שתי אמריקאיות ושני ברזילאים נכנסים למסעדת שף איטלקית בתל אביב. עכשיו כמו שאתם בטח יודעים, מגיע השלב שבו אנחנו אומרים לכם שלא מדובר בבדיחה, אלא בחלק מהפעילות של ארגון Vibe Israel, אשר פועל למען מיתוגה החיובי של ישראל בעולם. ארבעת הצעירים שנבחרו בקפידה על ידי הארגון הם מובילי דעת קהל ברשתות החברתיות המתמחים בתחום הקולינריה, כאשר לכל אחד מאות אלפים ואף מיליוני עוקבים.

ארבעת המובילים, שרה פנל ודווידה קוגלמס האמריקאיות, ודניאל נוסה ופאולו קוונסה הברזילאים, הגיעו לארץ לסיור קולינרי במסגרתו חוו את סצנת האוכל הישראלית. בשבוע שעבר, לאחר שישה ימים שבהם טיילו בארץ לאורכה ולרוחבה, ביקרו בשווקים, בישלו אוכל כפרי והתארחו בבתים של ישראלים, פגשתי אותם ברגע לו כנראה ציפו מכל - סדנת קונדיטוריה במסעדת קוואטרו, בהובלת השף אורן בן-אליהו והשף קונדיטורית אתי סוויסה.

אם אומרים שביכולתו של אוכל לגשר בין אנשים, הרי שהשוקולד הופך אותם לבסטיז. הדיסוננס בין התדמית הקולית, הנכונה והאופנתית של ארבעת הצעירים לבין ההתרגשות הכנה שלהם למראה השוקולד - היה די משעשע. בין הכנה של טירמיסו יפייפה וקינוח חמאת בוטנים משגע, הם מילאו את החלק שלהם בסיפור הכולל תיעוד מפולטר ומושקע לרשתות החברתיות של החוויה הקולינרית הישראלית.

סיור קולינרי - vibe איזראל (צילום: אמיר מנחם)
בין מנה למנה יש גם זמן לטייל | צילום: אמיר מנחם
מי שליוותה את הסיור באופן צמוד היא ג'ואנה לנדאו, שהקימה Vibe Israel לפני חמש שנים. "המטרה של Vibe Israel היא לחזק את ישראל כמותג בעולם. ישראל משקיעה הרבה אנרגיה בהסברה, אבל קשה מאוד להגיע כך לקהל יעד צעיר. אנחנו צריכים לענות על השאלה הלא פשוטה איך מסבירים את ישראל ב-140 תווים או בווידיאו של חצי דקה".

מה מייחד את הקהל הצעיר?

"מדובר בקהל שבדרך כלל פחות מתעניין בסכסוך, אבל מייחס חשיבות להיבטי זכויות אדם, נושא שארגוני ה-BDS הצליחו לקשר את ישראל אליו. לכן אנחנו מציגים היבטים אחרים של ישראל, שגם הם חלק ממי שאנחנו. בעיניי, זו השלמה של ההסברה הקלאסית. אנחנו רוצים לגרום לאנשים צעירים בעולם לגלות את מה שיש לישראל להציע. כשנעשה את זה, ניצור זיקה חיובית לישראל".

איך עושים את זה?

"הזיקה צריכה לבוא ממקום רגשי ולא שכלתני. אז, צעירים יתעניינו יותר וההסברה תשחק תפקיד", מסבירה לנדאו. "אנחנו משתמשים בנושאים בעלי עניין עולמי, כמו אוכל, אדריכלות, צילום, נשים יזמיות, חדשנות בחינוך ועוד, ומביאים לארץ את מובילות ומובילי הדעה באינטרנט בתחום הרלוונטי. האנשים האלה הם הסופרסטארים החדשים, הם משפיעים על צעירים ומנהלים שיח בלתי אמצעי עם הקהל שלהם. בדרך כלל, אלה אנשים שמעולם לא היו כאן. כשהם כותבים על ישראל, זה הרבה יותר חזק".

ישראל לא משווקת את עצמה מספיק בעולם, בעינייך?

"תל אביב מצליחה לשווק את עצמה, והתפיסה של ישראל השתנתה מעט בזכותה, אבל לא עד כדי כך כמו שישראלים נוטים לחשוב. ישראל היא עדיין לא יעד טריוויאלי לטיול, למרות שיש לה 'וואו אפקט' מטורף".

איך נראה הסיור?

