_פרויקטים
מסכמים את 2018

20 המנהיגים הכי מטורפים בעולם

טובחים בעמים, מוכרים ילדים והורגים בעינויים, אבל גם אוהבים אומנות, שותלים עצים בישראל ומקבלים פרסי נובל לשלום - תכירו את המנהיגים הכי משוגעים של 2018

עמית צ'יש | היקס | פורסם 23/12/18 16:26 
מדורו
צילום: AP Ariana Cubillos

ניקולאס מדורו, נשיא ונצואלה

אמר פעם ש: "אנשים לא יודעים, אבל אני לפעמים בא בלילה וישן על הקבר של צ'אבז".

שיא השיגעון: הוציא להורג מעל 8,000 איש ללא משפט בתוך 3 שנים.

שיא הנורמליות: מינה את בנו, שאוהב סרטים, למנהל בית הספר הלאומי לקולנוע.

יחס לישראל: אוהד את איראן והפלסטינים, ויחד עם זאת טוען שסביו היו יהודים שהתנצרו, והביע רצון לחדש את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל.

מטורף, למה? ב-2013, עם מותו של אלילו הוגו צ'אבז, עבר מדורו ממשרד החוץ של ונצואלה ללשכת הנשיא, ומאז הוא מרסק את המדינה במסע לביצור שלטונו. הכל בשם הסוציאליזם כמובן. לא כיף לחיות בוונצואלה של מדורו, שהפכה לחבית אבק שריפה במאבק העממי על דמוקרטיה וזכויות אזרח בסיסיות. מאז 2014 מתקיימות במדינה הפגנות עקב אינפלציה משתוללת ומחסור במוצרי צריכה, כשהממשלה הולכת ומקשיחה את האכיפה דרך צנזורה, תקיפת עיתונאים ואלימות חסרת רסן כנגד המפגינים ה"פשיסטים". דוח של אמנסטי מספטמבר 2018 קבע שהמדינה נמצאת במשבר זכויות האדם הגדול בתולדותיה, כשתמותת התינוקות בעליה חדה, כרבע ממקרי הרצח מבוצעים על ידי המדינה ו-87% מהתושבים (!) חיים בעוני. מה עושה מדורו לנוכח הביקורת? מנסה לשכתב את החוקה ומקים בית נבחרים אלטרנטיבי.

לוקצנקו
צילום: AP Sergei Grits

אלכסנדר לוקשנקו, נשיא בלרוס הראשון

אמר פעם ש: "לא כל מה שקשור בהיטלר היה רע".

שיא השיגעון: אמר על הבן שלו, שמשמש כיועץ לביטחון לאומי: "הוא חלשלוש ועם הזמן הוא רק יהיה יותר חלש".

שיא הנורמליות: נמנע מגאדג'טים אלקטרוניים, מעדיף לשחק הוקי ולעשות סקי.

יחס לישראל: מצד אחד ישראל היא "דיר חזירים", מצד שני הוא נעלב כשאמרו שהוא אנטישמי.

מטורף, למה? לוקשנקו הוא כנראה הנאור שבדיקטטורים בעולם כיום, אם אפשר לקרוא לו ככה ממרומי הדמוקרטיה שלנו. בלי חיבה מופגנת לאלימות, בלי הוצאות המוניות להורג ועם מוטו פשוט וקליט שהולך איתו ב-24 שנות השלטון שלו: "הכי חשוב שהעם לא יסבול". בלעדיו - צריך לומר את האמת - כנראה שהעם היה סובל טיפה יותר: עם התפרקות חבר העמים הוא קיבל מדינה מפורקת עם כלכלה מתרסקת, שהשתקמה הודות להלאמה המסיבית של רוב תעשיות המפתח וליחסים החמימים עם פוטין. בדרך לשם, מה לעשות, צריך להכניס קצת מתנגדים לכלא, לזייף מערכות בחירות (ולייפות את המספרים כדי שהאירופאים לא יתלוננו) ולשתות לאט לאט את כל הכוח השלטוני. ארה"ב תיארה את המשטר הבלרוסי כאחד ממעוזי הרודנות האחרונים, אבל לוקשנקו לא מתרגש – הוא אולד סקול במובן הזה – "לא יכפו עלינו ערכים ליברלים של המערב", הוא אמר. מצד שני, כלפי חוץ לוקשנקו יודע גם להעביר ביקורת, ובעבר תקף את ההתערבות המערבית בעיראק ואיראן והפגיעה בזכויות האזרח של אדוארד סנודן. נוסיף לזה את העובדה שעם כניסתו לתפקיד, כבר ב-1994, נחקקה אי—הפללה להומוסקסואליות, וקיבלנו את העריץ הכי חביב שעם מדוכא יכול לחלום עליו.

בולסונרו
צילום: AP Silvia izquierdo

ז'איר בולסונארו, נשיא ברזיל הנכנס

אמר פעם ש:  "אני לא אצליח לאהוב בן הומו, אני לא צבוע. מעדיף שימות בתאונה מאשר שיביא הביתה בחור עם שפם".

שיא השיגעון: בעבר הציע לכפות אמצעי מניעה על עניי ברזיל במקום להשקיע בתכניות רווחה.

