אם היו אומרים למוטי ליזרוביץ, בעודו ילד למשפחה חרדית המונה לא פחות 14 אחים, שבגיל 29 בלבד הוא יהיה ינהל את אחת מחברות הפצת המזון הגדולות בישראל, לא בטוח שהוא היה מאמין. היום, הוא גר באשדוד, אב לארבעה ילדים, ומכהן כמנכ"ל חברת שווקים IL, חברה אותה הוא הקים בכוחות עצמו המגלגלת יותר מ-30 מיליון שקל בשנה ועובדת עם שמות גדולים במשק כמו רמי לוי, שופרסל ויינות ביתן. "צריך להיות מוכנים להקריב ולעבוד קשה", הוא אומר.

ליזרוביץ גדל בחצור הגלילית במשפחה חרדית גדולה. "פער הגילאים בין האחות הגדולה לאחות הקטנה הוא 30 שנה וכולנו פזורים ברחבי הארץ היום", הוא מספר ומרחיב, "לגדול במשפחה כל כך גדולה זו חוויה וחגיגה. נכון שהיינו הרבה ילדים, אבל ברוך השם לא היה חסר לנו שום דבר אף פעם. אולי לא היינו נוסעים לנופשים ובתי מלון בכל שנה, אבל בבית תמיד היה תנור חם בחורף, שטיחים לשבת עליהם ומוזיקה רועשת. גם אם אין לך את האופניים הכי חדשות, או שאתה לובש חולצה של אח שלך, אתה שמח וטוב לך".

מגיל 13 הוא החל ללכת לישיבות בבני ברק ובירושלים, וכבר אז גילה את התשוקה שלו לשיווק. "תמיד הייתי כותב פרוספקטים ומודעות ועניין אותי מאוד להיכנס לתחום הפרסום", הוא מספר. בגיל 20 הוא התחתן, ובגיל 21 החל לעבוד כמעט ללא הפסקה: "עבדתי בעבודות מזדמנות שונות כמו חברות לוגיסטיקה או משרד תיווך. היו תקופות במהלכן עבדתי 12 שעות והרווחתי 8,000 שקל, כשמבחינת החברים שלי זה היה השיא. אין לנו הורים עשירים והיינו צריכים להתחיל להתפרנס כדי לשלם שכירות".

לדבריו, כל הסביבה שלו נמצאת עמוק בתוך שוק העבודה. "אני מסתכל על האחים, הגיסים והחברים שלי – כולם עובדים ועובדים קשה", הוא מספר. את הביקורת הכללית שנשמעת בנושא כנגד המגזר החרדי הוא סותר לחלוטין: "כל מי שאני מכיר עובד. אני חושב שצריך לתת את התמריצים הנכונים וללכת יחד עם המגזר החרדי בתחום הזה. אפשר להגדיל את שיעור התעסוקה כשהולכים יד ביד, ולא ראש בראש".

"הגעתי למצב שבערב הרווחתי יותר מבבוקר"

אחרי תקופה שחלפה בין עבודות מזדמנות, הוא החליט ללמוד קורס בעולמות הפרסום והשיווק, ולאחריו השתלב בתעשייה. "התחלתי לעבוד במשרד פרסום העובד עם לקוחות במגזר החרדי ובהמשך הדרך התחלתי לעבוד בערבים כעצמאי בתחום. הגעתי למצב שבערב הרווחתי יותר מהבוקר ונהפכתי לסוג של משרד פרסום קטן", הוא מספר ומוסיף, "בין לבין גם עסקתי בשיווק ומכירות של מוצרים שונים".

אחד מהלקוחות עמם הוא עבד, מאפיית ד"ר מרק, פתח לו צוהר לקריירה חדשה לגמרי. "הכנתי למאפייה מודעות והבנתי שהמוצרים שלהם נראים טוב. החלטתי לעשות רישיון ג' על משאית ולהתעסק בהפצה ובשיווק של המוצרים שלהם", הוא מספר. בהחלטה דרמטית בגיל 25 הוא עזב הכל, ועבר לתחום הפצת המזון: "הייתי רגיל לשבת מול לפטופ ולהקליד ידיעות ופתאום עשיתי רישיון על משאית. חברים שלי צחקו עלי נורא. עבדתי בלילה כנהג, בבוקר כאיש מכירות ואחרי הצהריים כמוציא תעודות משלוח ורכש".

מהר מאוד ההחלטה שלו התבררה כחכמה ביותר. "בחודש הראשון מכרתי מוצרים מהמאפייה ל-7 חנויות ברחבי הארץ ולאט לאט התחלתי לפתוח נקודות מכירה במקומות נוספים. מאז שפתחתי קו הפצה משלי תוך עשרה חודשים הגעתי למחזור של 140 אלף שקל בחודש", הוא מספר, "הפכתי למנהל השיווק והמכירות של המאפייה ושנה לאחר מכן קיבלתי את השיווק של המאפייה בבלעדיות".

