אין ספק שההחלטה לפתוח עסק הייתה אחת ההחלטות החשובות ביותר שקיבלתם אבל גם אחרי שמתחילים לשחות בעולם העצמאיים יש לא מעט החלטות שאנו נדרשים לקבל, אחת מהן היא השאלה האם כדאי  לגדול עם העסק ומה משמעות הדבר מבחינתכם.

לכאורה אם מסתכלים על זה מבחוץ נראה שאין פה שאלה. הרי ברור שחלומו של כל יזם הוא להגדיל רווחים, להעסיק עובדים מיומנים ומקצועיים להתרחב ולצמוח. אלא שבפועל לא מעט בעלי עסקים צעירים מתלבטים וחוששים לפני שהם עושים צעדים מחייבים ומשקיעים מזמנם ומכספם על מנת לגדול עם העסק.

התשובה הנכונה היא שכמו כל דבר בחיים גם כאן הכל שאלה של טיימינג נכון וקריאת המציאות בצורה חכמה, מושכלת לאחר בחינה רחבה ואמיצה של הדברים. אז איך תדעו שהגיע התור שלכם לגדול עם העסק שלכם? הנה כמה סימנים שכדאי לקחת בחשבון:

אין לכם מספיק ידיים בשביל לעשות הכל

עם כל הכבוד לכישרון ולאמביציה שלנו כבעלי עסק בצמיחה – עדיין לא נולד הבן אדם שיש לו יותר משתי ידיים ו-24 שעות ביממה. בדיוק בגלל זה אפשר לומר שהמדד הכי מדויק לזמן הנכון עבורכם לצמוח עם העסק הוא מדד המסוגלות. ברגע שאתם מרגישים שיש לכם יותר עבודה ממה שאתם יכולים לעשות – יתכן שאתם צריכים להתרחב. אל תיבהלו מזה, בסך הכל מדובר בסימן חיובי למדי שמצביע על כך שאתם כנראה עושים משהו נכון וטוב.

או לחילופין - יש לכם זמן לאפיקים נוספים

לפעמים גם ההפך הוא הנכון. קורה שמתפנה לנו זמן במעגל החיים העסקי ולפעמים (זו הזדמנות טובה לחשב מסלול מחדש, לחשוב ולדמיין רחוק ולנסות להתרחב לאפיקים נוספים ושירותים נוספים שיכולים לייעל את העסק שלכם או לשדרג אותו. זו גם הזדמנות ליזום מהלכים של שיווק וגיוס לקוחות פוטנציאליים. תנצלו ההזדמנות לפיתוח עסקי כי יש מצב שממש אוטוטו יגיע העומס.

אבא ובן עובדים יחד בעסק (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

אתם מרגישים שמימשתם את פוטנציאל המודל הנוכחי

לפעמים אתם מקבלים את משרת החלומות שלכם, מסתערים עליה ומצטיינים בה. אחרי כמה שנים, אתם גדלתם, אבל המשרה נשארה אותה משרה והגיע הזמן להתקדם. אותו דבר גם בעסקים. אם אתם מרגישים שמיציתם את המודל העסקי הנוכחי שלכם, שהגעתם למקסימום שאתם יכולים להפיק מהפורמט על פיו מתנהל העסק שלכם היום – לפעמים זה סימן שכדאי להתרחב. אולי להציע שירותים נוספים, אולי להתמקצע ולהתמחות בתחום נוסף ואולי אפילו לפתוח עוד סניף או מוקד שירות. איך אומרים? השמיים הם הגבול.

התייעצתם עם גורם מקצועי

כמו שלכם יש את תחום ההתמחות של העסק שלכם – כך גם יש מי שיודעים לנתח את הנתונים בשטח ולהמליץ לכם על הצעדים המומלצים הבאים. אחת ההחלטות שנכון לעשות עם ליווי מקצועי היא ההחלטה כיצד לממן את התרחבות העסק.   

הבנקאים המומחים לעסקים  של בנק הפועלים , בעלי ניסיון ומיומנויות לליווי בעלי עסקים והבנק מציע חבילת התרחבות שכדאי לבדוק כבר בשלב התכנון וליהנות מליווי מקצועי וסיוע בקבלת החלטות שיכולות להוביל גם לחיסכון של זמן וכסף עבור בעל העסק.

אתם אומרים יותר לא מאשר כן 

ריבוי לקוחות זה סימן טוב, והזמנות עבודה נכנסות הן ברכה. לכן אם אתם מוצאים את עצמכם לא עומדים בנטל ומפספסים עבודות בין השורות – כנראה שכדאי לכם להתרחב וזה לעיתים מוביל לצורך בנוסף שייתן מענה להזמנות החדשות או לרכוש מכונה נוספת כדי לעמוד בקצב הביקוש.  

המשרד כבר קטן מדי בשבילכם

אם בתחילת הדרך אהבתם להזמין את הלקוחות שלכם למשרד הקטן והמגניב שלכם אבל כעת אתם מוצאים את עצמכם אולי מובכים מול לקוחות גדולים יותר, אם אתם הופכים כל פינה פנויה למחסן וכבר אין לכם מקום לפינות עבודה או לאחסון, זה סימן שכדאי לעבור למקום חדש ומרענן.

יכולים להיות סימנים מרובים לכך שהגיע הזמן להקפיץ את העסק לשלב הבא. הסוד הוא לדעת לזהות אותם בזמן. חשוב לבחון את מה שקורה בהווה, בזמן שאתם מביטים קדימה אל השנים הבאות כדי שתוכלו להיות במקום הנכון שיעזור לכם להצליח גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך.

מומלץ להתייעץ עם מומחים נוספים למשל בתחום ראיית החשבון, מיסוי , בתחום שיווק עסקי וכן עם עו"ד המומחה לתחום הרלוונטי בו תרצו לערוך שינוי, זאת על מנת שתוכלו לראות את התמונה המלאה, ושיהיו בידיכם כל הכלים והמידע להחליט מהו הכיוון הנכון אליו תרצו לקחת את העסק שלכם, ומה משמעות השינוי מבחינתכם ומבחינת העסק שלכם.

האמור לעיל הינו מידע שיווקי כללי ומטרתו להרחיב ידע. אין לראות במידע הנ"ל משום המלצה, ייעוץ, חוות דעת או תחליף לייעוץ מקצועי המותאם ללקוח באופן אישי על פי נתוניו האישיים ונתוני העסק.