רבים מאיתנו לוקחים חלק במאמץ ההסברתי למען ישראל ונגד השקרים המופצים עלינו בעולם. כידוע, חיילי וחיילות צה"ל זוכים לביקורת רבה במישור הבינלאומי, והם מהווים מטרה קלה למבקשים לתקוף את ישראל. ההימצאות בסיטואציות קשות וההתמודדות בשטח המורכב יכולים עם זאת, להביא לחשיבה יצירתית ומחוץ לקופסה עבור החיילים. שגרת הלחימה מייצרת קשיים - אך גם פתרונות, וזה בדיוק מה שקרה ליונתן צימרמן מירושלים. 

צימרמן, יוצא יחידה מובחרת בצה"ל, ייסד יחד עם שותפו ילון פישביין, את חברת ZORE, שמטרתה מניעת שימוש לא מורשה בכלי נשק. "כמו כל ישראלי ששירת כלוחם, אני ער לחשיבותם של כלי נשק להגנה עצמית, אך גם לצורך שמירה על הבטיחות", הוא אומר.

סטארטאפ ישראלי מציל חיים - יונתן צימרמן (צילום: חברת צור)
"בישראל אנו מתמודדים עם טרור מתמשך ולכן הצורך בנשק להגנה הוא ברור", יונתן צימרמן | צילום: חברת צור

הרעיון להקמת החברה נולד מתוך חוויות אישיות של צימרמן בצבא. "בזמן השירות הייתי עד לפציעות של חברי. חלק מהפציעות היו בגלל תאונות. אני זוכר מקרה אחד בו החבר הכי טוב שלי לקח את הנשק שלו במחשבה שהוא לא טעון. הוא לחץ בטעות על ההדק וכמעט ירה בעצמו ובמפקד נוסף. המאורע הזה גרם לי לחשוב - והתחלתי לתהות איך נשק חם יכול להיות יותר בטוח".

סטארטאפ ישראלי מציל חיים (צילום: חברת צור)
ילון פישביין, אחד ממייסדי הסטארט-אפ | צילום: חברת צור

צימרמן יצא לחפש פתרון לבעיה, ובשיתוף פעולה עם פישביין, הקימו יחד את ZORE כדרך למנוע שימוש לא מורשה בכלי נשק, ולמעשה לחבר בין בעלי הנשק – לנשקם. צימרמן מספר כי הם מאמינים בצורך בנשק כאמצעי להגנה עצמית, אך רק אם הוא בידיים הנכונות.

אז מה ההמצאה למעשה? מדובר במנגנון נעילה מתוחכם. המוצר עצמו הוא
 קליע חכם המתיישב בבית הבליעה של הנשק וכאשר בעל או בעלת הנשק מחליטים, הם יכולים פשוט לנעול אותו. המצב השני הוא כאשר ההתקן פתוח, ובו דריכה של הנשק חולצת את המנעול וטוענת כדור חי. תכונה זו הופכת את המנעול למנעול המהיר ביותר לפתיחה בעולם. בנוסף ההתקן מספק התראות לסמארטפון של בעל הנשק במקרה ומישהו לא מורשה נוגע לו בנשק.

סטארטאפ ישראלי מציל חיים - יונתן צימרמן (צילום: חברת צור)
אקדח ועליו מולבשת ההמצאה של החברה המונעת פליטת כדור | צילום: חברת צור

החיבור לישראל היה ברור לשני היזמים הצעירים, שלא ניתקו את הסטארט-אפ שלהם מהסביבה בה הם חיים. "בישראל אנו מתמודדים עם טרור מתמשך", אומר צימרמן, "ואנו חיים במציאות הזאת יום-יום, אז הצורך בנשק חם להגנה הוא ברור. כיהודים וישראלים חיים ובטיחות הם ערך עליון בשבילנו. החזון שלנו הוא לשלב בין ערך ההגנה העצמית לבין בטיחות השימוש כלי נשק. חלק מהמטרות של הסטארט-אפ, מלבד הצלת חיים הן להביא את הטכנולוגיות של המאה ה-21 לתעשיית הנשק, שנמצאת תמיד הרחק מאחור. "עם טכנולוגיה חדשנית אנו יכולים להפוך את הנשק הטיפוסי לכלי בטוח יותר", הוא מוסיף.

סטארטאפ ישראלי מציל חיים (צילום: פליקר)
המצאה שנוצרה מתוך היכרות עם המציאות הצבאית הישראלית | צילום: פליקר

לרוב, ההמצאות הישראליות אינן מנותקות ממציאות החיים בישראל, כמו גם מהמקומות האישיים והמשפחתיים. גם במקרה זה צימרמן מספר על השפעה של סבו בבחירה בהשקעה במדינה באמצעות סטראט-אפ. "החלום של סבא שלי היה לגור בישראל וכל יום אני חושב על כמה אני בר מזל שזכיתי לחיות במדינה מדהימה כזאת. ההישגים של ישראל ב-60 השנים האחרונות יוצאים מן הכלל. תרבות הסטארט-אפ פה היא כמו משפחה קטנה. היא מלאה באנשים כישרוניים, אינטליגנטיים ובעלי ניסיון, הלהוטים לעזור אחד לשני מבלי שהם מצפים לקבל משהו חזרה", הוא מסכם.

ZORE באינדיגוגו (מחר מתחיל קמפיין בינלאומי, נאחל בהצלחה!) ובאתר

תודה לאיציק ירקוני על הסיוע בהכנת הכתבה

>> המשיכו לתמוך בישראל גם פה