משאיות של חברת ההפצה של מוטי (צילום: צילום עצמי)
משאיות של חברת ההפצה של מוטי | צילום: צילום עצמי

בעקבות ההצלחה הוא פתח את חברת הפצת המזון שווקים IL. החברה היום משווקת מוצרים של יצרנים ויבואנים ודואגת להפצת המוצרים עד לסופרים ולמכולות בשטח. עם ד"ר מרק הם עובדים עד היום: "משלוש מאות חנויות ד"ר מרק התרחב ל-1400 נקודות מכירה בכל רחבי הארץ. היום אנחנו עובדים עם כל הרשתות ובניהם שופרסל, רמי לוי, יינות ביתן, אושר עד ועוד". על השאלה איך הוא ידע לזהות את הפוטנציאל העסקי, הוא עונה מהבטן: "שמעתי פידבקים טובים על המוצרים הבריאים של ד"ר מרק, ראיתי שאנשים מתלהבים מזה, והכל פשוט התחבר. הייתי עירני למה שקורה עם המותג וראיתי את הביקוש".

לפני כשנתיים החברה שלו התחברה עם חברת "שדות תוצרת מזון אורגנית". "הכנסתי שותפים שהגיעו מחברות גדולות כמו תנובה ושטראוס, כאשר זו החברה הכי גדולה בתחום הפירות והירקות האורגנים. היום הקבוצה שלנו יחד עושה מחזור מכירות של יותר מ-150 מיליון שקל בשנה", הוא חושף, "אנחנו מתרחבים כל הזמן לעוד תחומים ועוסקים בכל התחום של מזון ומוצרי צריכה".

"אולי לא למדנו באוניברסיטה, אבל אנחנו לומדים כל הזמן בחיים האמיתיים"

את ההצלחה הוא זוקף להון האנושי בחברה. "אנחנו קבוצה של אנשים צעירים ורעבים שמוכנים ללמוד. אנחנו עושים המון טעויות ומשתדלים לא לחזור עליהן וללמוד מהן. אולי לא למדנו באוניברסיטה, אבל אנחנו לומדים כל הזמן בחיים האמיתיים", הוא מדגיש. עם זאת, הוא מחדד שלהצלחה יש מחיר לאורך השנים. "וויתרנו על הרבה דברים בחיים כמו חופשות, מפגשים חברתיים ואירועים משפחתיים. זה לא שהעסק הזה הוא רק שושנים ולא קיבלנו אותו בירושה, זה עסק שצריך לעבוד עליו חזק. אני חושב שהצלחנו כי זה עניין אותנו והאמנו בעצמנו", הוא מסביר.

תקופת הקורונה, שהכתה בעסקים רבים בישראל, דווקא חיזקה את שוק המזון, ובתוך כך גם את העסק של ליזרוביץ. "השוק הקמעונאי בתחום צבר תאוצה והיו לנו יותר מכירות. צמחנו והמשכנו להתרחב בחודשים האלו לעוד ועוד נקודות מכירה", הוא מספר ומחדד, "עם זאת, כמובן שהקורונה השתוללה וכל אדם שנפטר הוא עולם ומלואו. בסוף הקורונה לא הייתה טובה לאף אחד".

לעסקים צעירים בתחילת דרכם הוא ממליץ להשקיע זמן בבניית תוכנית עסקית. "בכל תחום, אבל בטח בתחום המזון והצריכה, חשוב קודם כל ללמוד את השוק, להיכנס לנתונים ולדעת מה נתחי השוק והמתחרים שלך. צריך ללמוד איך מגדילים את העוגה ואיך לקחת חתיכה מהעוגה לעצמך", הוא ממליץ ומוסיף, "כשאתה צעיר ואין לך הכשרה מקצועית אתה חוטף זאפטות בדרך. אתה מתמודד עם לחצים ולפעמים אומר לעצמי 'אולי דיי', אבל בסוף אתה מרים את הראש ועובר את הגל והיום הקשה".

ולצד כל זאת, ההישג הכי גדול בחיים שלו הוא בכלל במישור האישי. "יש לי אח בן 27 עם תסמונת דאון ולפני חצי שנה הפקתי פרויקט מימון המונים כדי לארגן אירוע הכנסת ספר תורה עבורו. ספר תורה עולה בערך 200 אלף שקל", הוא משתף ומספר, "הכנסת ספר תורה זה האירוע היחידי שחרדי יכול לעשות שאינו בגדר שמחה משפחתית כמו בר מצווה או חתונה. הצלחנו לגייס מאות אלפי שקלים והאירוע הולך להתרחש באוגוסט הקרוב. אנחנו נגשים לו את החלום וזה מרגש מאוד".

רוצים לספר את הסיפור שלכם? רוצים לספר לנו על עסק שכדאי לנו להכיר? כתבו לנו: Business@mako.co.il