פטיש בית-משפט (צילום: Brand X Pictures, Istock)
בית משפט. תמיד עדיף להתייצב - ולהתגונן | צילום: Brand X Pictures, Istock

בעוד כחודש וחצי, בז'נבה הפסטורלית שבשוויץ, אמורה להיפתח הועידה העולמית לגזענות, או כפי שאנו נקרא לה (בחלומות הבהלה שלנו, מן הסתם) "ועידת דרבן השניה".

זוכרים את ועידת דרבן הראשונה? זו שלא עסקה בשום נושא אחר מלבד "פשעי הציונות"? זוכרים את ההפגנות הסוערות והניחרות כנגד ישראל והשלטים המונפים בכל פינה "ציונות = נאציזם" ו"ציונות = גזענות"? זוכרים את מלאכתם הנאמנה של כל אותם גופים מוסלמיים ופרו-פלשתינאים, שהדבר היחידי שיכול היה לרצות אותם היתה ההחלטה הגורפת שישראל היא מדינה גזענית ויש להחרים אותה בכל מחיר? זוכרים איך היו שם נציגים מ-163 מדינות וכולם בחרו לעסוק רק בישראל? כי אני לא מסוגלת לשכוח.

אני זוכרת את קולה התרבותי והנעים, נעים מדי אפילו, של חברת המשלחת פרופ' דינה פורת שלא הצליח לגבור על צריחות השטנה המבהילות שבקעו מהקהל. אני זוכרת את הפנים המופתעות של חברי המשלחת, שניסו להסביר אח"כ בכל תכניות האקטואליה "איך זה קרה" ו"לא היינו מוכנים", אבל לא כל דבר ניתן להסביר.

השנה, כך הוחלט, נהיה חכמים יותר. ישראל תחרים את הועידה, ובעקבות מאמצים דיפלומטיים מוצלחים יעשו זאת גם ארצות הברית, הולנד, צרפת, איטליה ומדינות נוספות באירופה. לא נשחק עם הילדים הרעים האלה ב"דרבן 2", אבל זוהי כמובן טעות. מרה.

הפרשה השבוע היא הפרשה היחידה בה לא מוזכר שמו של משה רבנו, שהופיע בכל הפרשות מרגע הולדתו ועד מותו. "ואתה תצווה את בני ישראל", פונה אליו אלוהים בתחילת הפרשה, וממשיך בהוראותיו על מלאכת המשכן, בגדי הכהנים וכו'. אבל כמובן שלא ניתן לעבור בקלות על היעלמותו של משה מהפרשה: "איפה הוא? למה הוא לא מוזכר? למה הוא נעלם מהפרשה?" מיטב פרשנינו לאורך הדורות ניסו למצוא תשובה לשאלה המסקרנת.

וכמו תמיד, כשהעד איננו כדי לתת תשובה, מועלות גם החשדות: אז אולי הוא עשה משהו רע? אז אולי הוא לא פה כי הוא מרגיש אשם? והחת"ם סופר כבר מצא את הסיבה. לדבריו, משה מודר מהפרשה בשל עונש: מאחר שבזמן חטא העגל אלוהים כל כך כעס על בני ישראל עד שביקש להמיתם - משה בעזות מצח אמר לאלוהים שאם הוא לא סולח לעם, אז שימחה אותו מספרו והוא אינו רוצה בו כל חלק. אז ה' כמובן סלח להם, אבל משה צריך להיענש על חוצפתו. אז הוא לא ימחק מהתורה כולה, אלא רק מפרשה אחת, הפרשה הזו, פרשת תצווה.

כי ככה זה, אם אתה לא שם – מיד טופלים עליך סוגי סוגים של האשמות, ואתה אפילו לא יכול להתגונן, כך שלהתעלם מועידת דרבן הממשמשת, אינה הדרך. נכון, צריך להיערך, להשקיע בהסברה באופן יותר מתוחכם ויעיל משאנו נוהגים לעשות בדרך כלל, להיות שם ולהיאבק. אני יודעת שזה לא יהיה קל, אבל זה עדיף מההעלמות הזו, שתגבה מחיר כבד יותר.

אגב אשמה - תרדו ממפקד חיל הים ופרשת מועדון החשפניות, החברה שלנו חולה גם ככה

וגם מהרב עובדיה יוסף

והנה סיפור לשבת שיוכיח לכם איך גלגל מתגלגל לו