תעשיית הרכב עוברת בשנים האחרונות מהפכה של ממש. בדומה לתעשיות אחרות בעולם, שעוברות להשתמש באנרגיה חלופית, יותר חסכונית ופחות מזהמת, גם ענף הרכב חווה מגמת עלייה במעבר מרכבי דיזל או בנזין בעלי מנוע בעירה פנימית, לרכבים 100 אחוז חשמליים ללא מנוע בעירה, או רכבים היברידיים המשלבים בין שני המנועים.

ע"פ ההערכות, עד סוף העשור הנוכחי תופחת באופן משמעותי עבודת הייצור של רכבים ממונעים, ובמקביל שוק הרכבים החשמליים יגדל, עד מצב שבו בשנת 2030 הכבישים העירוניים במרבית המדינות המפותחות יהיו מלאים ברכבים חשמליים, וכמעט ולא ייסעו רכבים עם מנוע בעירה.

מעבר לשמירה על איכות הסביבה ולהפחתת הזיהום באוויר, מדובר גם בבשורה צרכנית של ממש. רכב חשמלי חסכוני בהרבה מרכב בעל מנוע בעירה. עלויות התחזוקה נמוכות יותר, בשל העובדה שמנוע חשמלי אינו דורש תחזוקה או חלפים נלווים כדי להניע אותו, והוא מתבסס על חשמל בלבד, וגם בזכות הטבות מס ממשלתיות לרוכשים רכבים 'ירוקים' ועלויות רישוי וביטוח נמוכות.

החיסכון הגדול ביותר נמצא בעלות הנסיעה. עלות קוט"ש (קילוואט לשעה) נמוכה בהרבה מעלות ליטר בנזין. עלות נסיעה ממוצעת ברכב שהוא 100 אחוז חשמלי עומדת על כ-10 אג' לק"מ, בעוד עלות נסיעה ממוצעת ברכב בנזין עומדת על כ-35 אג' לק"מ. בחישוב שנתי מדובר בחיסכון של אלפי שקלים. 

MG EHS PHEV (צילום: רונן טופלברג)
MG EHS PHEV | צילום: רונן טופלברג

איך רכב חשמלי עובד?

מרבית הרכבים החשמליים מונעים באמצעות מצבר המבוסס על סוללת ליתיון-יון הניתנת לטעינה חוזרת. בתחילת דרכן של המכוניות החשמליות, זמן הטעינה לקח שעות ארוכות וטווח הנסיעה היה קצר מאוד, אך היום יש בשוק מכוניות בעלות סוללות בנפח גדול יותר, עם טווח נסיעה של עד 350 ק"מ בטעינה אחת.

גם אופן הטעינה השתנה, וכיום יש עמדות טעינה DC מהירות במיוחד, המסוגלות לטעון קיבולת שתאפשר נסיעה למרחק של כ-100 ק"מ בתוך רבע שעה בלבד, וטעינה מלאה בתוך פחות משעה. במטעני AC רגילים אפשר לטעון כ-15 ק"מ לשעה, ולכן הם מתאימים יותר לחנייה הביתית או לעמדת הטענה בחניון המשרד. מעבר לעמדות הטעינה הביתיות, קיימות למעלה מ-250 עמדות טעינה ציבוריות מפריסה ארצית מהצפון ועד הדרום. מספר התחנות הציבוריות צפוי לגדול משמעותית במהלך השנה הקרובה, וב-2022 צפויות להיות למעלה מ-100 תחנות טעינה DC מהירות, לצד מאות תחנות AC רגילות ברחבי הארץ. 

MG ZS EV (צילום: רונן טופלברג)
צילום: רונן טופלברג

מה ההבדל בין רכב חשמלי להיברידי, ומה זה רכב היברידי-נטען?

שוק הרכבים החשמליים כולל בתוכו גם מכוניות היברידיות, המונעות על ידי שתי יחידות ההנעה – בנזין וחשמל. רכב היברידי מונע על ידי מנוע הבנזין, והמנוע החשמלי תומך בו ותורם להפחתת הזיהום ולחיסכון בעלויות הנסיעה.

רכב היברידי-נטען הוא רכב היברידי לכל דבר בעל שני מנועים, אך עם סוללה חשמלית בנפח גדול יותר שיכולה לשמש כיחידת הנעה עצמאית לכל דבר. טווח הנסיעה של הסוללה החשמלית מגיע לעשרות ק"מ בלבד, אך בזכות מנוע הבנזין אפשר לנסוע גם כאשר הסוללה מתרוקנת, וטווח הנסיעה הכולל עומד על יותר מ- 500 ק"מ במרבית הרכבים.

ברכב היברידי-נטען הנהג נהנה מכל העולמות: גם מעוצמה של שני מנועים חזקים וביצועים נהדרים, וגם מחיסכון עצום בעלויות הנסיעה – כ-55 ק"מ לליטר במצב היברידי אופטימלי, לעומת כ-10-14 ק"מ לליטר ברכב בנזין ממוצע. רכב היברידי-נטען מתאים לנהגים שטווח הנסיעה היום-יומי שלהם גדול מ- 200 ק"מ, או שאין להם תשתית להצבת עמדת טעינה ביתית. 

MG EHS PHEV (צילום: רונן טופלברג)
צילום: רונן טופלברג

איפה ישראל עומדת לעומת שאר העולם?

למרות שכבר היום אפשר למצוא בכבישי ישראל אלפי כלי רכב חשמליים, ויש מאות עמדות טעינה מהצפון עד הדרום, ישראל עדיין נמצאת מספר שנים מאחור לעומת מדינות שמעודדות שימוש באנרגיה חלופית ושמירה על איכות הסביבה, דוגמת הולנד, נורבגיה או גרמניה, מדינות המשתיתות תוכנית תמיכה ממשלתית ארוכת טווח לקידום המעבר לרכב חשמלי.

יחד עם זאת, נראה כי שוק הרכבים החשמליים צובר תאוצה בקצב גבוה, ולפי ההערכות עד סוף שנת 2022 הוא צפוי לתפוס נתח שוק משמעותי בענף הרכב, לצד פריסה מאסיבית של אלפי עמדות טעינה ברחבי הארץ.

לנסיעת מבחן ברכב חשמלי לחצו כאן.