מדי שנה אפשר לראות יותר רכבים חשמליים עולים על כבישי ישראל, כחלק מהמהפכה הירוקה שעוברת תעשיית הרכב העולמית. עד סוף העשור שוק הרכב החשמלי צפוי להפוך למרכזי, ותחנות הדלק המסורתיות עם ריח הבנזין החריף יוחלפו בעמדות טעינה חשמליות וחכמות.

המעבר מרכבים בעלי מנוע בעירה לרכבים שמבוססים על חשמל הפך בשנים האחרונות לתופעה גלובלית, וממש לאחרונה החל לצמוח גם בישראל. כבר היום יש אלפי רכבים שמונעים לחלוטין באמצעות סוללת חשמל נטענת, ועוד רבבות כלי רכב היברידיים או היברידיים-נטענים שמשתמשים גם הם במנוע חשמלי, לצד מנוע הבנזין.

שימוש ברכב 100 אחוז חשמלי, לא רק תורם לאיכות הסביבה ומפחית את זיהום האוויר, אלא גם חסכוני ומשתלם לנהגים. עלות נסיעה ברכב חשמלי עומדת על כ-10 אג' לק"מ, בעוד עלות ממוצעת של נסיעה ברכב בנזין עומדת על כ-35 אג' לק"מ. תוסיפו לזה את עלויות הרישוי והביטוח הנמוכות בהרבה ואת צמצום עלויות התחזוקה שיש לרכב חשמלי, ותקבלו כלי רכב שיכול לחסוך לכל נהג עד עשרות אלפי שקלים מדי שנה. 

MG ZS EV (צילום: רונן טופלברג)
מומחים מעריכים שעד סוף העשור הנוכחי יהיו יותר כלי רכב חשמליים חדשים מאשר רכבים חדשים בעלי מנוע בעירה | צילום: רונן טופלברג

מומחים בענף הרכב מעריכים כי עד סוף העשור הנוכחי יהיו יותר כלי רכב חשמליים חדשים מאשר רכבים חדשים בעלי מנוע בעירה. כדי שמהפכת הרכב החשמלי תצליח גם בישראל, יש צורך בקידום תשתיות המאפשרות טעינה מהירה של כלי רכב חשמליים ופריסה ארצית רחבה מקצה לקצה.

איך מטעינים רכב חשמלי?

לכל רכב חשמלי יש פתח טעינה, ממש בדומה לפתח הדלק בכלי רכב בעלי מנוע בעירה, אליו ניתן לחבר כבל חשמל ייעודי מעמדת הטעינה. בתחילת דרכן של המכוניות החשמליות, זמן הטעינה לקח שעות ארוכות והספיק לטווח של עשרות קילומטרים בלבד, אך היום, עם התקדמות הטכנולוגיה, הזמנים התקצרו וטווחי הנסיעה התארכו.

ישנם שני סוגים של רשתות טעינה

רשת טעינה AC בהספק של עד 22 קוט"ש, המסוגלת להביא סוללת רכב ריקה לטעינה מלאה בתוך כ-3-4 שעות, בהתאם לנפח הסוללה. ישנן כ-250 עמדות טעינה ציבוריות ברחבי הארץ, מהצפון ועד הדרום, ומספרן גדל באופן משמעותי מדי שנה.

רשת טעינה DC מהירה, בהספק של 50-150 קוט"ש, המסוגלת להביא סוללת רכב ריקה לטעינה מלאה בתוך פחות משעה. נכון להיום ישנן כ-50 עמדות טעינה מהירות ברחבי הארץ, שעד סוף השנה צפויות להכפיל את מספרן.

כיום כל רכב הממונע באמצעות חשמל מחייב התקנת עמדת טעינה ביתית. במרבית המקרים, בעל רכב חשמלי לא נדרש להטעין את הרכב מחוץ לבית, שכן טווח הנסיעה של מרבית הרכבים החשמליים נע בין 200 ל-350 ק"מ. נהגי רכב חשמלי שגומעים מרחק רב מדי יום, יכולים לטעון את הרכב בתחנות הטעינה הציבוריות בהתאם לצורך. 