שיא הנורמליות: מינה את אשתו למזכירה כשהיה חבר קונגרס, עד שאולץ לפטר אותה אחרי ששילש את משכורתה.

יחס לישראל: הצהיר כי יעביר את השגרירות לירושלים, אך לאחרונה החל להסס מחשש שייפגעו קשרי המסחר עם מדינות ערב.

מטורף, למה? אם בעבר מנהיג ימני-קיצוני עוד נדרש לתקינות פוליטית מינימלית, הבחירה של בולסונרו מסמנת שגם על הלשון הותר הרסן. בין ההתבטאויות שלו אפשר למצוא גילויים כנים של סלידה חריפה מהומוסקסואליות, ערגה לדיקטטורה צבאית, קריאה לעינויים וכמובן הסלוגן המיזוגני, שטבע בעימות אקראי עם פקידת ממשל: "לא הייתי אונס אותך, את לא שווה את זה". מוקדם לדעת איך תיראה הנשיאות של בולסונארו, שייכנס לתפקידו ב-1 בינואר 2019, אבל נדמה שהתנאים ליצירת שלטון סמכותני לצדו. הדמוקרטיה הצעירה של ברזיל שבירה מתמיד, כששורה של מנהיגי עבר בכלא בשל שחיתויות שהיו או לא היו, האלימות במרכזי הערים גבוהה והדי המיתון הקשה בתולדות המדינה עדיין נשמעים. שר החוץ החדש הוא מעריץ נלהב של טראמפ, היועץ הקרוב הוא ויקטור אורבן ההונגרי, פשעי השנאה נגד להט"ב החלו עוד לפני הסיבוב השני בבחירות לנשיאות וחוקי ההגירה הרכים של 2017 כבר מוטלים בספק. מצד שני - אם אתה גבר נוצרי, סטרייט ולבן, שנולד בברזיל למעמד בינוני ומעלה - כל זה לא אמור להשפיע עליך.

פול ביה
צילום: AP Sunday Alamba

פול באיה, נשיא קמרון

אמר פעם ש: "לאט אבל בטוח, אנחנו רוכשים את התרבות הדמוקרטית הנערצת – שהיא יעדנו".

שיא השיגעון: אמר את המשפט הקודם ושולט במדינה כבר 36 שנה ברצף.

שיא הנורמליות: הוא אוהב לטייל, מאוד. לפי ההערכות, הוא בילה במצטבר 4.5 שנים בזמנו כנשיא, בנסיעות פרטיות לחו"ל.

יחס לישראל: מצביעים נגדנו באו"ם, כמובן, אבל בסך הכל אוהד. באיה אפילו התקשר לנשיא ריבלין והשתתף בצערו אחרי מותו של שמעון פרס.

מטורף, למה? באיה מאוד אוהב דמוקרטיה, לכן הוא מאוד אוהב בחירות. הוא מאוד אוהב בחירות, כי זאת הזדמנות לנצח ולהמשיך להיות נשיא. אחרי כמעט עשור בשלטון הסכים לקיים מרוץ רב מפלגתי אותו ניצח בקושי ומאז, על פי לא מעט מקורות, הוא מזייף את הבחירות באופן עקבי. אחרי שהצליח להסיר את חוק הגבלת הכהונה, התמודד שוב ב-2018 ו"ניצח". באיה הוא פרנקופיל ידוע, שלמד משפטים בצרפת ומצוי עדיין בקשרים טובים עם הפטרונים מאירופה. לא חדשות טובות לאוכלוסייה דוברת האנגלית של דרום קמרון שחפצה בעצמאות: צילומי לווין ועדויות מספרים שכוחות מיוחדים של הנשיא פלשו ל-106 כפרים במטרה להבריח, לאנוס ולשרוף מה שאפשר. 70 מאותם כפרים נותרו הרוסים, עיתונאים אינם מורשים להגיע לאזור, חיילים לא יכולים לשאת טלפונים סלולריים ובסך הכל קרוב ל-200,000 איש איבדו את בתיהם. דמוקרטיה.

עומר אל באשיר
צילום: AP Abd Raouf

עומר אל באשיר, נשיא סודן

אמר פעם ש: "הכלכלה של סודן לא במשבר - יש לה קשיים ובעיות".

שיא השיגעון: טיהור אתני בחבל דארפור.

שיא הנורמליות: שירת בצנחנים.

יחס לישראל: לחם בצבא מצרים ביום כיפור. אפשר לומר בביטחון שהוא לא עונד שרשרת מגן דוד.

מטורף, למה? עומר אל באשיר הוא השליט היחיד בעולם שמחזיק בטריאדת האישומים החריגה של בית הדין הבינלאומי בהאג: רצח עם, פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. צווי מעצר הוצאו נגדו לפני קרוב ל-10 שנים, מה שלא מפריע לו להמשיך בהפעלת מיליציות שכבר עקרו מעל 3 מיליון מבתיהם על רקע מוצאם הלא-ערבי. את הכיסא, אם היה ספק, תפס אל באשיר בכוח במהפכה צבאית ב-1989, מינה עצמו לנשיא ומאז הוא מכהן ללא הפסקה. את הבחירות ב-1996, למשל, ניצח כאשר על פי חוק היה המועמד היחיד הרשאי לרוץ. לאורך השנים נהנה מקואליציה עם החזית האסלאמית, במסגרתה החיל חוקי שריעה בצפון המדינה. הסכסוך הנורא בדארפור, שעלה כבר בחייהם של מאות אלפים והפך אונס של נשים וילדים לטקטיקת לחימה שגרתית, הוא השיא בקריירת העוולות של אל באשיר ואנשיו, שרבים מהם מבוקשים גם הם בגין פשעי מלחמה. את כל הפרטים על מה שעושים באשיר ושותפיו ניתן למצוא כאן.

