ועכשיו נספר לכם עוד כמה דברים שאולי לא ידעתם על המבנים בישראל. לכבוד יום העצמאות ה-68 של מדינת ישראל, ערך מכון גיאוקרטוגרפיה מחקר שבדק מהו המבנה המוכר ביותר לישראלים, מבין המבנים הבאים: מוזיאון ארץ ישראל, מגדל שלום, עיריית תל אביב, הגנים הבאהיים, כנסת ישראל, תיאטרון הבימה, בנייני האומה ומגדלי עזריאלי.

התוצאות המפתיעות של המחקר מראות כי דווקא מגדלי עזריאלי הם המבנה המוכר ביותר בארץ, אפילו יותר מהכנסת, שהגיעה למקום השני, בפער משמעותי. אגב, 6% מהנשאלים בסקר, גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה – כלל לא זיהו את מבנה הכנסת. אנחנו היינו המומים!

מגדלי עזריאלי יוכלו להתנחם בתואר הזה, מפני שאת התואר "גורד השחקים הגבוה בישראל", שבו החזיקו מאז חנוכתם בשנת 1999, הפסידו בתחילת שנות האלפיים. אז, הוקם מגדל משה אביב בעל 68 הקומות ברמת גן, שמתנשא לגובה 235 מטרים. אגב, המבנה שהחזיק בתואר לפני מגדלי עזריאלי (במשך 34 שנים!) הוא מגדל שלום התל אביבי, שנבנה בשנת 1965 (אם עוד לא חישבתם בעצמכם), וגובהו הוא 120 מטרים.

מגדלי עזריאלי (צילום: יח"צ עזריאלי)
מגדלי עזריאלי - הכי מוכרים בישראל, אפילו יותר מהכנסת | צילום: יח"צ עזריאלי

ואם כבר מדברים על מבנים בתל אביב, שווה להזכיר את סיפורו של דיזנגוף סנטר. "הסנטר", כמו שקוראים לו התל אביבים, הוקם במקום שבו הייתה בעבר שכונת צריפים קטנה, שבה התגוררו כמה מאות עולים. בשנות החמישים, הפך רחוב דיזנגוף למרכז חיי המסחר והבידור של תל אביב, ועשרים שנה מאוחר יותר, בשנת 1970, החליטו בעלי הקרקע, משפחת פילץ ופלאטו שרון, להקים את הסנטר. הם אימצו קונספט של "עיר בתוך עיר", כלומר – מרכז מסחרי שיכלול לא רק חנויות אלא גם רחובות ממוזגים ורחבות ציבוריות. החזון היה ליצור מתחם שאדם יוכל להתגורר בו ולמצוא בו את כל מבוקשו, בלי צורך לצאת ממנו, כזה הכולל בתי עסק, מגורים ומשרדים. אחת הסיסמאות לפרויקט הייתה "עידן חדש בדיזנגוף". מאוחר יותר, אגב, תוכננה התחנה המרכזית החדשה בתל אביב, תחת אותו העיקרון.

היזמים פנו לאדריכלים שונים לקבלת הצעות לתכנון דיזנגוף סנטר, ולבסוף נבחר הפרויקט של עליזה טולדו. טולדו תכננה את הסנטר כך שההולך בו יקבל תחושה של טיול עירוני. לכן, עיצבה את הקניון עם קווים עגולים ושיפועים מתונים, וגם לא תכננה במתחם אזור אוכל מרוכז, אלא פיזרה בו בתי קפה ומסעדות בין החנויות. בנוסף, יצרה שתי "כיכרות עירוניות" משני צדי הרחוב וגם סמטאות רבות. היום, ידוע הסנטר בעיקר בשל המבנה "המבוכי" שלו, שמקשה על אנשים (שאינם תל אביבים בנשמתם) להתמצא בו. אבל, אין ספק שמדובר בהצלחה גדולה, וגם לאחר יותר מארבעים שנה – הסנטר נותר אחד המבנים הפופולאריים והאהובים בתל אביב.

>> ולייק בפייסבוק כבר עשיתם לנו?
>> אלכס שטילוב מתכונן לריו