בשנת 2019 כבר מיותר לציין שהרשתות החברתיות מעצבות את חיינו ומשפיעות עלינו כמעט בכל רגע נתון. להעלות תמונה לפייסבוק או סטורי לאינסטגרם זה הרגל, דבר מובן מאליו. לרשתות החברתיות יש לא מעט יתרונות – הן מאפשרות לנו ליצור קשרים קרובים עם אנשים שמרוחקים מאיתנו פיזית והן מאפשרות לנו לנצור את הזיכרונות שלנו לנצח. אולם, בעת השימוש ברשתות החברתיות, לא פעם נחצה הגבול בין השפעה חיובית ורצון לגיטימי לשתף את העולם ברגעים הכי משמחים של החיים לבין שיתוף יתר, תלות בהן ולעיתים אף אובדן שליטה, בין אם רגשי או כלכלי.

כאמור, יש לרשתות החברתיות לא מעט יתרונות – אבל לצד זאת, השימוש בהן טומן בחובו גם לא מעט חסרונות. הרשת החברתית מאפשרת לכל אחד להתחבא מאחורי דמות פיקטיבית ולא לקחת אחריות על התכנים שהוא מפיץ. הרשת החברתית היא קרקע פורייה להפצה של מה שנהוג לכנות "פייק ניוז" – ידיעות שאינן נכונות ונועדו להשפיע על אנשים לשנות את דעתם בנושא מסוים. כמו כן, הרשתות החברתיות הולידו את המושג הכל כך שגור "שיימינג", ביוש של אדם, תהליך שיכול להוביל לקיטוב בחברה, להעמקת הפערים ולעיתים אף לפגיעה אנושה בבן אדם שעומד במרכזו. עם זאת, יש לרשתות החברתיות עוד כמה השפעות שליליות שאנחנו לא תמיד חושבים עליהן.

החופשה חייבת להיות פוטגנית

חופשה היא המוצר שנמכר ברשת החברתית בצורה הטובה ביותר. כולנו אוהבים לצאת לחופשה, לשבור את השגרה וגם לשתף בכך את כל העולם, או לפחות את רשימת העוקבים שלנו. בטבע או בעיר, בבגד ים או בכובע וסנדלים, אנחנו כל כך עסוקים בניסיון לייצר את הרגע האינסטגרמי המושלם, בפוזיציה הנכונה ועם הנוף הנכון, שאנחנו כבר שוכחים ליהנות. לא פעם אנשים מראש בוחרים את יעד החופשה שלהם לפי היעדים האקזוטיים והפוטוגניים שמוכתבים על ידי תעשיית הפרסום וחברות התעופה, וכשהם כבר מגיעים אליה, הם עסוקים בעיקר בתיעוד אובססיבי שלה. אם ביליתם בקיץ האחרון באחד מאיי יוון, בטח ראיתם שרוב האנשים עסוקים בתיעוד שלהם על חוף הים. במקום ליהנות מהים התכולים, מהחול הזהוב ומהחברה – במחצית מהמזמן הנופשים עסוקים בתיעוד של עצמם או של הלוקיישן.

העיסוק המוגבר באיך אנחנו נראים בחופשה בא על חשבון שאלה חשובה יותר – האם אנחנו בכלל נהנים? חשוב לשים לב לכמה זמן אנחנו משקיעים בתיעוד החופשה, מה אנחנו מרגישים כשהתמונה שלנו לא מקבלת מספיק לייקים ולבדוק שאנחנו לא עוברים את הגבול. מצב של עיסוק יתר עלול לגרום לדיכאון ולדכדוך – בדיוק התחושה ההפוכה ממה שרציתם להרגיש כשיצאתם לחופשה.

הצעד הראשון ב-live באינסטגרם

הרגעים שפעם היו האינטימיים, הכמוסים ביותר שלנו – עלולים גם הם להפוך לנחלת הכלל. נכון, אנחנו גאים בחיוך הראשון של הילד שלנו, או שבא לנו לחלוק עם כל העולם את היום הראשון בכיתה א', אבל לעיתים הרצון לשתף גובר על ההנאה הספונטנית. כולנו מכירים את הסדינים הממוספרים, שמיועדים לציין את הגדילה של הילד בכל חודש ושנה. ובכן, גילוי מרעיש: סביר להניח שלכם כילדים לא היו סדינים כאלה, ונראה שגדלתם בסדר גמור. שאלתם את עצמכם פעם, אם הילד היה רוצה בכלל למצוא תמונה שלו בתוך עיגול ממסופר בעוד כמה שנים?

גם אתם התעוררתם ב-1 בספטמבר לפיד שמלא בתמונות של ילדים בגנים ובבתי הספר? הרגע המרגש בהחלט ראוי לתיעוד, אבל האם ברגע שהילדים הכי חוששים לקראת ההתחלה החדשה זה הזמן הנכון לביים אותם לתמונה המושלמת? האם לא לא עדיף ברגעים האלו להיות שם עבורם במאת האחוזים, להעביר את הסלולרי למצב טיסה ולהתרגש יחד איתם?