אפוורקי
צילום: AP Geert Vanden Wijngaert

איסאיאס אפוורקי, מנהיג אריתראה

אמר פעם ש: על רבבות האנשים שבורחים מאריתראה: "הם יוצאים לפיקניק. יום אחד הם יחזרו".

שיא השיגעון: קצת קשה לדעת כי בשנים 2008-2015 אריתראה הייתה מקום אחרון בעולם בחופש עיתונאי. אחרי צפון קוריאה.

שיא הנורמליות: מרקסיסט, מעריץ של מאו דזה דונג.

יחס לישראל: כונן יחסים עם ישראל ואף הגיע לכאן לקבל טיפול רפואי בחסות אמריקאית. המשטר של אפוורקי לא מכיר בישות פלסטינית.

מטורף, למה? אפוורקי היה פעיל מרכזי במאבק על עצמאות אריתראה, וכשהמטרה הושגה הוא דאג לעמוד בראש המדינה עד שיימאס לו. בחירות מעולם לא התקיימו. אם יום אחד יהיו כאלה, זהות המנצח די ברורה, שכן יש מפלגה אחת חוקית: "החזית העממית לצדק ולדמוקרטיה". לזכותו ייאמר שהביא לסיום סכסוך בן שני עשורים עם השכנה אתיופיה, שגבה את חייהם של כ-80 אלף אפריקאים. אולי כעת אפשר יהיה לבטל את גיוס החובה לגברים במדינה, שבניגוד לזה שלנו לא כולל תאריך שחרור ומביא המונים לברוח כל עוד נפשם בם. מי שנתפס נורה, או שנשלח לעבודות כפייה. ועדת חקירה של האו"ם ניסחה את זה די בפשטות: "לא החוק שולט באריתריאה, אלא הפחד".

ברדימוחמדוב
צילום: AP Maxim Shemetov

גורבנגולי ברדימוחמדוב, נשיא טורקמניסטן

אמר פעם ש: עזבו - כאן הוא מבצע שירי פולק טורקמני ועושה ראפ, אז מה זה משנה מה הוא אומר?

שיא השיגעון: מתוך אמונה שהצבע הלבן מייצג מזל טוב, החרים את כל המכוניות השחורות בבירה והכריח את בעליהן לצבוע אותן בלבן או בכסף.

שיא הנורמליות: בהכשרתו הוא רופא שיניים.

יחס לישראל: תקין, אך לא יותר מזה. הטורקמנים חברים של האיראנים, אז יש גבול לסימפטיה.

מטורף, למה? שום דבר לא ישתווה לפולחן האישיות של המנהיג הטורקמני הקודם, ספרמוראט ניאזוב, שהוכר כ"נשיא לכל החיים", אבל זה לא שאחריו הגיעה דמוקרטיה. עם מותו של ניאזוב ב-2006 האליטה הפוליטית מינתה את ברדימוחמדוב, שהיה אז שר הבריאות, לנשיא זמני עד לבחירות. החוק אמנם לא אפשר לו בתחילה להתמודד, אך משהוסר המכשול החוקי הוא גבר על 5 מועמדים אחרים (כולם מאותה מפלגה) עם 89% מהקולות ומאז הכל היסטוריה. לטורקמנים יש עניין עם בידוד וניטרליות ביחסי חוץ, שלעתים כנראה מתבלבלים עם חיים בבועה וגולשים למחוזות הזויים, במסגרתם ברדימוחמדוב נוהג לחלטר כדיג'יי, להוציא שירים ליוטיוב ולהציע לפוטין מנחה בצורת כלב מקומי גזעי. כל זה מתאפשר כנראה הודות למצבור הגז השישי בגודלו בעולם על אוכלוסיה של כ-6 מיליון איש בלבד. וכן, היה גם את הקטע הזה, שבו הוא מניף מוט מוזהב לצהלות חברי הממשלה.

אסד
צילום: AP SANA

בשאר אל אסד, נשיא סוריה

אמר פעם ש: "אין דבר כזה 'טרור איסלאמי'".

שיא השיגעון: השתמש בנשק כימי נגד אזרחיו.

שיא הנורמליות: אופתלמולוג בהכשרתו, דובר אנגלית וצרפתית.

יחס לישראל: שילוב של שנאה ויראת כבוד. משתדל לא להתעסק עם ישראל ישירות.

