האופניים החשמליים - איך הם הפכו להיות אמצעי התחבורה האורבני הפופולרי והיעיל ביותר דווקא בעידן המודרני? מאז ומתמיד בתחום התחבורה הפרטית העירונית בלטו שניים: הרכב הפרטי והאופניים. אלו היו שתי האופציות הידועות והמוכרות. ואולם, השימוש באופניים הלך ונשחק עם השנים. מעמדם של אלו נשחק בעיקר בגלל המאמץ שיש להשקיע ברכיבה עליהם, כלומר דווקא בשל הצורך לפדל- פעולה שדורשת כושר גופני ויכולת ספורטיבית לא מבוטלת.
היו רבים שמראש ויתרו על האופציה לרכוב על האופניים. בכל זאת, לא נעים להגיע עבודה עם בגד ספוג זעה קרה בגלל רכיבה על אופניים. כך, עם כל היתרונות הידועים והמוכרים של הרכיבה, כלי הרכב הזה הלך ונדחק לשוליים, בעוד שרכבים הלכו ומילאו את כל מרכזי הערים והחלו לגרום לפקקי ענק ולבעיה ממשית עצומה בנושא החנייה העירונית. אלא שאז באופן מתמיה ומעורר השתאות חל מהפך. לפתע ניתן לראות מאות ואלפים של רוכבים על אופניים מדי יום במרכז הערים. ולא. לא מדובר במרכז אמסטרדם או חרונינגן (העיר שמוגדרת בפי כל "בירת האופניים"), שתי ערים מרכזיות בהולנד שתושביהן ידועים מאז ומעולם באהבת הרכיבה. מדובר במרכז תל אביב, רמת גן, ירושלים ועוד ערים נוספות במדינת ישראל. השינוי, כידוע לכול, חל בזכות הכניסה המשמעותית לשוק של האופניים החשמליים. אופניים אלו הם נוחים, זולים, חסכוניים ובאחת הפכו את פני התחבורה האורבנית ברחבי ישראל כמו גם ברחבי העולם המודרני בכלל.

לפני כל דבר- חשוב לזכור כי אין ספק שהאופניים החשמליים הם הרבה יותר ידידותיים לסביבה מאשר כל אופציה תחבורתית אחרת שמכילה מנוע בנזין. הם יכולים בהחלט להיחשב יותר מכול מהפכה ירוקה וידידותית לסביבה. ממש מהפכת הצלחה של הלוחמים העזים למען כדור הארץ נקי, ירוק ובטוח יותר. אמנם, עדיין השימוש באופניים אלה אינו מושלם לגמרי עבור השמירה על ניקיון כדור הארץ והגנה על איכותו. זאת במיוחד בשל העובדה שיש לבצע החלפה של סוללות ומובן שגם פעולה זו עשויה בסופו של דבר לגרום לזיהום (אלא אם יקפידו להחליף את הסוללה במתקן מיוחד המיועד למחזור). בנוסף, האופניים החשמליים זקוקים לשימוש באנרגיה שאמורה להגיע מאיזשהו מקום- נדמה, שמדובר בכלי שהוא כליל השלמות בתחום האנרגיה הירוקה ונתפס כמהלך חיובי במיוחד שתופס תאוצה בעולם בתחום השמירה על איכות כדור הארץ, ואולם עדיין אין באמת כוח מניע ירוק ונקי לגמרי. האופניים שמופעלים באמצעות כוח חשמלי (כשמם כן הם- אופניים חשמליים), עדיין משתמשים לצורך הפעלתם באנרגיה של סוללה חשמלית, כלומר: בחשמל.

אופניים חשמליים (צילום: בני גמזו לטובה)
הסוללה היא החלק החשוב ביותר באופניים החשמליים | צילום: בני גמזו לטובה

הסוללה היא החלק החשוב ביותר באופניים החשמליים. היא זאת שמכילה את הכוח המרכזי שמהווה את יצירת האנרגיה לנהיגה. אמנם רוב הרוכבים מעוניינים להשתמש בסוללה שתכיל כוח גדול במיוחד, אבל מבלי להיות כבדה למשא ובסופו של דבר תהיה עול על משקל האופניים. על פי החוק, המשקל הכולל של אופניים חשמליים עשוי להגיע לכדי 30 ק"ד בלבד. הסוללה שבה משתמשים באופניים היא סוללת ליתיום נטענת חשמלית- סוללה שדומה לזו המשמשת מחשבים ניידים, טלפונים סלולריים ועוד. סוללה מסוג זה היא הבחירה הפופולרית והמוכרת ביותר. אמנם היא יקרה ומפותחת יותר מהסוללות מהדור הישן, אבל מעניקה את האפשרות לנהוג במהירות מרבית המותרת על פי חוק ברוב מדינות העולם, כ- 20-25 קמ"ש (בישראל לדוגמא, על פי חוק המהירות המקסימלית ברכיבה על אופניים חשמליים היא 25 קמ"ש). הסוללה חייבת להכיל כוח גדול מבלי שתהיה כבדה מדי. האופניים החשמליים בעלי הספק מנוע מרבי 250 וואט. מרכיב משמעותי נוסף שחשוב באופניים החשמליים הוא מנוע חשמלי- באופני החשמל המנוע הוא קומפקטי, המנוע מופק מהסוללה החשמלית. כך גם המסגרת- השלד של האופניים החשמליים חייב להיות שונה במקצת. השלד חייב להיות חזק בהרבה, זאת משום שהמנוע המורכב על האופניים מסובב את הגלגלים עם הרבה יותר כוח ועם הרבה יותר עוצמה.

אז האם האופניים החשמליים בעלי המנוע הייחודי הזה יקרים מאוד? בארץ מחירם של אופניים כאלו מגיע לכמה אלפי שקלים. מחיר זה אמנם זול בהרבה מחלופה תחבורתית אחרת, כמו רכב, אבל באופן יחסי גם הוא גבוה מאוד. עלויות המיסוי, האחסו ו המשלוחים הן גבוהות במיוחד, ולכן המחיר עולה בממוצע פי שניים ומעלה ממחירם בארצות המוצא. לדוגמה, אופניים חשמליים שעולים בסין ( אחת ממדינות המוצא המרכזיות) כאלף שקלים- יעלו בארץ מעל אלפיים שקלים. גם מכון התקנים שמחייב בדיקת אחריות, נהלי בטיחות – מעלה באופן אוטומטי בשל בחינות מדוקדקות אלו את מחירם של האופניים. ואולם, תמיד חשוב לזכור: אם אנחנו באמת רוצים לשמור על כדור הארץ ומדברים על מיחזור ושמירה על הטבע, מאוד ראוי שנתקדם גם בתחום התחבורה לכיוון זה.
זכויות יוצרים: חברת קידום אתרים בגוגל סאו גוגל לשירותי קידום אתרים במנועי חיפוש.