"קודם כל, זה לא סיור על ישראל, אלא סיור על התחום הרלוונטי - שנערך בישראל. הדברים התיירותיים היחידים שאנחנו עושים הם סיור בעיר העתיקה בירושלים ודיבור על ה'סטארטאפ ניישן'. אנחנו מבקרים בבתים של ישראלים, מה שגורם לבלוגרים להיות מופתעים מאוד מהכנסת האורחים ומהרב תרבותיות. הם מגלים שזו מדינה שכל אחד מוצא דרך להתחבר אליה".

סיור קולינרי - vibe איזראל (צילום: אמיר מנחם)
כל טוב הארץ. יאמי | צילום: אמיר מנחם
לפני חמש שנים, יצא הסיור הראשון של Vibe Israel, ומאז יצאו כ-150 מובילי ומובילות דעת קהל ל-28 סיורים בארץ. "אנחנו מנטרים את הפוסטים של המובילים בשנים האחרונות, ויצרנו באמצעות הסיורים שלנו מעל לחמישים מיליון אזכורים חיוביים של ישראל. אני מזכירה שמדובר באנשים שמעולם לא שמעו על ישראל או ששמעו עליה בהקשרי הסכסוך", אומרת לנדאו. "אני מאמינה שלישראל יש סיפור מדהים ומעורר השראה ואנחנו כאן כדי לספר אותו". אז אחרי שהבנו מה הרעיון שעומד מאחורי הביקור, תפסתי לשיחה את הבלוגרים המוכשרים, שיספרו לי קצת יותר על החוויה בארץ הקודש. 

דניאל נוסה ופאולו קוונסה, סאו-פאולו, ברזיל | "אתם עושים ניסים עם חצילים"

דניאל נוסה ופאולו קוונסה הם בני זוג היוצרים יחד את תכני הבלוג I COULD KILL FOR DESSERT ("יכולתי להרוג עבור קינוח") המהווה את הבלוג המוביל בברזיל בתחום האוכל והלייפסטייל. בערוץ היו-טיוב שלהם יש להם יותר ממיליון וחצי עוקבים ועשר מיליון צפיות בחודש. דניאל היא שפית קינוחים ומנחה תכנית בערוץ האוכל הברזילאי ואפולו הוא צלם ומומחה בהפקת תוכן דיגיטלי ומיתוג. הנה דוגמה קטנה לסרטון מהבלוג שלהם:


מה ידעתם על ישראל לפני שבאתם לכאן?

"לא ידעתי כלום על ישראל לפני שבאתי לכאן חוץ מדברים שראיתי בטלוויזיה, בהקשרי מלחמה" מספרת דניאל, "הדבר הכי מפתיע כאן הוא האנשים. הם חמים מאוד. התארחנו בבתים של משפחות, דיברנו על אוכל ועל החיים כאן וזה היה נהדר. דרך מסעדות אי אפשר באמת להכיר את התרבות כמו כשמתארחים אצל אנשים. האוכל כאן מדהים, והאהוב עליי אישית זה הסביח. מאוד אהבתי את ישראל, ובייחוד את ים המלח ומצדה, וברור שאחזור לכאן".

האם הופתעתם?

"כן", אומר פאולו, "ישראל הצליחה להפתיע אותי. ידעתי שבתל אביב יש סטארטאפים ושישראל יצרה תכניות שנמכרו לעולם כמו 'הומלנד', אבל לא היה לי מושג על הנופים המדהימים שיש כאן. בנוסף, לא ידעתי עד כמה האוכל הערבי והישראלי הוא דומה. בברזיל, כשאוכלים חומוס, פלאפל או שווארמה זה תמיד במסעדה ערבית, אבל פתאום אני רואה את זה בישראל. מעבר לזה, יש כאן השפעות קולינריות מכל העולם וזה מאוד מרשים. גם אני הכי אוהב את הסביח, ובכלל, אתם עושים ניסים עם חצילים".

סיור קולינרי - vibe איזראל (צילום: אמיר מנחם)
סדנת קינוחים מפנקת | צילום: אמיר מנחם
פאולו ממשיך: "התאהבתי בישראל, ובמיוחד בירושלים, היא הייתה הכי מעניינת. החיים בעיר העתיקה נראו כמו החיים מלפני 2,000 שנה, ומרכז העיר לעומת זאת הוא תוסס וצעיר. אני רוצה לטייל גם במדבר בדרום, ולחזור לצפון, שמעתי שאפשר לעשות שם סקי. החלטנו להאריך את הטיול בישראל בשלושה ימים נוספים, אבל אין סיכוי שנספיק לעשות את כל מה שאנחנו רוצים, אז אנחנו חושבים לבלות את שלושת הימים האלה בפטרה ולחזור לישראל פעם אחרת, לטיול ארוך. שנה הבאה בירושלים".