מטורף, למה? בשאר אל אסד בכלל לא היה אמור להיות שם. באסל, אחיו הבכור, הוא זה שהיה אמור לרשת את כיסא הנשיא מאביהם חאפז, אך זה נהרג בתאונת דרכים ובשאר הוקפץ מעלה בשרשרת הפיקוד. כשהגיע רגע הכניסה לתפקיד, בשאר היה רק בן 34 וגיל המינימום לנשיאות היה 40 – אז פשוט תיקנו את החוקה ומאז הוא מכהן. אסד הבטיח להצעיד את סוריה לשגשוג במאה ה-21, אבל מה לעשות שדמוקרטיה לא הייתה אחד מצעדי הרפורמה. את ההתקוממות בתחילת כהונתו עוד הצליח לדכא, אבל ב-2011 הפגנות האביב הערבי כבר התחילו להרעיד את הכיסא, ואסד נדרש לאמצעים חריגים כדי לשמור עליו. כבר בשנה הראשונה של הלחימה בסוריה האו"ם האשים את כוחותיו של אסד בהרעבה שיטתית של אזרחים, מניעת מים ומזון, אונס שיטתי ואף התעללות בילדים. מאוחר יותר באו ההפצצות חסרות האבחנה של אוכלוסיות ותקיפות האזרחים בגז – הכל לדיכוי הכוחות המורדים. אסד נותר בעמדתו שאין לו אופוזיציה מתונה. עד כה, מלחמת האזרחים בסוריה גבתה חיים של למעלה מחצי מיליון אנשים, הבריחה כ-4.5 מיליון סורים מהמדינה ועקרה יותר מ-6 מיליון אחרים מבתיהם.

נגומו
צילום: AP Rebecca Blackwell

תאודורו אוביאנג נגאמה מבאסוגו, נשיא גינאה המשוונית

אמר פעם ש: עזבו, ברדיו הלאומי נאמר פעם שהוא יכול להרוג אדם בלי ללכת לגיהינום.

שיא השיגעון: בבחירות ב-2002 אחד המחוזות העניק לו 103% מהקולות.

שיא הנורמליות: מתכנן להוריש את העסק המשפחתי לבן שלו.

יחס לישראל: לרוב נגדנו, אך לא באופן אקטיבי.

מטורף, למה? סיפור העלייה של מבאסוגו לשלטון דרמטי אולי אף יותר מהשנים שהגיעו אחריו: הוא שימש פקיד בכיר בממשלה של דודו, פרנסיסקו מסיאס, מנהיג אכזרי שגם הוציא את אחיו של מבאסוגו להורג. ב-1979 מבאסוגו ביצע הפיכה עקובה מדם ודן את הדוד למוות בכיתת יורים. לשם כך נדרשו חיילים זרים, כי המקומיים פחדו לירות במי שנתפס בציבור כבעל כוחות על טבעיים. מבאסוגו עשה כמה דברים טובים, כמו עצירת טיהור אתני שביצע דודו, שיקום החינוך ושחרור אסירים פוליטיים, תוך שהוא מנכס לעצמו עוד ועוד סמכויות. כיום, גינאה המשוונית היא אחת הדיקטטורות הכי רשמיות בעולם, שלא חושבת אפילו לקיים בחירות אמתיות, לאפשר חופש עיתונאי או לשתף את הציבור בעושר מהנפט שבשטחה. הונו של הנשיא מוערך בכ-600 מיליון דולר, בזמן שהמדינה הופכת לאחת המובילות בעולם בבני אדם למטרות עבודה וניצול מיני.

אידריס דבי
צילום: AP

אידריס דבי, נשיא צ'אד

אמר פעם ש: "הורדנו לבוקו חראם את הראש".

שיא השיגעון: לפני שעלה לשלטון, נמלט מרדיפה פוליטית והתחבא אצל קדאפי.

שיא הנורמליות: התחיל את דרכו הפוליטית בצבא.

יחס לישראל: היה כאן בנובמבר, הסתחבק עם ביבי ורובי.

מטורף, למה? לפי רוב המדדים, צ'אד ממוקמת בטופ של המדינות המושחתות בעולם, לכן לא פלא שהנשיא לקח לעצמו שוחד של שני מיליון דולר מחברה סינית במסגרת עסקת נפט. דבי, ששולט מאז 1990, התחייב בעבר לחוקק מגבלה לקדנציות של הנשיא, אך נמנע מכך "בשל סכנה קיומית לרפובליקה". מקורי. החיים האישיים של דב די סוערים ולאחרונה התחתן עם הינדה, פוליטיקאית יפה הצעירה ממנו בכמעט שלושים שנה ומשתייכת לשבט אחר, מה שאמור לחזק את התמיכה בו לאור הלחץ מהמורדים. את המספר המדויק של ילדיו קשה להשיג, אך לפי השמועות ישנם יותר מ-12. אחד מהם, ברהים, היה יועץ מיוחד לנשיא כבר בשנות ה-20 המוקדמות שלו, אך פוטר כשנתפס עם סמים וכלי נשק. לפני כן הוא היה נוהג להקניט ולכפכף בכירים במסדרונות – לא בדיוק מה שקונה לך הרבה חברים – וזה אולי מסביר איך מצא את מותו בפריז, חנוק מאבקה של מטף לכיבוי אש.

מסווטי
צילום: AP Themba Hadebe

המלך מסוואטי ה-3, מלך אסוואטיני (סוואזילנד)

 אמר פעם ש: "נסיכות הן מוצר יקר".

