האם יצא לכם פעם לצאת החוצה בראש השנה ולראות המוני אנשים מגיעים לים, לאגם או לבריכת מים ומתפללים בסמוך אליהם? ובכן, נעים להכיר - טקס התשליך. 

מסתבר שעוד הרבה לפני שהוא הפך להיות שיר של עידן עמדי, התשליך התחיל כטקס יהודי קדום אשר נוהגים לקיים אותו בחג ראש השנה (לרוב ביום הראשון, ואם הוא יוצא בשבת - אז ביום השני). הטקס כביכול מדמה באופן סמלי את השלכת החטאים והעוונות של המתפללים למקור המים הזורמים לצידו הם נמצאים. 

איך הכל התחיל?

מקורו של מנהג התשליך הגיע מקהילות אשכנז במאה ה-15. יש מי שמקשרים אותו למנהג נוצרי קדום שהיה מקובל בגרמניה של המאה ה-14. על כל פנים, החל המאה ה-16 וה-17 טקס התשליך הפך להיות מקובל גם בקרב הקהילות הספרדיות. עדויות לקדמוניות המנהג ניתן לקבל מבורות מים שנמצאו בסמוך לבתי כנסת שונים באירופה. המקור הרעיוני למנהג הוא הפסוק הידוע מספר מיכה: "...וְתַשְׁלִיךְ בִּמְצֻלוֹת יָם כָּל-חַטֹּאותָם".

מה בעצם עושים?

יהודים לאורך הדורות נהגו להגיע באחר הצהריים של היום הראשון של ראש השנה, לשפת ים או נהר בהם ניתן למצוא דגים וקוראים תפילה מיוחדת הנקראת "תשליך". התפילה כוללת פרקי תהילים ונוסח מיוחד ומהותה בקשה ותחינה להשלכת העבירות במצולות. בסיום התפילה, יש מי שנוהגים לנער את שולי הבגדים כמעין פעולה של ריקון הכיסים מהעוונות ויש מי שגם משליכים פירורי לחם שהם מביאים מראש כדי לקרב את הדגים. 

ולמה דווקא דגים? יש הסוברים שזה מפני שדגים הם סימן לברכה מכיוון שנאמר שהם מתרבים במהירות ואין עליהם עין הרע. דעה נוספת גורסת שזה דווקא מפני שבני ישראל נמשלו לדגים, והדייג הצד אותם ברשת הוא למעשה משל לאלוהים ששופט אותם בראש השנה. 

>> הכנסו לזמני כניסה ויציאת שבת המתעדכנים מידיי שבוע

ואם אין מים זורמים? 

במקומות שלא היו בסמוך לים, אגם או נהר עם מים זורמים, היו חופרים בור מים מיוחד בחצר בית הנכסת ובו נהוג היה להגיע את תפילת התשליך. פתרון נוסף הוא להגיע למקום גבוה ממנו ניתן לראות את הים ובשעת הדחק אפשר גם להסתפק בפתיחת ברז המים בכיור (אולם לא בתוך השירותים).  

תשליך  (צילום: אחמד סלים, פלאש/90 )
צילום: אחמד סלים, פלאש/90

מה אומרים? 

נוסח תשליך לפי עדות אשכנז:

תחילה אומרים שלוש פעמים:

מִי אֵל כָּמוֹךָ אל נֹשא עָוֹן רחום וְעֹבֵר עַל פֶּשַׁע וחנון לִשְׁאֵרִית נַחֲלָתוֹ, ארך לֹא הֶחֱזִיק לָעַד אַפּוֹ אפים כִּי חָפֵץ חֶסֶד הוּא: ורב חסד יָשׁוּב יְרַחֲמֵנוּ ואמת יִכְבֹּשׁ עֲוֹנֹתֵינוּ, נוצר חסד וְתַשְׁלִיךְ בִּמְצֻלוֹת יָם כָּל חַטֹּאתָם: לאלפים תִּתֵּן אֱמֶת לְיַעֲקֹב נושא עון חֶסֶד לְאַבְרָהָם, ופשע אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתֵינוּ וחטאה מִימֵי קֶדֶם: 

קוראים תהילים פרק ל"ג:

