mako
פרסומת

הסדנה שמשנה את כללי המשחק ביחסי אנוש בארגונים

סדנת ?R U OK מציעה כלים פרקטיים להתעניינות אמיתית בקולגות, לזיהוי סימני מצוקה ולתמיכה בתקופה קשה. מהן נורות האזהרה שכדאי לשים אליהן לב ולמה זה דבר הכי חשוב שתוכלו לעשות עבור עצמכם והארגון שאתם עובדים בו?

פורסם: | עודכן:
איך מקצוע נולד
עובדים במשרד מסתכלים בטאבלט | צילום: RossHelen, shutterstock
הקישור הועתק

השנה האחרונה הציבה בפנינו אתגרים רגשיים משמעותיים, המשפיעים על תפקודנו בכל תחומי החיים. למרות זאת, אנו נדרשים להמשיך ולתפקד במעגלים השונים - אישיים ומקצועיים כאחד. גם ארגונים מתמודדים עם האתגר הכפול של שמירה על ייעודם תוך תלות בתפקוד ובתפוקות של עובדיהם.

במיוחד עכשיו, חשוב לזהות סימני משבר, ליצור שיח אותנטי עם העובדים שלנו, לראות אותם ולהתעניין בהם באמת. תכירו את סדנת ?R U OK  מבית אנוש, הארגון המוביל והמשפיע בישראל לקידום בריאות ורווחה נפשית.

בסדנאות מותאמת לכל ארגון, תוכלו לקבל כלים מעשיים להתעניין באמת בקולגות שלכם לעבודה, לזהות סימני מצוקה ולסייע לאנשים סביבכם לעבור תקופה קשה. מהן נורות האזהרה שכדאי לשים אליהן לב ולמה זה דבר הכי חשוב שתוכלו לעשות עבור עצמכם והארגון שאתם עובדים בו?  

אז מה זה ?R U OK

כל ישראל ערבים זה לזה, ויחד עם זאת פעמים רבות מוסכמות חברתיות ולחצי היומיום מונעים מאיתנו לבטא זאת. בסביבת העבודה זה קשה אפילו יותר, והאווירה הפורמלית והרצון להיות במיטבנו, מקשים עלינו לעיתים לראות מה באמת עובר על האנשים סביבנו. וגם אם רצינו לשאול 'האם את.ה בסדר?', לחלקנו קשה לגייס את האומץ הנדרש כדי לגשת אל מי שנראה שזקוק לכתף תומכת ולבדוק לשלומו. הימים הקשים שעוברים על כולנו ברמה האישית והלאומית, הופכים את האתגר למורכב אפילו יותר.

אז איך שואלים מתעניינים באופן אמיתי וכן במי שנמצא סביבנו? בדיוק לשם כך נולד ?R U OK המיזם החברתי מבית עמותת אנוש, שמבקש לעודד עובדים ומנהלים בארגונים לשאול את  הקולגות שלהם לעבודה "האם את.ה בסדר?" איך זה משפיע על הפרודוקטיביות, המוטיבציה וה-well-being האישי והארגוני? מייד תגלו.

?R U OK הוא מיזם שמובילה בישראל עמותת אנוש, המבוסס על מודל אוסטרלי, אותו יזם גאווין לארקין בשנת 2009", מסבירה ג'ואנה עופר, סמנכ"לית אנשים וארגון בעמותת אנוש ומנחת סדנאות ?R U OK. "לאחר שאביו שם קץ לחייו, לארקין חשב שאם מישהו היה מתעניין בשלומו של אביו, חייו היו יכולים להינצל. הגאונות של המיזם נמצאת בפשטות שבו. בסופו של דבר, המנטרה של המיזם היא: כולנו נוכל להיות אנשים טובים יותר אם רק נתעניין, נשאל, ניצור קשר ונתמוך באנשים שסביבנו".

עוד מוסיפה עופר ואומרת כי "באמצעות ארבעה שלבים בסך הכל, יש בידינו את הכוח לשנות את חייו של אדם בעזרת שיחה משמעותית".

?R U OK: עכשיו יותר מתמיד

עכשיו יותר מאי פעם, חשוב שנדע איך להתעניין באמת בחברים ובקולגות בעבודה, לשאול מה עובר עליהם ואם הם צריכים עזרה. רובנו מרגישים שהעזרה האמיתית היא בהצעת פתרון מעשי לבעיה של מי שעומד מולנו. האמת היא, שרוב האנשים פשוט מחפשים שמישהו יראה אותם, יקשיב להם ויזכיר להם שיש להם כוחות פנימיים ומסוגלות. רק כך ניתן יהיה להפיג את בדידותם ולכוון אותם לפתרון המיטבי עבורם.

