מילואימניקים בחזית - עמית דרי (צילום: באדיבות עמית דרי)
"מילואימניקים בחזית" - נמצאים בחזית הלא פשוטה של הדיפלומטיה הציבורית | צילום: באדיבות עמית דרי
את הריאיון הזה קיימתי עם עמית דרי בזמן שהוא המתין לבידוק הביטחוני בשדה התעופה בניו-יורק. דרי שהה בשבוע האחרון בתפוח הגדול, במרוץ של הרצאות ומפגשים לקידום "מילואימניקים בחזית". השבוע חל "יום ההצדעה למשרתות ומשרתי המילואים" וזו הסיבה הרשמית לשיחה בינינו, אבל באופן לא רשמי חיכיתי לשוחח עם דרי כבר לא מעט זמן.

"אני חושב ש'הסברה' זו מילה ממש גרועה" הוא פותח ואומר. "משרתי המילואים הם הפלח האחראי והרציני בחברה וצריך שגם הם יתגייסו למלחמה האזרחית על מעמדה של ישראל בעולם". את הביקור בניו-יורק סיים לאחר שבוע לא כי נגמרה העבודה, להיפך. הוא פשוט נקרא לשירות מילואים. ובין הפעילות האינטנסיבית במסגרת העמותה שהקים לבין ימי המילואים הרבים שהוא עושה, הוא גם מצליח לנהל מכינה קדם צבאית.

דרי בן 33, מתגורר בפוריה, נשוי + 2 תינוקות. הוא שירת 10 שנים בסדיר ובקבע והשתחרר בדרגת רס"ן מתפקידו כמ"פ לוחמים. יש לו תואר ראשון בפילוסופיה ומדע המדינה והוא מהנדס אזרחי מטעם הטכניון. את עמותת "מילואימניקים בחזית" הקים באופן רשמי לפני שמונה חודשים, אבל הפעילות הלא רשמית החלה כבר שנים קודם לכן.

אז איך הכל התחיל?

"הכל התחיל כשראיתי את ההפגנה שהייתה באירלנד, שאורגנה על-ידי תנועת ה-BDS. בנאום שנשא הדובר המרכזי הוא התבסס על החומרים של ארגונים ישראליים כמו "שוברים שתיקה" כמצדיקים את החרמות. שם הבנתי שאנחנו פשוט חייבים להשמיע את קולנו".

מילואימניקים בחזית - עמית דרי (צילום: באדיבות המצולם)
עמית דרי | צילום: באדיבות המצולם

אז שם נפל לך האסימון?

"כן. לגמרי. הבנתי שהקול המשמעותי בשיח הבינלאומי על צה"ל וישראל מתבסס על ארגונים בעלי אג'נדה פוליטית ברורה ושתנועות החרם על ישראל על שלוחותיהן השונות, פשוט עושות שימוש תדיר בחומרים האלה. הדו"חות, העדויות, הסיפורים – על זה הם מתבססים. יש כאן עיוות גדול מאוד בהצגת המציאות.

ואז התחלת לפעול?

"שמע, נגד הדברים הללו חייבים לפעול כדי למנוע את הנזק העצום שמדינת ישראל סופגת במישור הבינלאומי. חשבתי שכמו שאנחנו נדרשים למילואים בשדה הקרב, אנחנו נדרשים גם כאן למילואים אזרחיים, ולכן האנשים המתאימים ביותר למשימה מהסוג הזה הם המילואימניקים".

אז מה בעצם השלב הבא אחרי שהבנת זאת?

"לפני שמונה חודשים הקמנו קבוצה של עשרים חבר'ה - את עמותת "מילואימניקים בחזית". כולם לוחמים וקצינים במילואים ופעילים מאוד בעמותה. בנוסף פרסמנו עצומה עליה חתמו כ-700 לוחמים וקצינים לתמיכה בנו וגם 69 חברי כנסת מימין ומשמאל שחתמו. כיום מלווים אותנו אישים רבים וביניהם פרופסור אסא כשר, האלוף גרשון הכהן ובן דרור ימיני".

 

מה היו הפעילויות הראשונות שלכם כעמותה?

"התחלנו ממאבק בשקרים ובמניפולציות של "שוברים שתיקה". עשינו מעקב ארוך אחרי הפעילות שלהם ויצרנו פעילות נגד - כמו חשיפת הסרטונים של אבנר גבריהו והסיורים שהוא מעביר לחברי האיחוד האירופי בחברון, בהם הוא מפיץ שקרים על צה"ל. את התוצרים של העבודה שלנו כנגד "שוברים שתיקה" אפשר לראות בין השאר בסרטון הזה:

כיצד נראית הפעילות שלכם ביומיום בארגון?

"כחלק מהפעילות השוטפת שלנו אנו עומדים בקשר מתמיד עם קהילות יהודיות בחו"ל. אנו דואגים לאספקת חומרי הסברה לסטודנטים בקמפוסים בארה"ב וכן עובדים בשיתוף פעולה עם ארגונים אמריקאים כדוגמת ssi (סטודנטים התומכים בישראל בארה"ב). בנוסף עשינו בארץ כנס בנושא אתיקה בלחימה והמוסר הכפול כנגד מדינת ישראל, במעמד נשיא המדינה ואלופי צה"ל ובנוכחות קורס מ"פים.

