העולם הופך לירוק וחסכוני יותר משנה לשנה. במגוון תחומים עוברים להשתמש באנרגיה חלופית, חכמה וחסכונית יותר, וכך גם תעשיית הרכב עוברת מהפכה של ממש. מומחים מעולם הרכב מעריכים שעד סוף העשור הנוכחי, במרבית המדינות המפותחות בעולם יהיו יותר מכירות של כלי רכב חדשים המבוססים על הינע חשמלי או היברידי-נטען, לעומת כלי רכב רגילים, המבוססים על הינע בנזין או דיזל.

גם בישראל אפשר להרגיש מגמת עלייה במעבר מרכב המונע בבנזין/דיזל לרכב חשמלי או היברידי. יותר לקוחות מאמצים את הגישה הירוקה ורוכשים רכבים חשמליים או היברידיים-נטענים, לא רק בזכות זיהום האוויר האפסי או המזערי, אלא הרבה בזכות החיסכון המשמעותי שנוצר בעקבות עלות הנסיעה הפחותה, עלויות הרישוי והביטוח הנמוכות וצמצום עלויות התחזוקה.

על מנת להבין את היתרונות במעבר לרכב חשמלי או רכב היברידי נטען, יש להבין קודם איך כל אחד מסוגי המנועים עובד:

רכב חשמלי Electric Vehicle או בקיצור EV

רכב המתבסס על אנרגיה חשמלית בלבד שמקורה בסוללות אשר ממוקמות בתחתית הרכב, אותן יש להטעין באמצעות כבל חשמל, בדומה לתדלוק מיכל דלק ברכב בנזין או דיזל. הוא מחזיק ביתרונות רבים על פני רכבים ממונעים, בעיקר בכל הקשור לחיסכון בעלויות הנסיעה, לצד עלויות טיפולים ורישוי נמוכות. גם חוויית הנסיעה ברכב חשמלי רגועה ושקטה יותר מאשר ברכב בנזין או דיזל.

ראשית, עלות קוט"ש (קילוואט לשעה) זולה יותר מעלות ליטר דלק, כך שעלות הנסיעה ברכב חשמלי נמוכה בעד 75 אחוז מעלות נסיעה ברכב ממונע. גם עלויות התחזוקה מצטמצמות משום שהמנוע החשמלי אינו דורש עזרים נלווים כמו שמן, תיבת הילוכים, מצמד (קלאץ') או מתנע, ולכן האמינות והעמידות שלו גבוהה יותר. גם עלויות הרישוי והביטוח נמוכות משמעותית מעלויות רכב ממונע רגיל.

טווח הנסיעה של רכב חשמלי תלוי בגודל הסוללה שברכב. MG ZS EV למשל, הרכב החשמלי הנמכר ביותר בישראל, מגיע עם סוללה בנפח של 44.5 קוט"ש וטווח נסיעה של 263 ק"מ בטעינה אחת. את הסוללה מטעינים לרוב בתחנת הטעינה הביתית, אך יש מאות תחנות טעינה ציבוריות שפרוסות לאורך כל הארץ. הנהג הישראלי הממוצע נוסע כ-70-80 ק"מ ביום, כך שמרבית נהגי ישראל יכולים להסתדר עם רכב חשמלי ללא דאגות, ולהסתמך אך ורק על הטעינה הביתית.

מעבר ליתרונות החסכוניים שלו, MG ZS EV הוא רכב בטיחותי מאוד, ואף זכה לציון המירבי של 5 כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של EuroNCAP, איגוד הבטיחות האירופי. הנהג יכול ליהנות גם מאבזור בטיחותי ברמה גבוהה ומערכות בטיחות מובנות כמו בקרת סטייה מנתיב, זיהוי הולכי רגל, ניטור מרחק מלפנים, בלימה אוטומטית בעת חירום ועוד.

