מנקודת מבטו של אזרח מצוי החי במדינת ישראל בשנת 2018, אין כל ספק כי כבר לא ניתן להתעלם מתופעת השימוש באופניים חשמליים. האופניים החשמליים הפכו להיות אחד מכלי הרכב הפופולריים ביותר בקרב צעירים  ומספר הרוכבים בכלי רכב זה רק הולך וגואה בהתמדה. אין כלל ספק שהשימוש בכלי תחבורה ירוק וידידותי לסביבה הוא מבורך וראוי, ואולם, לצערנו, לצד היתרונות הרבים שקיימים בכלי זה החלו להתפתח גם מספר לא מבוטל של סכנות.

בעקבות תאונות דרכים שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים ובמיוחד כאשר הרוכבים (בגילאים צעירים בדרך כלל) נוהגים בבריונות, בחוסר זהירות וללא הקפדה על חוקי התנועה ועל התקנות המחייבות תוך סכנה אמתית להולכי הרגל ולנהגים אחרים, החלו להיות מנוסחים חוקים באופן ברור וחד משמעי.

חשוב לדעת כי על פי הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בכל שנה ישנם יותר מאלף בני אדם שנפגעים באופן ישיר מתאונות דרכים שמעורבים בהן דווקא אופניים חשמליים. על מנת להפחית את הסכנות ולמנוע ככל האפשר אסונות נוספים אושרו תקנות שנועדו להיות הסדר לתקנות הרכיבה ולחוקי התנועה.

הגדרות ומידע כללי שחשוב לדעת

אופניים חשמליים מוגדרים על פי התקנון "אופניים בעלי מנוע עזר". אופניים אלו הם למעשה כלי רכב לכל עניין למרות העובדה שאין צורך ברישיון. לפי התקנון של משרד התחבורה, אופניים חשמליים הם למעשה אופניים בעלי מנוע חשמלי שמופעל על ידי דיווש. האופניים החשמליים חייבים לשאת מדבקה גלויה לעין על שלדתם לצורך זיהוי. במדבקה שכוללת סימן רשמי מופיעים הפרטים הבאים - הגדרה מדויקת של הכלי: אופניים עם מנוע עזר, דגם מדויק, יצרן וכתובתו, שם יבואן וכתובתו.

האופניים החשמליים המותרים לשימוש בארץ חייבים להיות בעלי הספק מנוע מרבי של 250 וואט ומהירות מקסימלית של 25 קמ"ש בלבד. משקלם של האופניים חייב להיות עד 30 ק"ג. בנוסף, רצוי לדעת שאופניים חשמליים שיוצרו לפני שנת 2014 חייבים לשאת תו תקן אירופאי. משנה זו ואילך- התקן הישראלי הוא המחייב.

על פי החוק הישראלי, אופניים חשמליים שבוצעו בהם שינויים שאינם מותרים על פי החוק- אסורים לרכיבה וצפויים להטיל על נהגם קנס כספי גבוה.

אופניים חשמליים (צילום: באדיבות אורבניקו)
אופניים חשמליים | צילום: באדיבות אורבניקו

חוקי התנועה וחובת הציות להם

כל חוקי התנועה הקשורים לנהיגה על כביש חלים גם על רוכבי אופניים חשמליים (או כמו שהציבור נוהג לומר - אופניים חשמליות). מובן, שעל הרוכב (הגם שהוא קטין כלומר מתחת לגיל 18 וכלל לא מחויב ברישיון) ללמוד את החוקים הקשורים לרכיבה. במיוחד חשובה חובת הציות לתמרורים, לרמזורים, מתן זכות קדימה במעבר חצייה, איסור עקיפה מימין ונהיגה נגד כיוון התנועה (לדאבוננו, תופעה נפוצה בקרב רוכבי אופניים חשמליים).

גיל מינימלי לרכיבה

בעבר הגיל המינימלי לרכיבה על אופניים חשמליים היה 14. מתחת לגיל זה בכל מקרה חל איסור מוחלט לרכוב. ואולם, לאחר שהובהר מעל לכל ספק שאחד הגרמים המרכזיים שהובילו למעורבותם בתאונות דרכים קטלניות הוא חוסר מודעות של נערים צעירים הרוכבים על אופניים אלו לחוקי התנועה ולכלליה, הוחלט להעלות את גיל המינימום ל- 16. חשוב להזהיר כי כאם יימצא על ידי אכיפה רוכב אופניים חשמליים מתחת לגיל זה, הרי שהוא צפוי לקנס כספי של כאלף שקלים. בנוסף, יש להדגיש, שמכיוון שמדובר ברוכבים קטינים (מרבית רוכבי האופניים החשמליים הם בני 16-18), הרי שהוריהם הם האחראיים הבלעדיים, ולכן מומלץ להפעיל סמכות הורית ולוודא שהנער אכן מבין באופן מעמיק את חוקי התנועה ואת התקנות הנלוות שעלולים להוביל לסכנות אפשריות בדרך. בכל מקרה של עבירה שבוצעה על ידי רוכב מתחת לגיל 18, האחריות לנזק תוטל לבסוף על ההורים.

מהירות מרבית

למרות העובדה שהאופניים החשמליים הפכו לחלופה ראויה ופופולרית בקרב ציבור הצעירים, בעיקר באזורים אורבניים, הם מוגבלים במהירות נסיעה מרבית לשם הגנה על ציבור המשתמשים ועל סביבותיהם. בהתאם לכך, התקנות הישראליות אימצו את החוק הנהוג בארצות אירופה על פיהן אסור לרכוב על אופניים אלו במהירות שעולה על 25 קמ"ש.

מקום הרכיבה

הרכיבה על אופניים חשמליים מותרת אך ורק בשבילי אופניים מוסדרים ומסומנים. אם אין שביל מסומן- מותר לרכוב באופניים החשמליים על הכביש, סמוך ככל האפשר לשפתו הימנית, זאת מפני חשש מפגיעת רכבים.

בכל מקרה, חשוב לזכור, כי הרכיבה על המדרכה אסורה בכל מקרה. ללא קשר לרוחב המדרכה, אין לרכוב על מדרכה מחשש לפגיעה בהולכי רגל. ואולם, בהחלט מותר לרוכב האופניים להוליך אותם לצד הגוף תוך אחיזת הכידון. גם מעבר חצייה, בדיוק כמו מדרכה, מוגדר כמקום הליכה בלבד, ועל כן גם בו אסור לרכוב על אופניים חשמליים, אלא רק תוך הולכתם, כאמור, לצד הגוף.

 SEO google המאמר בחסות חברת<<