כשאנחנו מתעדים כל רגע בחייו של הילד, מעלים ומחכים לקבל אישור חברתי שאנחנו וגם הוא בסדר – אנחנו פוגעים בדבר הכי יקר לנו – הקשר שלנו עם הילד שלנו. אנחנו מלמדים אותו שהחברה היא זו שנותנת אישור לתחושות שלו ולא ההפך. זה המקום שלנו לאתגר את עצמנו ולהחזיר לחזקתנו את הרגעים הכי אישיים שלנו – כי בסוף אלו אירועים חד פעמיים שאם לא נהיה נוכחים בהם "באמת" ברגע שהם מתרחשים, לעולם לא נוכל לחוות אותם שוב.

דירה מקטלוג

השימוש האובססיבי ברשתות החברתיות עלול לגרום לנו להוצאות כספיות בלתי צפויות ואף מיותרות. כולנו רוצים דירה מעוצבת עם רהיטי יוקרה, שטיח נכון ופלטת צבעים טרנדית, אבל זה בהחלט עלול לכאוב לנו בכיס. רשתות חברתיות כמו אינסטגרם ופינטרסט מציבות לנו רף אסתטי גבוה, שלפעמים פשוט בלתי אפשרי לעמוד בו. אם אחרי מעבר הדירה אתם מסתובבים בחנויות העיצוב ורק מדמיינים איך הפריט הזה יתאים לתמונה באינסטגרם שלכם, יכול להיות שעיסוק היתר בדימוי גרם לכם לשכוח את המטרה – להפוך את הדירה שרק עברתם אליה למקום שירגיש כמו בית.

לצד האימג' היפה שאנחנו רוצים שיהיה לנו בסוף תהליך עיצוב הדירה שיככב בסטורי שלנו באינסטגרם, אנחנו צריכים לחשוב על המגבלות שיש לנו – בעיקר אלו הכספיות. האם אנחנו מוציאים יותר כסף ממה שיש לנו רק כדי שבסופו של דבר נוכל להתהדר במשהו שאין לנו באמת יכולת כלכלית להחזיק? מה שחשוב בסופו של יום הוא שנחזור לבית נעים וחם – וזה משהו שאף כסף לא יוכל לקנות.

מודל היופי דרך עדשת המצלמה

ברשתות החברתיות נראה שכולם יפים, רזים ואופנתיים. מי שיגלול את הפיד שלו בימי הקיץ יראה בנות עם גוף מושלם בבגד ים וגברים שריריים מבלים בחדר כושר או על חוף הים – המצב הזה גורם לגולש הממוצע להרגיש שכל עוד הגוף שלו לא עומד בסטנדרטים האלו הוא מסתכן בלהיות "לא נורמלי". חשוב שנציב לעצמנו גבולות ונזכור לא להסתנוור ממה שהרשת החברתית מציגה לנו – לא תמיד מה שרואים הוא המציאות, ויותר מזה – לרוב מה שמוצג לנו הוא לא מה שמתאים עבורנו – כל גוף הוא שונה ולהתאים את הגוף שלנו למידות שאינן שלו עלול להיות תהליך מסוכן.

מה אנחנו יכולים לעשות? לעבוד על האהבה העצמית שלנו, להזכיר לעצמנו שלא כל מה שמוצג ברשתות החברתיות הוא אמת ובעיקר ללמוד לקבל את עצמנו בדיוק כמו שאנחנו, כי יש רק אחד כמונו וזה הדבר הכי יפה שיש.

בשנת 2013 העיד מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק, שמטרתה של הרשת החברתית היא "להפוך את העולם למחובר יותר". כאמור, אין שום מניעה לעשות שימוש ברשתות החברתיות – להפך. הרשתות החברתיות הן כלי מבורך ליצור קשרים חדשים ולתחזק קשרים קיימים. עם זאת, חשוב שנדע לעשות ברשת שימוש מושכל. זכרו, לא כל מה שמצטלם טוב, בהכרח גם טוב לנו.

לכל כיף יש גבול

אם אתם מזהים הגזמה אצלכם או אצל אחד מהקרובים אליכם, בין אם זה ברשתות החברתיות או בתחומים אחרים, כדאי להיעזר באנשי מקצוע בתחום ההתמכרות. אם ההגזמות האלו קשורות לעולם ההגרלות וההימורים – אנחנו כאן כדי לעזור לכוון ולייעץ. הגרלות והימורים הם חלק בלתי נפרד מתרבות הפנאי בעולם, אך לכל כיף יש גבול וצריך לדעת לשחק במידה ולא להפוך להתמכרות. במפעל הפיס פועלים לכך שאנשים יבינו שההשתתפות צריכה להיות מהנה אך גם מבוקרת ומידתית ולכן מציעים את מגוון הכלים, המידע, העצות, אנשי המקצוע והטלפונים באתר משחקים באחריות של מפעל הפיס שיעזרו לכם להתמודד עם ההשלכות ולהימנע