א  רַנְּנוּ צַדִּיקִים, בַּיהוָה;    לַיְשָׁרִים, נָאוָה תְהִלָּה.
ב  הוֹדוּ לַיהוָה בְּכִנּוֹר;    בְּנֵבֶל עָשׂוֹר, זַמְּרוּ-לוֹ.
ג  שִׁירוּ-לוֹ, שִׁיר חָדָשׁ;    הֵיטִיבוּ נַגֵּן, בִּתְרוּעָה.
ד  כִּי-יָשָׁר דְּבַר-יְהוָה;    וְכָל-מַעֲשֵׂהוּ, בֶּאֱמוּנָה.
ה  אֹהֵב, צְדָקָה וּמִשְׁפָּט;    חֶסֶד יְהוָה, מָלְאָה הָאָרֶץ.
ו  בִּדְבַר יְהוָה, שָׁמַיִם נַעֲשׂוּ;    וּבְרוּחַ פִּיו, כָּל-צְבָאָם.
ז  כֹּנֵס כַּנֵּד, מֵי הַיָּם;    נֹתֵן בְּאוֹצָרוֹת תְּהוֹמוֹת.
ח  יִירְאוּ מֵיְהוָה, כָּל-הָאָרֶץ;    מִמֶּנּוּ יָגוּרוּ, כָּל-יֹשְׁבֵי תֵבֵל.
ט  כִּי הוּא אָמַר וַיֶּהִי;    הוּא-צִוָּה, וַיַּעֲמֹד.
י  יְהוָה, הֵפִיר עֲצַת-גּוֹיִם;    הֵנִיא, מַחְשְׁבוֹת עַמִּים.
יא  עֲצַת יְהוָה, לְעוֹלָם תַּעֲמֹד;    מַחְשְׁבוֹת לִבּוֹ, לְדֹר וָדֹר.
יב  אַשְׁרֵי הַגּוֹי, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהָיו;    הָעָם, בָּחַר לְנַחֲלָה לוֹ.
יג  מִשָּׁמַיִם, הִבִּיט יְהוָה;    רָאָה, אֶת-כָּל-בְּנֵי הָאָדָם.
יד  מִמְּכוֹן-שִׁבְתּוֹ הִשְׁגִּיחַ--    אֶל כָּל-יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ.
טו  הַיֹּצֵר יַחַד לִבָּם;    הַמֵּבִין, אֶל-כָּל-מַעֲשֵׂיהֶם.
טז  אֵין-הַמֶּלֶךְ, נוֹשָׁע בְּרָב-חָיִל;    גִּבּוֹר, לֹא-יִנָּצֵל בְּרָב-כֹּחַ.
יז  שֶׁקֶר הַסּוּס, לִתְשׁוּעָה;    וּבְרֹב חֵילוֹ, לֹא יְמַלֵּט.
יח  הִנֵּה עֵין יְהוָה, אֶל-יְרֵאָיו;    לַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ.
יט  לְהַצִּיל מִמָּוֶת נַפְשָׁם;    וּלְחַיּוֹתָם, בָּרָעָב.
כ  נַפְשֵׁנוּ, חִכְּתָה לַיהוָה;    עֶזְרֵנוּ וּמָגִנֵּנוּ הוּא.
כא  כִּי-בוֹ, יִשְׂמַח לִבֵּנוּ:    כִּי בְשֵׁם קָדְשׁוֹ בָטָחְנוּ.
כב  יְהִי-חַסְדְּךָ יְהוָה עָלֵינוּ:    כַּאֲשֶׁר, יִחַלְנוּ לָךְ.

מוסיפים נוסח זה:

"ריבונו של עולם, בהעלותנו על לבבנו רוב קיצורנו בעבודתך ובעסק תורתך הקדושה וקיום מצוותיך, כל עצמותינו יאחזמו רעד, ונמס לבנו והיה למים. מה נענה ומה נאמר, כי הצר הצורר בחברת החומר העכור היו בעוכרנו. גם אסור נלווה עמהם אסורים ולטושים בגלויות קשים, גלות הנפש והגוף. האמנם גלוי וידוע לפניך שרצוננו לעשות רצונך ולשקוד על דלתותיך, כי טוב יום בחצריך מאלף בחרנו; ויראים וחרדים אנחנו מאימת דינך הקדוש. על כן באנו אליך בכפיפת ראש ונמוכות ראש ונמוכות קומה וחלישות חיל להזכיר ולעורר רחמיך".

תשליך  (צילום: אביר סולטן, פלאש/90 )
צילום: אביר סולטן, פלאש/90

נוסח עדות הספרדים:

תחילה אומרים שלוש פעמים:

מִי אֵל כָּמוֹךָ אל נֹשא עָוֹן רחום וְעֹבֵר עַל פֶּשַׁע וחנון לִשְׁאֵרִית נַחֲלָתוֹ, ארך לֹא הֶחֱזִיק לָעַד אַפּוֹ אפים כִּי חָפֵץ חֶסֶד הוּא: ורב חסד יָשׁוּב יְרַחֲמֵנוּ ואמת יִכְבֹּשׁ עֲוֹנֹתֵינוּ, נוצר חסד וְתַשְׁלִיךְ בִּמְצֻלוֹת יָם כָּל חַטֹּאתָם: לאלפים תִּתֵּן אֱמֶת לְיַעֲקֹב נושא עון חֶסֶד לְאַבְרָהָם, ופשע אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתֵינוּ וחטאה מִימֵי קֶדֶם: 

לאחר מכן יש להגיד פסוק זה בכל הכוונה:

לֹא יָרֵעוּ וְלֹא יַשְׁחִיתוּ בְּכָל הַר קָדְשִׁי, כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה' כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים:

>> מתי נכנסת שבת? היכנסו לזמני כניסה ויציאת שבת המתעדכנים מידיי שבוע