פרסומת

"כולנו נפגענו ברמה כזו אחרת מאירועי השבעה באוקטובר – פיזית או נפשית", אומרת עופר. "במקומות העבודה ישנן עובדות שבני הזוג שלהן משרתים במילואים או עובדים שאיבדו אנשים קרובים. במקרים כאלה, צריך לדעת כיצד לגשת לאותו אדם ולייצר לו מתכונת עבודה שתאפשר לו חזרה הדרגתית לסוג של שגרה, להיות עבורו גם ברגעים המורכבים. זה דורש מארגונים חשיבה אחרת, גמישות וגם משאבים".

עוד היא מתייחסת אל הדור הצעיר יותר של העובדים: " הם נמצאים במקום אחר. זהו דור שלא מגדיר את עצמו דרך מקום העבודה. הזהות שלו עמוקה ורחבה יותר מזה. לכן, מנהלים כיום חייבים לשאול בשלומם של העובדים שלהם, אבל בכנות. זה משפיע על המוטיבציה של העובדים וגם על הפרודוקטיביות שלהם. מנגד, צריך להתעניין גם בדברים משמחים כמו אשתו של עובד שזה עתה התקבלה למשרה חדשה. עצם העובדה שהמנהל מתעניין, גורמת לאותו עובד לתת מעצמו יותר".

סדנת ?R U OK לארגונים ולחברות

כדי לעודד את המנהלים והעובדים בארגונים לשאול ולהתעניין כמה שיותר, פותחה בעמותת אנוש סדנה מיוחדת של ?R U OK. סדנה זו מציעה מודל פשוט ליישום, המאפשר למנהלות ומנהלים, עובדות ועובדים, לשאול ולהתעניין בשלומם של אנשים בסביבתם מתוך כוונה אמיתית לזהות קשיים רגשיים, לדבר עליהם ובעיקר לתמוך ולמנוע מהמשבר להחמיר . הסדנה מותאמת לתקופה הנוכחית,  ומעניקה כלים קלים ליישום המתאימים לכל ארגון ולכל אחת ואחד מהמנהלים והעובדים.

"הסדנה היא פרונטלית, אורכת כשעה וחצי ומועברת באופן חווייתי, תוך שילוב התנסות של העובדים, עבודה בקבוצות ומשחקי תפקידים", מסבירה עופר. "במהלכה מוצג המודל, מוסברים הסימנים שמעידים על כך שאדם נמצא במצוקה, וניתנים כלים פרקטיים להתעניינות בשלום העובדים לפי מודל ארבעת השלבים. הידע מתורגל בעבודה בקבוצות, משחקי תפקידים וסימולציה על מנת שיהפוך למיומנות אמיתית לחיים".

פרסומת

בעולם וגם בישראל ארגונים החלו להטמיע תקן ISO, תקן בריאות ובטיחות פסיכולוגית בעבודה, שעוסק בשלומות (being-well) העובד. תקן זה מביא הנחיות לניהול סיכונים פסיכוסוציאליים ולקידום השלומות בעבודה.

סדנת  ?R U OK של אנוש מסייעת להטמעת תרבות ארגונית וערכים שמחזקים ומעצימים את שלומות העובד בארגון.

"דבר מחויב במציאות הוא שארגונים יפנו קשב, אנרגיה ומשאבים לטובת הבריאות הנפשית של העובדים שלהם", מדגישה עופר. "כל ארגון חייב לראות את האנשים שלו ולהבין כי הכול מתחיל ונגמר בהם. עובדים, טובים ככל שיהיו, לא יישארו איפה שלא טוב להם, גם אם העבודה מעניינת. ברגע שבחוויה של התרבות הארגונית עובד מרגיש שלא רואים אותו, גם אם זה בדברים הקטנים, הוא לא יישאר שם".

אנוש RUOK
צילום: אנוש, אנוש

ועכשיו לפרקטיקה: איך יודעים לשאול ?R U OK וכיצד נוכל להציע עזרה?

ראשית, כדי לזהות אם עובד או קולגה לעבודה זקוק לעזרה – סמכו על תחושת הבטן שלכם. אם הוא נראה לכם לא כתמול שלשום, שימו לב  מה קורה איתו: האם הוא נוטה למצבי רוח, נראה מודאג, חסר ריכוז, מדבר או מתנהג בצורה שאינה אופיינית לו, מסתגר ואינו מקפיד  על היגיינה, צורך יותר מדי חדשות ותכני מדיה הנוגעים למצב, ועוד.

