פרשת משפטים מציגה מעין פירוט של עשרת הדיברות, בעיקר בתחום המצוות החברתיות: איסור לענות יתום, אלמנה וגר, דיני הלוואה בריבית ועוד.
אחד הדינים בפרשה מדבר על עבד עברי, שעבד שש שנים אך מסרב להשתחרר בשנה השביעית, שנת השמיטה. אחר כך היא מתארת מה הדין אם הוא לא רוצה להשתחרר. אבל למה שמישהו ירצה להמשיך כעבד? אולי מתוך פחד ממה שנמצא בחוץ. אולי העולם שבו פרשת משפטים מתארת, הוא עולם רע, שבו אנשים מכים וגונבים ורוצחים.

ובאיזה עולם אנחנו חיים היום? מי העבדים שלא רוצים לצאת היום לחופשי? אמנם בימינו אין עבדים כמו פעם, אבל יש בהחלט עבדות מודרנית. עובדי קבלן שנמצאים בתחתית המערכת, עבדי ההיי-טק שנמצאים בכלוב של זהב. גם אנחנו, כשאנחנו מגיעים בסוף יום העבודה, יושבים מסוממים מול הטלוויזיה, ובוחרים לראות לא את הדברים שמספרים על המציאות אלא מטשטשים אותה - אנחנו למעשה עבדים.

ברי סחרוף שר "כולנו עבדים". עבדים היינו, ואנחנו עדיין עבדים.

שלומית נאור, ראש רשת בתי המדרש בישראל וסמנכ"ל מליץ, וד"ר מוטי זעירא, מנהל המדרשה באורנים, השייכים לרשת בתי המדרש בישראל

>> ללימוד נוסף בפרשה
לפרשה הקודמת, פרשת יתרו: הקואוצ'ר הראשון בהיסטוריה
לכל פרשות השבוע