אמש (ראשון) התקיימה תחרות הניסויים "רמון ספייסלאב" של קרן רמון במסגרתה התחרו תלמידות ותלמידים מרחבי הארץ על האפשרות לבצע ניסוי ישראלי בתחת החלל הבינלאומית של נאס"א. התחרות נערכה באוניברסיטת בר אילן בנוכחות 700 תלמידות ותלמידי רשת אורט מכל הארץ. הגמר התקיים לזכר שלמה טירן בשיתוף פעולה בין קרן טירן הפועלת לעידוד יזמות ויצירתיות של הדור הבא, וקרן רמון לזכרם של אילן ואסף רמון המלווה את התלמידות והתלמידים הלוקחים חלק בתכנית.

אין תמונה
אסטרונאוטים וחוקרי חלל הגיעו לשפוט בתחרות
הניסויים הוצגו לשיפוט בפני אסטרונאוטים של נאס"א ובפני נציגים של סוכנויות חלל מובילות בעולם. מתוך עשר הצעות לניסויים נבחרו חמישה בלבד, בעלי פוטנציאל להיות ניסויים פורצי דרך שיסייעו באופן רוחבי לתחנת החלל בפרט ולחקר החלל בכלל. חמשת הניסויים הזוכים הם ניסוי של אורט אלון בנצרת עלית במסגרתו יבצעו בחלל ניסוי להפקת כמות גדולה של ויטמינים מהתרבות שמרים על מצע שתן. ההשערה היא שאם הוויטמינים יישמרו בשמרים יתאפשר לספק לאסטרונאוטים מקור בלתי פוסק של ויטמינים בסביבת חלל דלה במשאבים.

אין תמונה
אחד הניסויים הזוכים - העברת גנים אופקית
אין תמונה
מסבירים את חשיבות הניסוי
הניסוי השני שזכה שייך לתלמידי אורט יונתן בקרית מוצקין, במסגרתו יבדקו עם ניתן ליצור בחלל משחה רפואית בתנאי מיקרו גרביטציה ותיערך בחינה כיצד תנאי ייצור זרים ישפיעו על עמידותה. הניסוי בשיתוף ובמימון חברת התרופות ת'רו. הניסוי השלישי שיתקיים שייך לאורט יגאל אלון ביקנעם, במסגרתו ישלחו לחלל תאים סרטניים במטרה למדוד את קצב התפתחותם מחוץ לכדור הארץ. הרביעי הוא של תלמידות ותלמידי אורט דקל וילנאי במעלה אדומים, בו יבדקו כיצד מושפעת העברת גנים אופקית בין חיידקים בסביבת החלל, במטרה לנצל את הפעולה לייצור חלבון בחלל לתזונה ולתרופות. הניסוי החמישי והאחרון שיישלח הומצא באורט מודיעין ובמסגרתו יבדקו כיצד טעם יין אדום יושפע אם תהליכי התסיסה והתיישנות יתקיימו בסביבת מיקרו כבידה.

לדברי רונה רמון יו"ר קרן רמון: "התוכנית עושה שימוש בעולם המרתק של החלל כדי לעורר בתלמידים השראה ומוטיבציה, לחלום הכי רחוק שניתן תוך מיצוי הפוטנציאל האישי והחברתי הטמון בכל תלמיד". כאמור כל חמשת הניסויים ישוגרו לחלל והתלמידות ותלמידים שהמציאו אותם ילוו אותו בעת השהייה בחלל. אנחנו מחכים לתוצאות ותוהים אם התלמידים יוכלו להתמודד עם איומי האסטרואיד הצפוי לחלוף ליד כדור הארץ עוד שבועיים או שגם הם כמונו חושבים, שאין מה להתרגש.

אין תמונה
דור העתיד. יש במה להתגאות