בחברה הדיגיטלית שבה אנחנו חיים, מרבית בני הנוער מבלים את שעות הפנאי שלהם בגלישה ברשתות החברתיות. שם כל אחד יכול להשפיע ולחולל לשינוי. המרחק הפיזי פחות רלוונטי, חברויות חדשות מתפתחות בקלות ולכל אחד ישנה אפשרות להביע את דעתו ולהיות מישהו. בזכותן הם יכולים לקדם רעיונות ופעיולות חשובות אך באותה מידה אנחנו שומעים גם על מקרים בהם הנוער חושף ונחשף לאלימות, התלהמות, כוחנות, גזענות ועוד לא מעט מוטיבים שליליים. הרשתות החברתיות ממליכות מלכים אך גם מסוגלות לערוף את ראשם ובקלות.
בתנועת הנוער העובד והלומד המדריכים והחניכים מבלים הרבה זמן איכות יחד. מחוץ למחשב וגם באמצעותו. הרשתות החברתיות משמשות כשחקן מרכזי בהתנהלות מול החניכים והתנועה רותמת אותן לשיפור החוויה הכללית. הן מסייעות לתנועה ליידע את החניכים בפעילויות השונות, משתפות אותם במה שמתרחש גם כשהם לא שם, תורמות לקיום דיונים בשעות שאחרי הפעילות הרשמית ואף גורמות להורים להיחשף לחלק מהרגעים המיוחדים שאותם חווים ילדיהם באמצעות תמונות וכו'.
דף פייסבוק לכל קן
המדריכים השתמשו בקבוצות וואטסאפ בכל פעם שהיתה אזעקה להתעדכן בשלומם של החניכים | צילום:
יובל גרינמן
התנועה בחרה לחבק את הרשתות החברתיות ולהשתמש בהן לתועלתה במגוון דרכים שונות. לכל סניף או קן יש עמוד פייסבוק שבו מודיעים לחניכים על פעילויות ואירועים ומעלים תמונות. זאת בנוסף לטוויטר והאינסטגרם שגם בהם הם מככבים ומתוייגים. בנוסף, ישנה קבוצת וואטסאפ של צוות מדריכים, עמוד אינסטגרם של הקבוצה בשכבה הצעירה ועמוד פייסבוק בשם "נוערעובדניקים בינוניים סבירים". נועם (בן 18) הוא קומונר בקן ראשל"צ בשנת שירות והוא אחד ממקימי העמוד המיוחד. הוא מספר שהוא וחבריו החליטו שגם לתנועה מגיע עמוד בעקבות עמודים סאטיריים דומים והחליטו לעשות מעשה. בימים הראשונים נועם העלה את התוכן לעמוד אך במהלך הזמן העמוד צבר תאוצה וחניכים אחרים החלו לשלוח תכנים משל עצמם והעמוד התפתח לקהילה חמה. העמוד מבטא ומרכז את ההווי החברתי של התנועה ונותן לחבריה מקום בו הם יכולים להביע את עצמם.
התנועה מאמצת את הקידמה
העמוד מבטא ומרכז את ההווי החברתי של התנועה ונותן לחבריה מקום בו הם יכולים להביע את עצמם. | יח``צ:
הנוער העובד והלומד
מאחר ולרשתות משקל גדול בחיי החניכים והן גורמות להם להיות פעילים יותר, להכיר יותר חברים חדשים ומהוות כר נרחב לפעילויות השוטפות, תנועת הנוער העובד והלומד מתייחסת לנושא ברצינות רבה ומשקיעה בפיתוח התחום זמן ומשאבים מרובים. עמית, רכז ניו מדיה בתנועה מעיד על כך שכל העובדים במחלקה שלו הם גם בוגרי מחלקת ההדרכה של התנועה מתוך מחשבה מכוונת על כך שפלטפורמת הרשתות החברתיות היא כלי להעברת מסרים חינוכיים. אחד מעקרונות התנועה שמנחים אותם בפעילותם במחלקה הוא לא ללכת נגד הקדמה אלא איתה.
חרף העובדה שלעיתים קדמה מזמנת גם אספקטיים שליליים, בתנועה תומכים בה ומחפשים את הדרך הנכונה להתנהלות בצמוד אליה. הגישה הזאת משמשת היטב את התנועה בשטח ותורמת רבות לפעילותה. גם עמית סיפר לנו על פעילות מדריכים בקבוצות שונות בוואטסאפ במהלך "צוק איתן". פעילות אשר תרמה לחיבור בין המקלטים השונים, להרגעת החניכים ששהו בהם ופעמים רבות גרמה להסחת דעתם מהסיטואציה הקשה באמצעות שליחת תמונות והתכתבויות. דוגמא נוספת שעמית העלה היא עצרת רבין שהתקיימה לא מזמן. כחלק מהפעילות שקדמה לעצרת ביקשו המדריכים מהחניכים להצטלם עם מסרים החשובים לדעתם לשמירה על הדמוקרטיה ונגד הסתה. החניכים שהצטלמו העלו חלק מהתמונות גם לעמודי הפייסבוק האישיים שלהם, מה שגרם למסרים להיחשף מול אנשים רבים שאינם חלק מהתנועה, ובחלק מהמקרים להצטרפות חברים חדשים. בנוסף לפעולות השוטפות בקנים המדריכים מייצרים פעילות תומכת דרך קבוצות הוואטסאפ ובכך משיגים כמה הישגים. פעם אחת החניכים מחויבים לשמור על שפה נאותה ורמת שיחה נעימה- השיג חינוכי ומרסן. פעם שניה- עצם העובדה שהחניך מקבל בשמחה את נוכחותו של המדריך בקבוצה מראה על המקום החשוב אותו תופס המדריך בחיי החניך. מערכת היחסים היא אישית וקרובה.
אין ספק שבעולם של רשתות חברתיות, ניכור, מהירות ושפע מסמא עיניים- מדובר בהצלחה מרשימה.