א וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל-אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח כִּי-אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח. ב וַיֹּאמְרוּ הֲרַק אַךְ-בְּמֹשֶׁה דִּבֶּר השם הֲלֹא גַּם-בָּנוּ דִבֵּר וַיִּשְׁמַע השם. ג וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה.

הטקסט הקצר הזה, מתוך פרשת בהעלתך, מעורר לא מעט שאלות. לפי הפרשנים, אשה כושית הוא כינוי לאשה נאה. אז מה פתאום מנהיג העם, האיש הענו מכל אדם, לוקח את האשה הכי יפה? משה מזכיר לנו פה את סרקוזי, שהתחתן דווקא עם הדוגמנית קרלה ברוני ולא עם רואת חשבון מן היישוב.

מרים ואהרן באים לדבר עם משה רבנו. אז מדוע כתוב "ותדבר", ולא "וידברו"? אחד המדרשים מציע כיוון מפתיע - משה פורש מאשתו, ומרים ואהרן מעירים לו על כך. אבל מדובר בסוג של שיחת נשים, ולכן מרים היא זו שמובילה אותה. אבל למה בכלל הגיסים מרים ואהרן דוחפים את האף לזוגיות של משה?

לפי הפרשנות, לא מדובר פה רק בסאגה משפחתית שהסתבכה. משה, מנהיג עם ישראל במדבר, מתנתק לאט לאט מהפיזיות שלו, עד לרמה שהוא אפילו לא בא במגע עם אשתו היפה. אבל העם שמאחוריו סובל מהמצוקות של העולם הפיזי, מקשיי המדבר, ממיעוט האוכל. כיצד יוכל משה להנהיג את העם, אם הוא מנותק מכל צרכיו הגופניים? איזה מנהיג הוא זה, השקוע בקדוש ומתרחק מהארציות בכלל ומאשתו בפרט?

תשובות (חלקיות, מה לעשות) לשאלות אלו ואחרות, בסרטון.

אלי ברקת, ראש "ממזרח שמש", בית מדרש למנהיגות חברתית
שלומית נאור, יו"ר "רשת בתי המדרש" וסמנכ"ל "מליץ"

>> ללימוד נוסף בפרשה
לפרשה הקודמת, פרשת נשא: חושד שאשתך בוגדת בך?
לכל פרשות השבוע

כל העדכונים הכי חמים מהארץ ומהעולם ישירות לנייד
שלחו את המילה מבזק למספר 5000 ותתחילו להתעדכן