אחי החל לאחרונה לעבוד בקיבוץ חילוני למהדרין. הוא סיפר לי שהוא מבין עכשיו את הבורות והעוינות של חלק מחבריו לעבודה כלפי היהדות: התברר לו שהם לא יודעים מה זו מזוזה, אין להם מושג על התנ"ך חוץ מזיכרונות מעומעמים מהתיכון (וגם שם למדו אותו כמן מקבץ אגדות עם), ולדבריו הם חיים בספירה אחרת לגמרי - כזו שמבססת את התפיסה שלה את היהדות על התקשורת השטחית והלא פעם עוינת.
עד כמה אנשים כאלה, שמבחינה הלכתית יכולים להיחשב ל"תינוק שנשבה", יידרשו לתת את הדין על כך שלא שמרו שבת, לא צמו ביום כיפור ובטח שלא קיימו את שאר המצוות? האם מערכת השכר והעונש לא חלה עליהם כי הם לא ידעו? ואם הם כן ייענשו, במה הם בעצם אשמים?

יאיר לפיד בעובדה (תמונת AVI: mako)
שלא תגיד שלא אמרנו לך | תמונת AVI: mako

הרב אהרן לוי מתחיל בקצת סדר בהגדרות. "ההגדרה המקורית של 'תינוק שנשבה' מופיעה בחז"ל, ומתייחסת לתינוק שעוד לפני שעמד על דעתו, נלקח על ידי גויים וגדל איתם מבלי להכיר את מוצאו היהודי", הוא אומר. "במקרה זה, הוא אינו נענש על ידי הקב"ה.
"כיום אנו משתמשים במושג הזה כדי לתאר אנשים שגדלו תוך ידיעה שהם יהודים, אבל לא מכירים את יהדותם. אבל בימינו כמעט כל חילוני שגדל כיהודי נתקל לפחות פעם אחת בחייו בהזדמנות רצינית לברר את זהותו היהודית. לכן קשה להגדיר היום יהודי שחי בין יהודים כתינוק שנשבה".

מה לגבי אדם שגדל בתוך אנטי גדול, וההיגיון שלו גרם לו שלא להתחבר אל היהדות?
"עדיין, במהלך חייו הוא פגש אנשים דתיים, ראה מודעות על הרצאות יהודיות, ולכן היה צריך לבדוק את היהדות שלו. אמנם הוא שוגג, קרוב לאונס, אבל לא פטור לחלוטין".

הייתם צריכים לבדוק

הרב אלי עמר מבטא גישה מקלה יותר: "אי אפשר לבוא בטענות למה לא עשית כשהוא לא ידע. אמנם בדמוקרטיה אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש, אבל ביהדות ידוע ש'אין הקב"ה בא בטרוניא עם בריותיו'".

אז מבחינת השם הוא פטור מעונש?
"לא יבואו לאדם כזה בטענה למה לא הניח תפילין או שמר שבת, כי הוא באמת לא ידע על כך. אבל האלוקים יבוא אליו בטענה שעיקרה: 'אתה אדם חושב, למה לא בדקת? האם לא שמעת על יהדות? האם לא שאלת את עצמך איך העם היהודי שורד נגד כל סיכוי? האם לא התעוררו בך סימני שאלה?' אם התעוררו סימני שאלה והדחקת אותם - אתה בבעיה".

ומה לגבי אנשים שהלעיטו אותם בגישות אנטי-דתיות?
"כאדם עם אינטליגנציה, אתה רואה שהמדע מגלה תובנות ברורות שלא יתכן שהעולם שלנו נוצר מאליו. העולם שבו אנו חיים יותר מדי מתוחכם כדי שייווצר מפיצוץ סתמי ומקרי. אם אנחנו מסתכלים על כל התאים שבגופנו, על ה-DNA - ניתן לראות בקלות איזה תחכום יש במכונה המיוחדת הזו. גם באקולוגיה אנחנו רואים את האיזון בטבע, את שרשרת המזון, את הפוטוסינתזה, את היקום, את המרחק המדויק של כדור הארץ מהשמש ומאידך מהירח. אתה רואה איזו עוצמה יש בבריאה, וכל אדם בעל היגיון צריך לשאול את עצמו מה הוא עושה פה ומי עשה את כל זה".

ומה עם אדם שבירר על היהדות ולא השתכנע?
"קודם כל, יכול להיות שהבירור לא היה מעמיק. פגשת דתי בסופר, שאלת אותו כמה שאלות, והוא לא ידע כל כך לענות. אבל זה לא רציני. בירור יסודי עם אנשי מקצוע, כלומר רבנים שעוסקים בתחום, יניב את כל התשובות.
"ויש עניין נוסף. התורה אומרת 'פן תאכל ושבעת ובתים טובים תבנה וישבת, ובקרך וצאנך ירביון וכסף וזהב ירבה לך וכל אשר לך ירבה - ורם לבבך ושכחת את ה' אלקיך'. כלומר הגעת לרוויה כלכלית ושכחת את אלוקיך: בא לי ליהנות, אל תבלבל לי את המח עם יהדות. ככה האדם מוצא לעצמו כל מיני סיבות כדי להשקיט את המצפון, לחיות איך שמתחשק לו, ולא לחקור מספיק על זהותו".

>> לתשובת השבוע שעבר: למה רשע וטוב לו, צדיק ורע לו?
לכל תשובות השבוע הקודמות