שיא השיגעון: העלה את המחיר של בנותיו מ-60 ל-100 פרות.

שיא הנורמליות: מנהל מערכת יחסים עם יותר מאישה אחת. כן, זה הכי נורמלי שיש בו.

יחס לישראל: אוהד מאוד. ראש הממשלה שלו אף שתל עץ בירושלים.

מטורף, למה? המדינה הקטנטנה בדרום מזרח אפריקה החליפה את שמה השנה, לציון 50 שנות עצמאות מבריטניה. אסוואטיני היא ארצם של הסוואזים, כך מסתבר, ובעיקר ארצה של משפחת המלוכה, והיא המונרכיה האבסולוטית האחרונה בעולם. מסוואטי ה-3 כנראה חש את כובד האחריות כמלך האחרון ונהנה מהחיים כאילו אין עם תחתיו, עם הון שמוערך ב-200 מיליון דולר וקרנות ממשלתיות בשליטתו, בשווי מיליארדים. בשנים האחרונות אסוואטיני הצליחה להוריד את אחוז החולים באיידס מ-35% ל-כרבע מהאוכלוסייה בלבד, אך היא עדיין בפסגת הדירוג העולמי. למרות שהמגיפה כל כך נפוצה, הטיפול לא קרוב להספיק ותוחלת החיים במדינה נשארת אחת הנמוכות בעולם. המלך הציע בעבר לאסור על קיום יחסי מין לפני גיל 18, אבל למרבה הפלא זה לא עבד. במקרה אחר העלה הצעה לתייג ולסרס חולים. גם זה ירד מהפרק. אולי קצת דוגמא אישית מצד המלך הייתה משפיעה על הרגלי המין במדינה, אבל כשלאבא שלך היו 70 נשים, אתה לא יכול לוותר על פוליגמיה כליל. כרגע מדווח שלמלך 15 נשים וידוע כי אחת מהן התאבדה מוקדם יותר השנה. את המלכות שלו הוא נוהג לבחור מתוך אלפי הנערות שבאות לרקוד מולו בטקס מיוחד, ובמקרה אחד גם שלח את אנשיו לחטוף נערה מבית הספר.

קי
צילום: GettyImages dm

אונג סן סו צ'י, נשיאת מיאנמר

אמרה פעם ש: "אני מכירה די טוב את הצבא".

שיא השיגעון: בטח שמכירה את הצבא, היא אפשר לו לבצע טיהור אתני בבני הרוהינגה.

שיא הנורמליות:  "בגיל הזה אני אמורה לנהל חיים שקטים".

יחס לישראל: היחסים בין המדינות תקינים – במסגרתם כנראה נמכר נשק ישראלי לצבא המיאנמרי.

מטורף, למה? בתו של אבי האומה הבורמזית עמדה להפוך לדמות משפיעה בממשל בשלהי שנות ה-80, אך כשהחל לעלות ריח של הפיכה, החונטה הצבאית שמה אותה במעצר בית. צ'י המשיכה לנהל את מאבקה הבלתי אלים לקידום הדמוקרטיה ואף קיבלה פרס נובל לשלום בשנת 1991. ב-2010 השתחררה ותוך שנים ספורות הפכה למנהיגת המדינה – באיחור של 20 ומשהו שנה. היום, מי שהייתה פעם המאמי של הפוליטיקה העולמית הולכת ומאבדת מחנה, לאור הטיהור האתני המתבצע בבני הרוהינגה, מיעוט מוסלמי במיאנמר. למרות שהם חיים באזור כבר שלושה דורות, הם אינם מוכרים כאזרחים, לא מורשים לקנות קרקעות ומוטלת עליהם מגבלת ילודה של שני ילדים למשפחה. צ'י, שנחשבת לתלמידה הרוחנית של גאנדי, בחרה להפנות כאן לא רק את הלחי השנייה, אלא גם את המבט, ומאפשרת לצבאה לטבוח ברוהינגה, להבריח יותר מ-700 אלף איש מבתיהם ולהחליפם באזרחים "סוג א'". פרס הנובל עדיין רשום על שמה, אבל לאחרונה החל גל גינויים וביטולי פרסים שניתנו לה על הישגי העבר: אזרחות הכבוד בקנדה, פרס אמנסטי, תעודות הכבוד מפריז, אוקספורד, גלאזגו ואדינבורו - העולם מבין עם מי יש לו עסק ומסיר את התארים והתמיכה.

פוטין
צילום: AP RIA Novosti, Alexei Druzhinin

;

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה

אמר פעם ש: "אין לי ימים רעים, אני לא אישה".

שיא השיגעון: טס מעל צ'צ'ניה במטוס קרב בשביל הכיף.

שיא הנורמליות: משתדל לעשות ספורט כל יום.

יחס לישראל: ביחסים חמים עם ביבי וגם מממן רבים מאויבי ישראל. אין סתירה, כשאתה פוטין.

