בזמן שפייסבוק שולחת בכירים להיפגש עם פוליטיקאים ישראלים ומבטיחה לשתף פעולה עם המדינה כדי להילחם בהסתה, בפועל נראה שהיא ממשיכה להילחם בעיקר בחופש הדיבור של ישראלים ופחות באלה שמסיתים נגדנו.

שי גליק, פעיל ימין ברשת ואחיינו של חבר הכנסת יהודה גליק, ראה את הסערה שהתחוללה ברשת החברתית בשבוע שעבר בעקבות חסימתו של יותם זמרי על כתיבת צמד המילים "פלסטינים מטומטמים". "ידעתי שכולם יחקו אותו", הוא אומר ל-NEXTER. אבל מבחינתו, כל החקיינים שכתבו "פלסטינים מטומטמים" או "ישראלים מטומטמים" ונחסמו לא עשו את זה נכון. לכן הוא החליט לבצע ניסוי משלו, שיוכיח את ההטיה החד-צדדית בפייסבוק.

גליק, שלו כמעט 5,000 חברים, גייס כמה חברים פחות מפורסמים להעלות סטטוסים מסיתים נגד הפלסטינים, ושלח על כל אחד מהם דיווח בודד. במקביל, הוא ארגן דיווחים יחידים וקבוצתיים על סטטוסים מסיתים נגד ישראל בעמוד Israel is a War Criminal ("ישראל היא פושעת מלחמה"), שלו 325,000 אוהדים. בין הסטטוסים עליהם דיווח:

השוואה בין מחסומי צה"ל למחנות הריכוז וההשמדה הנאציים

קריקטורה של ראש הממשלה נתניהו אוכל את יונת השלום בעודו יושב עם נשיא ארה"ב ברק אובמה על שק דולרים שתחתיו נמחצת קשישה פלסטינית

תמונה שמראה שוטר (הטשטוש הוא שלנו) בזירת פיגוע, לצידו כוס חד-פעמית ומאחוריו פלסטינית שוכבת ירויה על הקרקע והפרשנות הטקסטואלית: "אם אתה יכול לשתות כוס קפה מטרים מגופת התלמידה שכרגע הוצאת להורג - אתה כנראה ציוני".

התשובות שקיבל על כל הדיווחים היו זהות: "בדקנו את התמונה שדיווחת עליה (...) וגילינו שהיא אינה מפרה את כללי הקהילה שלנו".

 

לעומת זאת, כשדיווח על סטטוסים שהעלו חבריו, הזדרזה פייסבוק להסיר אותם ולחסום את רוב החברים מהשירות לזמנים שונים, ולעדכן אותו ש"מכיוון שהוא הפר את כללי הקהילה שלנו, הסרנו אותו".

 מעניין לציין כי אחד הפוסטים עליהם דיווח גליק בעמוד האנטי-ישראלי כוון דווקא נגד פייסבוק וצייר אותה כחייל צה"ל שמרחיק ילדים פלסטינים מהרשת החברתית:

הקריקטורה שהיתה אמורה להכעיס במיוחד את פייסבוק צורפה לסיפור מהימים האחרונים על תלונות של עיתונאים פלסטינים על כך שהרשת החברתית חסמה אותם. לפי אתר האינתיפאדה האלקטרונית, עורכי עמודי הפייסבוק של סוכנויות הידיעות הפלסטיניות "שיהאב" ו"קודס" נחסמו בסוף השבוע ללא התראה או הסבר.

למחרת בוטלה החסימה, ופייסבוק התנצלה וטענה שהחסימה היתה טעות ובוטלה ברגע שדיווחים על הסתה מצד העורכים נבדקו מחדש ולא ננמצאה בהם אמת. ביטול החסימה לא הפריע לעיתונאים לטעון שפייסבוק חסמה אותם בכוונה בהוראת ישראל, במסגרת הסכם שנחתם בין החברה לבין השרים גלעד ארדן ואיילת שקד בפגישה שהוזכרה בתחילת הכתבה.

המשותף למקרים משני הצדדים הוא השרירותיות של הסרות וחסימות מצד פייסבוק. החברה אינה מסבירה לעולם מדוע הסירה תוכן או חסמה משתמש, אלא רק מפנה את המדווחים והחסומים לקרוא את תקנון השימוש שלה. מיותר לציין שהתקנון מעולם לא סיפק הסבר לשאלות מה נחשב הסתה ומה לא. במיוחד מטרידה העובדה שהחברה נוטה לבטל חסימות שדווחו בתקשורת הבינלאומית, בעוד חסימות שדווחו בישראל בלבד אינן מבוטלות גם אם מוכח שהן מטומטמות כמו פלסטינים חובבי תיאוריות קונספירציה.