עמדות טעינה של ג'ינרג'י (צילום: Gnrgy.com)
צילום: Gnrgy.com

"אם אנחנו מביטים על פרופיל הנהגים שמטעינים את הרכב החשמלי שלהם בעמדות הציבוריות, אנחנו רואים שהם לא זקוקים לטעינה מלאה, אלא מטעינים בהתאם למרחק אותו הם צריכים לעבור, עד הבית או עד היעד הבא", אומר אריק נאמן, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת ג'ינרג'י, חברה ישראלית לעמדות טעינה ותשתיות לטעינת רכבים חשמליים. ג'ינרג'י התקינה כבר למעלה מ-8,000 עמדות טעינה ביתיות בשנים האחרונות, ומפעילה גם רשת טעינה ציבורית בפריסה רחבה.

"האסטרטגיה שלנו בג'ינרג'י היא להציב עמדות טעינה DC מהירות במקומות 'מאריכי טווח', למשל בפריפריה, כדי לאפשר נסיעות ארוכות בראש שקט ואפשרות הטענה בנקודות מפתח בארץ". פריסת רשת טעינה ציבורית מהירה יכולה לפתור את בעיית המרחק לנהגים שמעוניינים לנסוע מרחקים ארוכים ורוצים לטעון את הרכב באמצע הדרך ללא עיכובים. "עמדות הטעינה המהירה שלנו מסוגלות להטעין סוללה לטווח של 100-150 ק"מ בתוך רבע שעה בלבד", מוסר נאמן. 

אריק נאמן (צילום: Gnrgy.com)
אריק נאמן, סמנכ"ל שיווק ומכירות, Gnrgy | צילום: Gnrgy.com

עמדת טעינה ביתית – מה צריך לדעת?

ברכישת רכב חשמלי יש לוודא שאפשר להתקין עמדת טעינה ביתית, שכן היא מקור הטעינה המרכזי של הרכב. ראשית, בעל הרכב חייב להיות בעל חנייה פרטית רשומה בטאבו, משום שמתקן הטעינה הוא קבוע ואינו נייד. לאחר מכן, יש לוודא כי יש תשתית לחיבור העמדה למקור חשמל בצורה בטיחותית ומקצועית.

ג'ינרג'י דואגת לייעוץ והכוונה עוד לפני שלב ההתקנה, ואף מסייעת במקרה בהם יש צורך של אישור ועד בניין או ביצוע עבודות חפירה לצורך התקנת העמדה. העמדות של החברה עמידות ועברו מבחני בטיחות רבים בתנאי מזג אוויר שונים. "אנו מבצעים סקירה מקיפה עבור כל לקוח, בודקים את תנאי הקרקע והמרחק בין לוח החשמל למקום החנייה, מעריכים את ההספק החשמלי שאפשר לחבר ומכיילים את העמדה בהתאם". בשונה מעמדות התדלוק המסורתיות בתחנות הדלק, כל המידע הרלוונטי והפעלת הטעינה מונגשים באמצעות אפליקציית Gnrgy Go החדשנית, כך שאפשר להטעין את הרכב בלחיצת כפתור מהסלון בבית. 

עמדות טעינה של ג'ינרג'י (צילום: Gnrgy.com)
עמדת טעינה ביתית | צילום: Gnrgy.com

שוק הרכבים החשמליים נמצא במגמת עלייה וצפוי לתפוס נתח שוק משמעותי בענף הרכב בישראל כבר בשנים הקרובות. משרד האנרגיה פועל לעידוד הקמת עמדות טעינה לרכבים חשמליים, שתהווה רשת ביטחון לאספקת חשמל רציפה בנסיעות ארוכות. השאיפה היא להקים כ-2,500 עמדות טעינה ציבורית בנקודות מפתח ברחבי הארץ עד סוף השנה, כחלק ממהפכת הרכבים החשמליים שצפויה להפוך את כבישי ישראל לירוקים יותר ולהפחית את זיהום האוויר במדינה.

להזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי לחצו כאן.