פרסומת

אם הגעתם למסקנה שהגיע הזמן לשאול – גזרו ושמרו את מודל ארבעת השלבים של ?R U OK

שלב 1: לשאול

מצאו זמן נוח לקיים שיחה. אם אתם ממהרים, עדיף שתמצאו זמן אחר. יותר מהכל, חשוב שהאדם שאתם מתעניינים בשלומו ירגיש שאכפת לכם ואתם באמת דואגים. התחילו בשאלות שמעודדות שיתוף כמו "מה חדש אצלך?" או "מה נשמע?" גם אם זה נשמע לכם טריוויאלי – זה ממש חשוב. הזכירו דברים ששמתם לב אליהם לאחרונה וגרמו לכם לדאוג, כמו: איך את.ה מרגיש.ה היום?" או "איך עבר הסופ"ש/הלילה?"

אם הוא או היא אינם מוכנים לשתף, זה בסדר. אמרו להם שאתם מודאגים לשלומם והוסיפו "אם תרצה לדבר אני פה, תתקשר אליי" או "אם לא מתאים לך לדבר איתי זה בסדר, העיקר שתדברי עם מישהו, אל תשאירי בבטן".

שלב 2: להקשיב

תשומת לב יתרה חשובה פה ביותר. הקשיבו בראש פתוח והמנעו מביקורתיות ושיפוטיות. אולי עבורכם הדברים ייראו קלים, אך עבורם הם קשים. מה שנמצא במוקד הוא החוויה שלהם. תנו להם זמן לדבר ואל תוסיפו דברים משלכם. אם הם זקוקים למעט זמן לחשוב או לעבד, תנו להם אותו. כן, גם שתיקות מביכות זה בסדר. עודדו אותם להסביר מה קורה ומה הם מרגישים, בשאלות כמו: "איך אתה מרגיש לגבי זה?" או "כמה זמן את מרגישה ככה?".

הקפידו להעניק להם את התחושה שאתם מקשיבים על ידי חזרה במילים שלכם על מה שאמרו לכם. תוכלו להגיד דברים כמו: "אתה מרגיש שהסטרס בעבודה זולג הביתה, הבנתי אותך נכון?". זכרו, הקשבה היא המפתח.

שלב 3: להניע לפעולה

עד כה שאלנו אותם כיצד הם מרגישים והקשבנו להם -  עכשיו נוכל לעודד אותם לבצע פעולות שיסייעו להם להפוך את המצב או את ההרגשה לטובים יותר. זכרו שהמטרה אינה לפתור את הבעיה (לרוב לא נוכל לפתור אותה), אלא לעודד את האדם לפעול מתוך ניסיון החיים שלו ועם הכוחות הפנימיים שלו. תוכלו לשאול אותו שאלות שמעודדות פעולה כמו: "מה עשית בעבר במצבים דומים?" או "איך אני יכול להיות שם בשבילך?"

נסו לכוון את מי שמולכם לבצע פעולות יומיומיות שעושות להם טוב כמו לשמוע מוזיקה, לצאת לסיבוב הליכה, לרוץ, לרקוד, לקבוע עם חבר או חברה, לסרוג, לכתוב, לראות לסרט ועוד.

אם המצב ממשיך ונראה לכם שיש צורך באיש מקצוע שיעזור להם לעבור את התקופה הקשה, אל תהססו להציע להם את זה. אמרו להם: "חשבת אולי לדבר עם מישהו מקצועי?" או "התייעצת פעם עם מישהו שמבין בזה?"

אם אתם מרגישים שהמצב נמשך, שההרגשה או החוויה מצריכה יותר משיחה עם משפחה וחברים או שיש סיכון לפגיעה עצמית או בסביבה, פנו בעצמכם לאנשי מקצוע ובקשו עזרה.

תוכלו למצוא עזרה בלינק הבא, ואם אתם חוששים שמי שאתם מדברים איתו עלול לפגוע בעצמו, פנו לער״ן בטלפון 1201 או חייגו 100 למשטרה.

פרסומת

שלב 4: לשמור על קשר

ההתעניינות החוזרת והידיעה שאתם פה בשבילם היא חשובה ויכולה לעשות את ההבדל. שימו תזכורת ביומן או בטלפון להתקשר אליהם בעוד כמה ימים. אתם יכולים לומר: ״מה נשמע? חשבתי עלייך ורציתי לדעת איך את מרגישה מאז שדיברנו״. שאלו אם הם מצאו דרך טובה להתמודד עם החוויה או ההרגשה שהם סיפרו לכם עליה. גם אם הם לא נקטו בפעולה או עשו צעד כלשהו, קבלו את זה בהבנה. לפעמים כל מה שצריך זה רק שיקשיבו לך.

רוצים להביא את ?R U OK  לארגון שלכם?

שלחו מייל אל info@enosh.org.il

או חייגו  5873*