מטורף, למה? "קשוח אבל הוגן", כך רוסים רבים מתארים את המנהיג הבלתי מעורער של רוסיה מתחילת המילניום ובעתיד הנראה לעין. קשה לדעת כמה שוות הבחירות שהתקיימו בתחילת השנה, אבל אם הן איכשהו מבטאות את רצון העם (למרות שיש עדויות וידאו לזיופים), 76% ממנו מרוצים מהמצב הקיים. המערב, אמר פעם הנרי קיסינג'ר, עשה לפוטין דמוניזציה. בבית המצב שונה: הוא רוכב על סוסים בלי חולצה, דג בנהרות של סיביר, עושה איפונים בג'ודו ומכבה שריפות מהאוויר. טבעי שאחרי שנים של קומוניזם אפור ודל, מנהיג שמצליח לייצר קצת יציבות וכלכלה חופשית מקבל יחס אוהד במיוחד. נכון שלרוב ההזדמנויות העסקיות שייכות לאוליגרכים, שההון שלו מוערך ב-2 מיליארד דולר ושאסור לבקר אותו – אבל לאיזה רמה של מנהל תקין ציפיתם מקצין מודיעין של הקג"ב? כמובן ישנם גם האיסור להתאגד, היעדר חופש עיתונאי, רדיפת להט"ב, אי הפללה לאלימות במשפחה, מאסרים פוליטיים, חקירות בעינויים, הגבלות על מיעוטים דתיים, סיפוח האי קרים, מעל 13,000 תקיפות אוויריות בסוריה ומעורבות (לכאורה) בבחירות בארה"ב. אבל תראו, הנה מונדיאל.

קדירוב
צילום: GettyImages Kadyrov Press Office

רמזן קדירוב, נשיא צ'צ'ניה

אמר פעם ש: "אני בעד לכבות את האינטרנט".

שיא השיגעון: הקים מחנות ריכוז להומואים.

שיא הנורמליות: משמש גם כיו"ר קבוצת כדורגל.

יחס לישראל: בונה מסגד ענק לזכר אביו באבו גוש, תרם מיליון וחצי ש"ח להקמת סקייטפארק בירושלים – אז אוהב.

מטורף, למה? צ'צ'ניה מתפקדת כרפובליקה חצי עצמאית תחת רוסיה, כך שקדירוב לא יכול לטעון לדיקטטורה מוחלטת. עם זאת, בתוך חלקת האלוהים הקטנה שלו, אין ספק שהוא עושה מה שאפשר כדי להשתיק את מי שצריך. וכמי שאמר פעם "חוקי השריעה הם בעיני מעל חוקי רוסיה", יש לו לא מעט אנשים להשתיק. הרוב הסוני המוחלט היה הסיבה למאבקי העצמאות והמלחמות החוזרות ונשנות עם רוסיה לאורך השנים. משנרגעו הרוחות, הקנאות הדתית עברה משאיפות עצמאות לשאיפות דיכוי. כידוע, הוצאות להורג ומחנות ריכוז לקהילה הגאה הם הטיפול המועדף ל"סטייה", ואילו נשים נחשבות לרכוש. קרידוב ביקש בעבר מהגברים שילבישו את הנשים וירחיקו אותן מהוואטסאפ כדי שלא יעשו שטויות. הסיבה – שטויות כאלה גורמות לרצח על כבוד המשפחה, שהוא בהחלט מבין, אך מתקשה להגן עליו.

קים
צילום: GettyImages Korea Summit Press Pool

קים ג'ונג און, המנהיג העליון של צפון קוריאה

אמר פעם ש: "אני לא בן-אדם שיירה נשק גרעיני לדרום, מעבר לאוקיינוס או לארה"ב".

שיא השיגעון: התנקש באחיו-למחצה.

שיא הנורמליות: חולה על מייקל ג'ורדן וחבר של דניס רודמן.

יחס לישראל: "ישראל היא קללה על המזרח התיכון".

מטורף, למה? הדימוי הציבורי של קים התחיל לנוע מכזה של מטורף עם אצבע חמה על הכפתור האדום, לדיפלומט חייכן שמוכן לעשות הכל כדי שמדינתו תשגשג. בשנה האחרונה הוא נשמע מפרגן להצלחה הסינית, מאפשר לספורטאים להשתתף באולימפיאדת החורף בדרום קוריאה, מקיים פסגה של שתי הקוראות ואף נפגש עם טראמפ, עליו אמר שהוא סנילי. אגב, התגובה המצחיקה של טראמפ הייתה כי הוא מתפלא שקים עולב בזקנתו, כי הוא בחיים לא יגיד על קים שהוא נמוך ושמן. בחיים לא – רק שכן. עם כל החיוכים, צפון קוריאה נשארת אחת המדינות שהכי לא הייתם רוצים לחיות בה וקים ממשיך את דרכו של אביו בהתעלמות מוחלטת מזכויות אזרח – הכל להבטחת הסדר הקיים ולביצור כוחו. מאז שעלה לשלטון, לפני כ-7 שנים, הספיק להוציא להורג מספר רב של בכירים בממשל, ביניהם השגרירים לקובה ולמלזיה, שר הצבא, שר החינוך, בכיר אחר שגם היה דוד שלו ועוד. אם זה לא אכזרי מספיק, אחד מתומכיו של אותו דוד הוצא להורג באמצעות להביור. זה לא נגמר שם אצל המנהיג העליון - "היורש הגדול" - שמנהל משטרת מחשבות מוחלטת במדינה, כדי להאדיר את שמו ואת אורח החיים הסוציאליסטי (בזמן שמיליונים רעבים ללחם). ללא עיתונות, חופש דת או חופש תנועה, בצפון קוריאה פועלים עשרות מחנות עבודה וחינוך מחדש למי שדבק בו רמז של חתרנות.

