עבור נספרסו, קיימות הינה ערך המהווה חלק בלתי נפרד מהליבה העסקית של החברה. השנה מציינת החברה שנתיים להצטרפותה לתנועת B Corp, הכוללת 7,300 עסקים ברחבי העולם, העומדים בסטנדרטים גבוהים לאחריות חברתית, סביבתית ושקיפות. הצטרפותה של החברה לתנועה משקפת את האסטרטגיה של החברה להיות  Force for Good, שמשמעותה רתימת הכוח המשפיע של מותג נספרסו לצד העובדים והשותפים – ויחד ליצור אימפקט חיובי על הסביבה והחברה.

מחוייבותה של נספרסו לקיימות ושמירה על איכות הסביבה אינה מסתיימת כאן. החברה התחייבה כי עד שנת 2035 לכל המוקדם, 2050 לכל המאוחר, היא תגיע ליעד שאפתני של אפס פליטות בעזרת מספר פעולות שיושלמו במספר שלבים: החל בפרויקטים עולמיים ומקומיים להאצת הפחתת פליטות הפחמן, דרך שימוש בטכנולוגיות וטיפוח חדשנות למטרה זו ועד להסרת טביעת הרגל הפחמנית בעזרת נטיעת עצים. בהקשר הזה, נטעה נספרסו מעל 5.3 מיליון עצים בין השנים 2014-2022 בשטח חוות הקפה שלוקחות חלק בתכנית ה-AAA לאיכות בת קיימא של החברה.

ממשקעי קפה לקומפוסט איכותי

לפני עשור הקימה נספרסו ישראל מערך מחזור קפסולות עצמאי מתוך התפיסה שכל חומר גלם ומשאב טבע, צריך להיות מנוצל במלואו. ללקוחות החברה ניתנת האפשרות למסור את הקפסולות המשומשות לשליחי החברה או בבוטיקים שלה ברחבי הארץ. אלו מועברות למערך המחזור שהוקם עם חברת אינפיניה, שם מופרד האלומינים מהקפה. האלומיניום שהינו חומר שניתן למחזור אינסוף פעמים, חוזר לייצור מוצרים חדשים בתעשיה, והקפה הופך לקומפוסט איכותי המדשן את מרבית הכרמים של יקב הרי גליל. בימים אלו, הקומפוסט המבוסס על משקעי הקפה של החברה נתרם גם לחקלאי הדרום.

מחזור הקפסולות של נספרסו (צילום: יח"צ נספרסו)
מחזור קפסולות נספרסו | צילום: יח"צ נספרסו

ההירתמות לקהילה בימים אלו, באה לידי ביטוי גם בשיתוף פעולה בין נספרסו ויקב הרי גליל, בפרויקט קיימות קולינרי. במסגרת הפרויקט, שפים ומסעדות מהצפון החווה אתגרים בימים אלו, מתארחים במסעדות ואצל שפים במרכז ומציעים ביחד תפריט המבוסס על אתגרים מתחום הקיימות כגון אפס פחת, Nose to tail ועוד. כמו כן, הוקמה מסעדת פופ אפ בסגנון פוד סטריט איטלקי-אמריקאי בשם Gabagool למשך שבועיים, אשר מארחת את יקב הרי גליל שמרכז המבקרים שלו סגור בשל קרבתו לגבול הצפון. על התפריט אחראיים בעלי המיזם הקולינרי ILU ובמקום מוגשים יין וקפה איכותיים להשלמת החוויה הקולינרית.

פרויקט הקיימות הקולינרי משקף את אסטרטגיית הקיימות של נספרסו - כוס הקפה בעלת ההשפעה החיובית", אומרת דנה רובין, מנהלת בכירה דוברות וקיימות, בנספרסו ישראל, "עשייה למען הקהילה, מעגליות ושימוש חוזר בחומרי גלם, מהווים חלק אינטגרלי בפעילות שלנו, ואלו באים לידי ביטוי בפרויקטים עם שותפנו יקב הרי גליל".

שבוע קיימות פופ אפ קפה הפוך (צילום: אסף קרלה)
פרויקט קיימות קולינרי של יקב הרי גליל בשיתוף נספרסו | צילום: אסף קרלה

כוס הקפה בעלת ההשפעה החיובית

עוד לפני שהקפה האיכותי של נספרסו נחתם בקפסולות במפעלי החברה בשוויץ, כדאי להתחקות אחריו כמה צעדים אחורה ולהבין כמה נושא הקיימות בוער בלב החברה וחרוט על דגלה. כחלוצה בתחומה, נספרסו עובדת עם יותר מ-150,000 ב-18 מדינות, תוך יישום תוכנית AAA Sustainable Quality™ שהושקה בשנת 2003 בשיתוף ברית יערות הגשם. זאת במטרה להטמיע שיטות קיימות בחוות הקפה, תוך שיפור התפוקה והאיכות של יבול פולי הקפה והבטחת פרנסתם של החקלאים.

נספרסו, פעילות מול 150,000 חקלאי קפה ב-18 מדינות (צילום: יח"צ נספרסו)
נספרסו, פעילות מול 150,000 חקלאי קפה ב-18 מדינות | צילום: יח"צ נספרסו

על פי ההערכה 60% מזני הקפה נמצאים בסכנת הכחדה, בעיקר זן הערביקה הרגיש במיוחד לשינויי האקלים וכן מוערך ש-50% מהאדמות המשמשות לגידולי קפה לא יהיו ניתנות לשימוש עד שנת 2050. בתוך כך, נספרסו מבקשת להעלות את המודעות בנושא במהלך שנקרא Positive cup or the empty cup, המאגד בתוכו מספר פעולות שמטרתן ליצור השפעה חיובית ולשמר את ייצור הקפה ובהתאמה את פרנסתם של חקלאי הקפה. בכדי לעשות זאת, החברה פועלת למעבר לחקלאות מחדשת בחוות הקפה עימן היא עובדת, שמטרתה היא להגן ולשקם אדמות חקלאיות ואת המערכות האקולוגיות. על פי החברה, 95% מגידול הקפה של נספרסו עד שנת 2030 יהיה באמצעות חקלאות מחדשת.

נספרסו ברזיל (צילום: יח"צ נספרסו)
ברזיל | צילום: יח"צ נספרסו