נרות נשמה הם דבר שכיח ומצוי בכל בית יהודי. משתמשים בהם להעברה מאש לאש בחגים וימים טובים, אבל בעיקר לעילוי נשמות נפטרים, בדרך כלל בערבי שבתות ומועדים וימי זיכרון. הטכניקה פשוטה: לפני ההדלקה אומרים "לעילוי נשמת X", מדליקים את הנר, ואז זה קורה. כלומר, משהו אמור לקרות. אף אחד מאיתנו לא יודע מהי התועלת בכך, אבל האמונה הרווחת היא שיש תועלת. מהי בדיוק, מה המקור לכך, והאם הנפטרים יודעים שאנו מדליקים נרות נשמה עבורם? תכף נברר.

חייל מדליק נר נשמה בבית קברות (תמונת AVI: עדי רם, חדשות)
נשמת האדם משולה לנר | תמונת AVI: עדי רם, חדשות

נרות חשמליים גם מותרים?

"המנהג להדליק נרות נשמה מקורו ברמז בפסוק במשלי כ': 'נר ה' נשמת אדם'", מסביר הרב גד ליאור. "נשמת האדם משולה לנר. בזוהר הקדוש כתוב שפעם שאלו את רבי שמעון בר יוחאי למה יהודים מתנענעים כשהם מתפללים. הוא תלה את התשובה בפסוק הזה: 'נר ה' נשמת אדם'. ביהודי יש נשמה שבוערת לקב"ה, וכמו שהאש מתנועעת - כך גם הגוף בעת התפילה.

"בשולחן ערוך, בסימן תר"י, מובא שבערב יום כיפור נהוג להדליק נר נשמה בבית הכנסת לאב ואם שנפטרו. ה'משנה ברורה' כותב שזה נועד לכפר עליהם. כלומר, לא רק שהדלקת הנר מייצגת באופן סמלי את הנשמה כזיכרון - אלא הדלקת הנר גורמת תועלת לנשמת הנפטר. לכן נהגו לומר בעת ההדלקה 'לעילוי נשמת' ואת שם הנפטר. דבר נוסף שנהוג בכל תפוצות ישראל הוא להדליק נר ביום הפטירה וההילולה של צדיק, ולומר שהדבר לעילוי נשמתו. יש מהפוסקים שאומרים שאין מקור להדלקת נרות בבית, אלא רק בבית הכנסת. מצד שני, ידוע שרבים מגדולי ישראל היו מדליקים נרות בבית, ומנהג ישראל - נחשב כהלכה. יש מנהג נוסף, להדליק נר תמיד בשמן זית. בספר המידות כותב רבי נחמן שעל ידי הדלקת נר תמיד משמן זית, ניצולים מגזירות שמד".

הנרות החשמליים שיש בבתי הכנסת עוזרים מהבחינה הזו? זו הרי לא אש אמיתית.
"יש שאלה שלמה האם למנורה יש דין של אש או לא. לפי רוב הפוסקים שאומרים שלמנורה יש דין של אש, אז כן, זה מועיל".

הנפטרים יודעים שמדליקים עבורם נר?
"ברור. זה מחבר בין הנשמה לבין העולם הזה. לכן ביום פטירת הורים נותנים גם צדקה ולומדים תורה לעילוי נשמת הנפטר. כלומר, באמצעות הנר 'מושכים' את הנפטר לכאן, ואז גם עושים מצוות לעילוי נשמתו".

באותו נושא פורסמו שאלות מעניינות במדור השאלות של אתר הידברות: "כבוד הרב", כתבה השואלת, "ברצוני לדעת אם מותר להדליק נר נשמה אחד לעילוי נשמות עשרות נפטרים, ואם כולם - גם הראשון וגם האחרון שמוזכר - נהנים אותו דבר מהנר. שנית, האם מותר להדליק באותו נר גם לגברים וגם לנשים?".

"שאלות טובות", השיב הרב בנימין שמואלי. "מותר להדליק בנר נשמה אחד לעילוי נשמה לעשרות נפטרים באותו נר, וכולם מהראשון עד האחרון, נהנים אותו דבר מהנר. כל זה, אם אין נרות או מקום מספיק לכל אחד ואחד; מותר להדליק באותו נר, גם לגברים וגם לנשים".

סוגיה מעניינת נוגעת להדלקת נרות עבור עילוי נשמת צדיקים. לכאורה דבר מובן, אבל במחשבה שנייה - האם אותם צדיקים, כמו משה רבינו, צריכים בכלל את הנרות שלנו?

"ומנהג הצדיקים היה להדליק נר נשמה ביום ז` באדר לעילוי נשמת משה רבינו", כותב הרב מנשה ישראל. "היו אומרים כי לפי שבדרגות ההנאה מזיו השכינה אין סוף - והרי שמכל דרגה אפשר לעלות עוד יותר, ושייך עילוי נשמה גם לנשמה הכי עליונה כנשמת משה רבינו עליו השלום. אבל תמיד צריך לזכור שלא להיתפס רק לדברים שאינם עיקריים, ויש עליה משמעותית יותר לנשמת משה רבינו כשנבסס אורחותינו על פי תורת משה, ונקבע עתים ללמוד תורת משה, וכיוצא בזה יש נחת רוח לכל הצדיקים הרבה יותר לאין שיעור ממה שנדליק נר בשביל נשמתם".

במדור הקודם: האם מותר לעבוד בחול המועד

>> לכל תשובות השבוע הקודמות

זמני כניסת ויציאת השבת