ארדואן
צילום: GettyImages Stringer

רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה

אמר פעם ש: "יש רצון הולך וגובר בעולם הערבי לדמוקרטיה".

שיא השיגעון: ככל הנראה, זייף ניסיון הפיכה צבאית.

שיא הנורמליות: היה שחקן כדורגל לפני שנכנס לפוליטיקה.

יחס לישראל: פחות מתחבר ל"מדינת הטרור" ישראל. אנטישמי מחוץ לארון.

מטורף, למה? תהיתם פעם איך זה נראה כשדמוקרטיה בורחת לעם מבין הידיים? עם כל הכבוד לטבע הרודני של ארדואן, הטורקים יכולים להאשים בעיקר את עצמם - על הבחירות המחודשות בו ועל משאל העם של 2017; ארדואן שאל את האזרחים אם הם רוצים לחזק אותו ולהחליש את הפרלמנט, וברוב דחוק קיבל את כוחו הכמעט מוחלט. מזויף או לא, ניסיון ההפיכה פחות משנה קודם לכן חיזק את האחיזה של ארדואן ושותפיו האיסלמיסטים ברפובליקה, כשתוצאותיו היו יותר מ-300 אזרחים הרוגים, מעל 1,400 עצורים ממערכות המשפט, השעיה של כמעט 50 אלף עובדי ממשל וסגירה של 16 תחנות טלוויזיה ו-45 עיתונים. גם אם במקרה אותו משאל עם היה נקי מרמאות, כבר לא נשאר מי שידווח. אם יש צורך לציין, אין מה לדבר על זכויות להט"ב, חופש דת או חופש ביטוי (ארדואן סוגר לפרקים את הגישה לטוויטר, פייסבוק, ויקיפדיה ויוטיוב).

טראמפ
צילום: GettyImages Joe Raedle

דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב

אמר פעם ש: "אני חושב שאני בן-אדם נחמד. אנשים שמכירים אותי אוהבים אותי".

שיא השיגעון: נו, הוא אירוע מתגלגל - https://twitter.com/realdonaldtrump.

שיא הנורמליות: כמו רבים, נהנה להתעטף בחלוק רחצה.

יחס לישראל: ישראל זה משפחה. עד להודעה חדשה.

מטורף, למה? מאיפה מתחילים? מהקנוניה לכאורה עם רוסיה, מהיחס לנשים, מהחומה עם מקסיקו? אולי משקרנות כרונית, התעמרות בעיתונאים, הפרדת ילדים מהוריהם בגבול, חוסר רגישות לקורבנות ההוריקן בפוארטו ריקו, הזיקה לימין הקיצוני? לא חסר ולא יחסר על מה לדבר, אבל דווקא ברשימה כזאת חשוב לציין שטראמפ רחוק מלהיות דיקטטור או רודן אכזר. כמובן שהוא יכול לפנטז על זה, אבל הדמוקרטיה האמריקאית חזקה מספיק כדי לאזן אותו ואף לאיים בסיום מוקדם לכהונתו. לראייה, הניצחון הדמוקרטי בבית הנבחרים בנובמבר והחקירה המתמשכת של התובע המיוחד מולר, שלא נותנים לו מנוח. בינתיים, הוא ממשיך למנות ולפטר מקורבים כאילו היה מלך, משרת את בעלי ההון כאילו הוא עדיין איש עסקים ומצייץ שקרים כאילו האינטרנט שוכח. 

מוחמד בן סלמאן
צילום: GettyImages Leon Neal

מוחמד בין סלמאן, יורש העצר הסעודי

אמר פעם ש: "אנחנו חוזרים למקורות – איסלאם מתון – שפתוח לכל הדתות והעמים".

שיא השיגעון: שלח 15 איש לטורקיה כדי להרוג עיתונאי סעודי שלא בא לו טוב.

שיא הנורמליות: חובב אמנות מושבע, כולל דה וינצ'י מקורי בשווי 450 מיליון דולר. אולי לא כל כך נורמלי בעצם.

יחס לישראל: מאמין בזכות היהודים והפלסטינים לחיות בשלום בארצם.