MG ZS EV (צילום: רונן טופלברג)
MG ZS EV | צילום: רונן טופלברג

רכב היברידי-נטען: Plug-in Electric Vehicle או בקיצור PHEV

רכב שמשתמש בשני מנועים, אחד חשמלי והשני בנזין, בדומה לרכב היברידי רגיל. השינוי הוא בנפח הסוללה שגדול יותר משמעותית, כך שהמנוע החשמלי דומיננטי יותר ואף מסוגל להניע את הרכב בצורה עצמאית.

רכב היברידי-נטען משלב בין העוצמה וטווח הנסיעה של מנוע הבנזין, לבין החיסכון והיעילות של המנוע החשמלי והנהג נהנה משני העולמות. אפשר לבחור בזמן הנסיעה האם להשתמש בחשמל או בדלק, בהתאם לצורך.

לרכב היברידי-נטען יש שני יתרונות על פני רכב חשמלי. הראשון הוא בטווח הנסיעה. במקרים בהם הרכב אמור לבצע נסיעות ארוכות של מעל ל-200 ק"מ בצורה תכופה, עדיף לבחור ברכב היברידי-נטען משום שטווח הנסיעה שלו ארוך יותר, בזכות מנוע הבנזין.

במצב היברידי משולב בו נעשה שימוש בשתי יחידות ההנעה, אפשר ליהנות מטווח נסיעה משולב של יותר מ-500 ק"מ, בעלות נסיעה נמוכה מאוד, בסביבות 50-55 ק"מ לליטר, עלות שהיא חסכונית בצורה משמעותית מרכבים בעלי מנוע בעירה רגיל.

MG EHS PHEV (צילום: רונן טופלברג)
MG EHS PHEV | צילום: רונן טופלברג

יתרון נוסף נעוץ בכך שרכב חשמלי מחייב תחנת טעינה ביתית שתלויה בתשתית, לעומת רכב היברידי-נטען, שההנעה שלו אינה תלויה אך ורק במנוע החשמלי ויכול לנוע בעזרת מנוע הבנזין. התקנת עמדת טעינה ביתית תלויה בתשתית, האם יש ללקוח חנייה פרטית בטאבו ומקור חשמל ועוד, ולכן לא כל אחד יכול להרשות זאת לעצמו. יחד עם זאת, עדיף שגם לבעלי רכב היברידי-נטען תהיה עמדת טעינה בבית, בכדי למקסם את יכולות הרכב ואת החיסכון בעלות הנסיעה.

דגם MG EHS PHEV החדש, למשל, הוא רכב פנאי גדול המשלב את העוצמה של מנוע בנזין 1.5 ל' יחד עם מנוע חשמלי שקט וחסכוני, שיחד מציעים הספק משולב של 258 כ"ס וצריכת דלק משולבת העומדת על 55.1 ק"מ לליטר בלבד, ו-10 הילוכים לנהיגה אופטימלית. הנהג יכול ליהנות גם מהפינוק ומהרווח של רכב C-SUV גדול, שמגיע עם כל הפינוקים ומערכות הבטיחות, וגם מאפשרות נסיעה לטווח ארוך משולב עד 511 ק"מ ועלויות נסיעה נמוכות.

קבוצת לובינסקי משווקת את שני הרכבים חשמליים של המותג MG בישראל:

MG ZS EV – הרכב החשמלי הנמכר בישראל, במחיר של 128,888 שקל לרמת הגימור הבסיסית. הרכב מגיע עם 5 שנות אחריות כללית ו- 8 שנות אחריות על הסוללה (עד 150,000 ק"מ).

MG EHS PHEV – רכב היברידי-נטען מסוג C-SUV, במחיר של 158,888 שקל.
הרכב מגיע עם 5 שנות אחריות כללית ו- 8 שנות אחריות על הסוללה (עד 150,000 ק"מ).

להזמנת נסיעת מבחן ורכישה אונליין לחצו כאן.