דווידה קוגלמס, סן פרנסיסקו, ארה"ב | "אהבתי הכי הרבה את הלחם"

היוצרת, הכותבת והצלמת מאחורי הבלוג The Healthy Maven, אחד הבלוגים המצליחים ברשת העוסק באספקטים השונים של בריאות, בעל למעלה מחצי מיליון עוקבים. אפילו מצאנו אצלה מתכון קליל לסלט קינואה ישראלי.

"ישראל תמיד הייתה מקום מיוחד עבורי. מעבר לזה שאני יהודייה, ההורים שלי נפגשו על מטוס לישראל כשהיו בני 18. שניהם באו לחילופי סטודנטים באוניברסיטה העברית, כשאימא מניו יורק ואבא ממונטריאול. הם בילו יחד את השנה וכעבור שנתיים נוספות התחתנו".

איך היה לך כאן?

"הטיול היה בלתי נשכח. אכלנו את דרכנו בישראל, והיה ממש כיף. החוויה כאן היא אינסופית, יש כל כך הרבה תרבויות והעובדה שאני לא יכולה להגדיר מהו מטבח ישראלי היא מה שהופכת את זה למרגש. עד עכשיו חשבתי על בישול ישראלי בהקשרי מזרח תיכון, חומוס ופיתה, אבל אני מבינה שזה הרבה יותר מזה. זה אולי נשמע מוזר, אבל הדבר שהכי אהבתי כאן הוא הלחם. ניסיתי כל כך הרבה סוגים של לחם בישראל, וכולם טובים, בריאים וטריים כל כך. נראה כאילו לכל ישראלי יש לחם מסורתי משלו. מעבר לזה, משתמשים כאן בירקות באופן יצירתי".

ממה עוד נהנית?

"אהבתי מאוד את הביקורים בבתים של המקומיים, ובייחוד את זה שהיה לנו בעין כרם ואת החווה האורגנית שביקרנו בה. זו הייתה חוויה מדהימה. בכלל, הופתעתי מכמה שאנשים כאן חמים ומקבלים, בכל מקום אנשים הזמינו אותנו לבתים שלהם. כולם רוצים להאכיל אותך בישראל, ומרגישים שהאוכל מוכן באהבה. אני לא יכולה לחכות כבר לחזור".

סיור קולינרי - vibe איזראל (צילום: אמיר מנחם)
מצלמים ומתעדים - חלק מהדיל | צילום: אמיר מנחם

שרה פנל, דטרויט, ארה"ב | "האוכל הוא קרקע משותפת לכולם"

צלמת מקצועית וכותבת מוכרת, בעלת בלוג האפייה הפופולארי Broma Bakery, בעלת יותר מ-170,000 עוקבים.

"בארצות הברית, ישראל נחשבת למקום פוליטי מאוד ולא שומעים הרבה על חיי היומיום כאן. ההפתעה הגדולה ביותר היא עד כמה ישראל מגוונת מבחינת תרבויות, אוכל, ערים ונופים. הכל מאוד שונה. הטיול היה נהדר והכי אהבתי את תל אביב. זו עיר הליכה מגניבה, צעירה וכיפית, וכולם כאן מודעים לשורשים שלהם.

מה לגבי האוכל?

"בהיבטי אוכל, הכי אהבתי את הלחם בישראל. בארצות הברית, הלחם יבש מאוד, וכאן הוא כל כך טעים. אכלנו פיתות, ג'בטות, פוקאצ'ות, והכול היה נהדר".

קיבלת תגובות לפוסטים שהעלית על ישראל?

"התגובות לפוסטים שהעליתי מישראל חיוביות מאוד, אנשים כותבים שהם רוצים לבוא גם. האוכל הוא קרקע משותפת לכולם, אבל המדינה הזו מלאה לא רק באוכל מדהים אלא גם בסיפורים מדהימים שעומדים מאחורי זה. אני אשמח מאוד לחזור לישראל. אחותי ואני אמורות לטוס לספרד במאי, ואתמול כתבתי לה 'בואי נטוס לתל אביב במקום'. ציפיתי לאהוב את ישראל, אבל לא ידעתי שאוהב אותה עד כדי כך. זה מדהים".

סיור קולינרי - vibe איזראל (צילום: אמיר מנחם)
מנכ"לית vibe Israel, ג'ואנה לנדאו (מימין) | צילום: אמיר מנחם