מטורף, למה? יורש העצר של סעודיה התיישב בכס המנהיג לפני שנה וחצי וכבר הספיק להסיר את האיסור על נהיגת נשים, לחזות לממלכה עתיד כלכלי שאינו מבוסס על נפט ולהיפגש עם ענקים פוליטיים, כלכלים וטכנולוגיים בעולם. צעיר ונאה, חייכן ונכון להצטלם עם פוטין ביציעי המונדיאל, העולם כבר חשב שהדור החדש בריאד הוא כמוני כמוך. אבל, חדי העין "קראו בולשיט" על החזות הליברלית של הנסיך והפנו את האצבע לאינספור הפרות של זכויות אדם שעדיין מתרחשות מתחת לאף ולצנזורה כמו מאסר של חמש שנים על פוסטים סאטיריים. גם הדרך שלו לכוח לא מעידה על חיבה למנהל תקין, עם מעצרי בזק של כ-500 איש מהאליטה הסעודית - חלק מ"מלחמה בשחיתות" - מהלך שאיפשר לו להשתלט על זרועות הביטחון הסעודיים ולהבטיח שהנסיכים האחרים לא יתפסו את מקומו בתור יורש העצר. מי שהאמין שבכל זאת אנחנו בעידן חדש ומבטיח, התבדה סופית עם רצח העיתונאי הגולה ג'מאל חשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. האכזריות, הציניות והחוצפה הדיפלומטית הראו את פרצופו האמיתי של מב"ס. אלה רק צעדים ראשונים למי שעשוי להיות מלך עוד שנים רבות, ולאור היחסים החמים עם פוטין ועסקת הנשק השמנה עם ארה"ב, קשה להאמין שתישמע ביקורת אמתית כלפיו.

נשיא אוגנדה
נשיא אוגנדה|צילום: getty images

יוורי מוסווני, נשיא אוגנדה

אמר פעם ש: "אנשים חושבים שזמן ממושך בשלטון זה דבר רע. אבל ככל ששולטים יותר, לומדים יותר, ואני עכשיו מומחה לשלטון".

שיא השיגעון: הכניס בחוק חובה לדווח (!) על הומוסקסואליות של אדם אחר.

שיא הנורמליות: משמש גם ככומר ונושא דרשות מדי פעם.

יחס לישראל: אוהד. ב-2016 הגיע לביקור לציון 40 שנה למבצע אנטבה, ונשא את אחד הנאומים הביזאריים שנשמעו כאן.

מטורף, למה? השנים הראשונות של מוסווני בזירה הפוליטית היו משב רוח מרענן מבחינת המערב, שראה את המורד הצעיר תורם להפלתו של אידי אמין הידוע לשמצה. לימים, המציאות הוכיחה שוב ששלטון שנלקח בכוח, במיוחד באפריקה רוויית הקרבות וחוסר היציבות, לא הופך בשום אופן לדמוקרטי. המשטר של מוסווני, שהפך לנשיא ב-1986, שלח זרועות לסכסוכים אזוריים גם בדרום סודן,  קונגו והרפובליקה המרכז אפריקאית, ומטבע הדברים עשה כל מה שאפשר כדי לדכא אופוזיציות. ב-2005 הצליח מוסווני להסיר את הגבלת משך הכהונה, ו"זכה" במספיק מערכות בחירות כדי להיתקל גם במגבלת הגיל לנשיא מכהן, שעמדה על 71. ברוב מוחץ החוק תוקן לטובת הנשיא וכעת הוא נהנה ממעמד בפועל של נשיא לכל החיים, כשכהונתו צפויה להסתיים ב-2031, כשיהיה בן 87.

דוטרטה
צילום: AP Bullit Marquez

רודריגו דוטרטה, נשיא הפיליפינים

אמר פעם ש: "אני לא אוהב שאונסים ילדים, אבל אם תאנוס את מיס יוניברס - אולי אברך אותך על כך שיש לך ביצים לעשות את זה בידיעה שתמות".

שיא השיגעון: הודיע שבסוף הכהונה יעניק לעצמו חנינה על רצח המוני.

שיא הנורמליות: נבחר רק על ידי 34 אחוז מהמצביעים.

יחס לישראל: אוהד. נשיא הפיליפינים הראשון לבקר בישראל.

מטורף, למה? דוטרטה מוכר בעולם בזכות היחס שלו לשני דברים: סמים ואונס. על אחד הוא מיישם מדיניות של אפס סובלנות, ולמרבה הצער השני הוא אונס. את הטקטיקות האכזריות שלו למיגור הקרטלים החל לבדוק בעיר דבאו, על 1.6 מיליון תושביה. במעוז של משפחת דוטרטה (בתו היא ראש העיר היום, בנו והוא היו ראשי העיר בעבר) הופעלו כיתות חיסול, שנועדו לעבריינים מסוכנים, אך בפועל הוציאו להורג משתמשי סמים, גנבים קטנים וילדי רחוב. מעל 1,400 נרצחו ללא משפט בפחות מ-20 שנה. ב-1989, באותה דבאו, 15 אסירים לקחו כבני ערובה מיסיונרים שעבדו בבית הכלא, במטרה להתמקח על תנאיהם. אחת החטופות הייתה אוסטרלית בשם ג'קלין האמיל, שעברה אונס קבוצתי על ידי האסירים ולבסוף נהרגה. דוטרטה אמר אחרי האירועים: "כעסתי שהיא נאנסה, אבל היא הייתה כל כך יפה. חשבתי לעצמי שראש העיר היה צריך להיות ראשון בתור". ב-2016 הפך לנשיא המבוגר ביותר בתולדות המדינה, ואין סיבה להניח שהוא ילמד טריקים חדשים בגיל 73. האדם שהתגאה בכך שירה בחבר לספסל הלימודים כי העליב אותו, דחף אדם ממסוק ואמר שבתו היא "דרמה קווין" כשטענה שנאנסה, הוא עכשיו הבוס. בהצלחה.

תגובות סגור
...טוען
מקרא: = תגובה ללא תוכן   = תגובה עם תוכן