של אנשים שלא אכפת להם כמעט מכלום'. הוא מדבר על לאן שהתרבות שלנו הולכת, אנו מעבירים את החיים שלנו בלדבר על העתיד מתוך פאסיביות בבית קפה. כמו 'האנשים החדשים', הוא עוסק בפילוסופיה חברתית".

בקצב אחיד בתנועות של הגוף

"זה שיר על אמיתות חיים פשוטות יחסית. אני חושב שהחלק הכי 'פילוסופי' שלו, שלמעשה מסכם את השיר, הוא השורה שאומרת 'כמו זמר חתונות שמספיק לו לשמוח, שטוב לו לראות עוד חתן מחייך, אני משפיל מבטי לפני היום יום'. בסוף כולנו צריכים את הדבר הפשוט והקטן, כמו החיוך שזמר החתונות מחפש. בסופו של דבר, עם כל הרצונות והשאיפות שלך, כל מה שאתה יכול לעשות זה להיכנע ליום יום ולקבל אותו כמו שהוא מגיע אליך. זה משפט שאני תמיד מתחבר אליו".

אתה מקבל את החיים בהכנעה?
"בהכנעה לא שלילית ובאהבה לסיטואציה, ומתוך הבנה שזה לא תמיד תלוי בך וחלק ממה שאתה צריך לדעת לעשות כדי להיות בטוב".

מתי כתבת את השיר?
"בבית בו גרתי אז הייתה מרפסת סגורה כזאת, והיה לי שם לפטופ ומקלדת נורא קטנה כזאת שהייתי מקשקש עליה. זה היה בארבע בבוקר, היה לי ג'ט לג או משהו כזה, ופשוט התחלתי לכתוב את השיר וגמרתי אותו תוך שעתיים. עשיתי לו סקיצה קטנה עוד באותו לילה. זה דבר שאני לא עושה בדרך כלל".

ביום שמש יפה

"זה שיר של זמן כזה, מישהו שאומר 'עכשיו אני מרגיש שהעולם באמת נפתח אליי, מחייך אליי, מצאתי משהו שחיפשתי הרבה זמן'. זאת מטאפורה לתקופה. השיר מתעסק באיך שאתה פתאום רואה את העולם אחרת, איך הכול משתנה. כתבתי את השיר בתקופה שבה הכל בחיים שלי השתנה. אחרי שהוצאתי תקליט ראשון שנורא שינה לי את החיים, פתאום גם הייתה לי אהבה גדולה. פתאום אתה הולך ברחוב ורואה את החיים אחרת".

אין תמונה
"לפעמים אני כותב דברים כי הם פשוט יפים בעיניי. זה טיפה כמו לצייר"

מה ההשראה לשירים שלך?
"אף אחד מהשירים שלי לא נולד מאירוע אחד ספציפי. הם קצת כמו סיפורים קצרים, עם הרבה דמויות שונות. הם מתחילים מתוך מחשבה על משהו מסוים אבל מתרחבים ליותר אירועים ומקרים. כל דבר מהווה השראה בשבילי, החיים שלי, היום יום שלי, הדברים שאני פוגש, גם סתם לשבת מול הטלוויזיה ולראות סדרות מטופשות, זה יכול להתחבר למקום שהוא שלי, למשהו שעברתי עם מישהו. היו לי שירים שהתחילו מ'משמר המפרץ'. שיר יכול גם להתחיל תוך כדי שיחה עם אנשים, תוך כדי נסיעה באוטו. פתאום איזה משפט מגיע אליי, אני ישר רושם אותו, והוא יכול להיות רשום על דף או בטלפון במשך הרבה זמן עד שאני אצמד אליו ואקח אותו לאולפן למבנה של שיר".

עד כמה החיים שלך בכל רגע משתקפים ביצירה?
"הטקסטים משתנים, כי אתה משתנה, והדברים שאתה עובר באותו זמן מן הסתם מתבטאים בכתיבה. מצד שני, הרבה מהכתיבה היא אסוציאטיבית או מהתת מודע, אז גם אם התקופה בחיים היא טובה או מאושרת זה לא אומר שהשירים יהיו כאלה. השירים אצלי הם לא בהכרח מראה ברורה של מה שקורה באותו רגע. לפעמים הם מנבאים משהו – אני יכול לכתוב משהו שרק שנה או שנתיים אחרי הכתיבה אבין אותו".

מוזיקה מהווה פורקן עבורך?
"כן. לפעמים אני יכול לכתוב משהו שאני לא אומר לעצמי בפה מלא. אני מבין דברים על עצמי מהשירים. לפעמים אני כותב משהו, ולא לגמרי בטוח למה אני כותב ככה. בעיניי יש הרבה יופי במילים, אפילו אם המשמעות של משפט לא ברורה הוא יכול להיות יפה, להעביר הרגשה שהיא מעבר לכוונה ברורה. לפעמים אני כותב דברים כי הם פשוט יפים בעיניי. זה טיפה כמו לצייר".

באיזה שיר לא שלך מצאת תפיסת עולם שהזדהית איתה?

"השיר Sweet Dreams של Eurythmics הוא שיר עם פילוסופיה מאוד פשוטה. אני אוהב שכותבים מצליחים להגיד באופן פשוט משהו נורא חזק. זאת חוכמה מאוד גדולה לעשות את זה, זה כמו אגרוף שלא צריך להשקיע בו הרבה כוח כדי שהוא יכאב כי הוא פשוט עם טכניקה טובה.
"השיר הזה מושלם, כמו יהלום מושלם, כמו ציור מושלם, כמו מכונית מושלמת. 'Everybody's looking for something .Some of them want to use you. Some of them want to get used by you'. אני חושב שיש בזה הכול. אנשים כותבים שירים על החיים, על חיפוש, על אהבה, על רצון, על צורך. יש פה את כל הדברים האלה, אבל הגדולה של השיר הזה היא המסר החד והפשוט".

>> חיים, מוות, יצירתיות ו-LSD: הפילוסופיה של סטיב ג'ובס
>> מסינטרה ולאונרד כהן עד אריאל זילבר וחנוך לוין: השירים הפילוסופיים