מאז שנת 2014 החלו לנוע עשרות אלפי כלי רכב חדשניים ברחבי הערים במדינת ישראל. נדמה היה שכלי הרכב החדש הזה הוא הכלאה מוצלחת של אופניים קלאסיים ושל רכב מנועי דו גלגלי (דוגמת הקטנוע והאופנוע). ואולם, החידוש המשמעותי שניכר בעיקרון שנמצא מתאים לאופניים אלו הוא גיל הרכיבה- גיל מינימום 16 והעובדה שאין כל צורך בבקרה, לימודים או הכשרה על מנת לתפעל אותם. למעשה, אלו גם היו הגורמים הברורים לכך שהאופניים הללו הפכו באופן כמעט מידי לכלי התחבורה הנוח, היעיל והמהיר ביותר בידי צעירות וצעירים. לא צריכים עוד להסתמך על התחבורה הציבורית, לא צריכים לבקש עוד טובות מההורים ובוודאי לא זקוקים למעמסה כלכלית בעבור רכישת רכב שגם החזקתו נחשבת כמעט בלתי אפשרית בגילאים כאלו. אם לא די בגורמים אלו הרי שככל שהאופניים הללו הפכו להיות יותר ויותר פופולריים דווקא במרחב האורבני, החלו להיות מובהקים דווקא בערים הצפופות החלו להתבלט שני יתרונות משמעותיים: הם גם עשויים לנסוע במהירות וביעילות במיוחד באזורים עתירי פקקים ועומסי תנועה וכמו כן דווקא בערים הסובלות מבעיות של חנייה האופניים החשמליים והעובדה שהם אינם זקוקים למקום חנייה גדול האופניים הללו יכולים להיות פתרון מעולה.

אמנם בחודשים האחרונים, יש להודות, קמה זעקה עזה ומרה בעקבות גל טרגי של תאונות דרכים קטלניות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים. במיוחד תרם להד הציבורי והתקשורתי, כך נראה, מותו של ארי נשר, בנו של במאי הסרטים עתיר הפרסים, אבי נשר ("הלהקה", "סוף העולם שמאלה", "סיפור אחר"). מותו הטרגי של הצעיר המוצלח ויפה התואר נחקק כנקודת שבר לתופעה הפופולרית. אמצעי התקשורת הסתערו על האסון כמוצאי שלל רב, ובמקום לנתב את המצב לתועלת הרכיבה ולהעלאת המודעות לחשיבות העצומה שיש לשמירה על כללי הרכיבה וחוקים שנקבעו על ידי המחוקק למען ביטחון הרוכבים וסביבתם - נוצר מצב שבו אחזה בציבור בהלה ואי נחת כלפי אחד הכלים היעילים והאופטימליים שעשויים לשנות את מצב העומס והפקקים בערים הגדולות, כלי תחבורה אורבני מושלם. וחבל.

אופניים חשמליים (צילום: בני גם זו לטובה)
כלי התחבורה היעיל והמתאים ביותר למרחב העירוני | צילום: בני גם זו לטובה

אז מהם היתרונות הבולטים של האופנים החשמליים?

לאופניים החשמליים יש גם חסרונות, אבל אסור בשום אופן למחוק את יתרונותיהם הרבים. היתרון הראשון, כאמור, הוא העובדה שהם כלי התחבורה היעיל והמתאים ביותר למרחב העירוני. בפרט בערים הגדולות האופניים הללו יכולים להוות פתרון מושלם למרחב אורבני העמוס והדחוק. ברוב מדינות העולם כבר הפנימו מזמן: כניסה של רכבים למרחב העירוני של ערים גדולות ומבוקשות, במיוחד אלו עם הילה תרבותית (ירושלים, תל אביב) היא מיותרת וגורמת לסרבול ולמטרד מיותר. כדי לפתור בעיה זו הורחבה באופן ניכר התחבורה הציבורית וכן נסללו שבילי אופניים מיועדים לצורך רכיבה בטוחה. ואולם, עדיין תמיד מרבית האנשים יעדיפו להיות עצמאיים (מה שהתחבורה הציבורית מתקשה להעניק מטבע הדברים) ולנסוע בקלות יחסית וללא מאמץ (תארו לעצמכם עובד שמגיע למשרד בלב תל אביב מותש ומזיע, אחרי שרכב באופניים קלאסיים הדורשים דיווש במשך פרק זמן). לכן, האופניים החשמליים עם אפשרות הרכיבה העצמית ובמיוחד בשל המהירות הגבוהה יחסית שניתן להגיע אליה בעת הרכיבה עליהם (25 קמ"ש מהירות מרבית) בזכות מנוע העזר החשמלי המותקן עליהם, עשויים להוות פתרון מושלם ככלי תחבור היעיל ופופולרי במרחב אורבני.

יתרון נוסף מרכזי שיש לאופניים החשמליים קשור לשמירה על איכות הסביבה. על פי מחקרים שונים שפורסמו בשנים האחרונות, מעל 3,000 אנשים מתים כל שנה במדינת ישראל כתוצאה מזיהום אוויר. כולנו מבינים, שלמרות הקושי להאמין בכך, ברוב המקרים מדובר בזיהום עירוני שנגרם מפליטת גזים מסוכנים ורעילים מכלי תחבורה שונים. אז אמנם יש פרסומות יפות ורלוונטיות, כולם מדברים על כמה חשוב לפעול למען שמירה מיטבית על כדור הארץ נקי, ירוק ולא מזוהם, אבל בפועל- בואו נודה: איש כמעט לא עושה דבר. אז הנה, הגיעה אלינו תופעה קסומה שעשויה לשמש חלופה נקייה, זולה וידידותית לסביבה – האופניים החשמליים. הם פועלים, כידוע לכול, על סוללה חשמלית ומבוססים לפיכך על תשתית מהותית שמביאה לתרומה רבה לשמירה על סביבה ירוקה.

יתר על כן, לאופניים החשמליים יש גם יתרונות הקשורים לבריאות הגופנית. האופניים הללו אמנם לא דורשים יכולת דיווש עיקשת כמו באופניים הקלאסיות, ואולם גם בהם יש צורך בסיבולת גופנית, בכושר גופני סביר. ברוב המקרים גם בעקבות הרכיבה על האופניים ניכרת עלייה במצב הרוח ובאיכות החיים הרוחנית- נפשית דווקא. מכאן שבהחלט ניתן לרכוב, ליהנות, לא לעמוד בפקקים ולשמור על איכות הסביבה. 

המאמר נכתב ע"י SEO Google קידום אתרים בגוגל