מילואימניקים בחזית - עמית דרי  (צילום: באדיבות עמית דרי)
בעת מסע הסברה בארה"ב | צילום: באדיבות עמית דרי
מילואימניקים בחזית - עמית דרי  (צילום: באדיבות עמית דרי)
דרי נואם בכנס העמותה ולצידו ח"כ יאיר לפיד | צילום: באדיבות עמית דרי

מילואימניקים בחזית - עמית דרי (צילום: באדיבות עמית דרי)
דרי באימון מילואים שגרתי | צילום: באדיבות עמית דרי

יש לנו על הפרק עוד כנס גדול מאוד במוזיאון המלחמה בלונדון, שייערך בשיתוף ארגון פרו-ישראלי בריטי וכן כנס נוסף שאנחנו רוצים לעשות בנובמבר בניו-יורק".

ומה עשית עכשיו בניו-יורק?

"דיברנו עם סטודנטים ב-NYU, עם סטודנטים יהודיים בניו ג'רזי, עם קהילה יהודית בבוסטון ועם קהילה יהודית בניו-יורק. אפילו טסנו מניו-יורק עד לוס אנג'לס בשביל הרצאה אחת. הגענו במכוון בחופשה בין סמסטרים כדי להכין כמה שיותר סטודנטים לקראת הסמסטר הבא, ליצור כמה שיותר שיתופי פעולה, כשאין לחץ של לימודים אתה פתוח יותר להקשיב ולחשוב. אנחנו מתכננים להגיע שוב לסיבוב נוסף מיד עם פתיחת הסמסטר הבא, ולהיכנס לאוניברסיטאות המובילות דרך תאי סטודנטים שונים וארגונים אמריקאים בקמפוס".

עושה רושם שאתה מתרוצץ ממקום למקום בעולם - נשאר קצת זמן לחיות?

"תראה, אין ספק שהמשפחה נפגעת, אבל חייבים. פשוט חייבים לעשות את זה".

 

קול לא מתנצל שמחובר לשטח

 

אתה רואה את השפעת הפעילות שלכם?

"בהחלט. קודם כל יש צימאון אדיר לידע ולעובדות בקהילות היהודיות. צריך להבין שיש וואקום משמעותי של קול ישראלי ציוני בקמפוסים בפרט ובארה"ב בכלל. הקול שחסר הוא קול שמחובר לשטח ולעובדות, קול בטוח שאינו מתנצל ואשר מגן על מדינת ישראל וחיילי צה"ל מפני המסע האנטישמי של תנועות ה-BDS.

מילואימניקים בחזית - עמית דרי (צילום: באדיבות עמית דרי)
"אוכלוסיית משרתי המילואים הייתה ועודנה הפלח המשמעותי, הרציני והאחראי בחברה הישראלית" | צילום: באדיבות עמית דרי

צריך להבין, מדובר בתנועות אנטישמיות לכל דבר, ממש כמו בשנות ה-30. ההתנהגות שלהם אלימה מאוד. הם מפוצצים הרצאות פרו-ישראליות, מפריעים, צועקים ומקללים. הם לא מעוניינים בדיאלוג או בדיון עובדתי - אלא במתקפה חזקה כלפי ישראל ומיתוגה כמדינה רעה ושלילית. לכן, כשאתה בא לסייע לקהילה שם ונותן לחברים בה כלים להתמודד עם התופעות האלה, אנשים ממש מודים לנו. ברמה הסטודנטיאלית הרעיון הוא לייצר שגרירות ושגרירים מתוך תאי הסטודנטים הקיימים בקמפוסים ובקהילות.

בעצם אפשר להגיד שמהות העמותה שלכם היא "הסברה"?

"כמו שאמרתי לך בהתחלה וכמו שהרבה אנשים שעוסקים בדיפלומטיה אומרים - אני חושב שהסברה היא מילה רעה. הסברה משמעה להתנצל לפני שהמעמת (דיבייט) התחיל. אנחנו בקו תקיף יותר".

ובמה הוא מתבטא?

"לא מתביישים לומר שיש דברים שהם שחור ולבן. ללא דיון פילוסופי - אלא עובדתי. כשמדובר בזכויות אדם ישראל מובילה. כשמדובר באתיקה בלחימה ישראל מקום ראשון. הקו התקיף יותר מתבטא במיתוג של תנועות ה-BDS כתנועות אנטישמיות".

ואיך בא לידי ביטוי עברכם הצבאי או היותכם מילואמניקים?

"הוא מקנה לנו היכרות עם המציאות והשטח".

הרבה פעמים שומעים סיפורים שמראים כמה צה"ל הוא צבא מוסרי. אתם גם עושים את זה?

"גם, אך לא רק. בסיפורים מהסוג הזה יש מימד התנצלותי גדול. אמנם זה חלק מהסיפור וההרצאות שלנו, אבל לא המרכז. צריך יותר לדבר על למה מי שתוקף אותנו הוא הרע והמסוכן. לא כל-כך עוזר לספר למה אתה האיש הטוב.

עמית דרי מילואימניקים בברוקלין (צילום: באדיבות עמית דרי)
משתתף בפאנל בפני קהל בברוקלין, ארה"ב | צילום: באדיבות עמית דרי

למשל, אתה יכול לספר סיפור של חייל ולהדגיש כי הוא נמנע מירי על טרוריסט של ארגון החמאס כי היו אזרחים במקום, אבל לדעתנו עדיף להדגיש את הנקודה שהחמאס משתמש בילדים כמגן אנושי. וכמובן שיש שם טרוריסט, לא להתעלם מזה או להתייחס לזה כאל מובן מאליו".

מה אתה חושב על מלחמת התודעה הישראלית? אתה אופטימי?

"לצערי את אירופה אני חושב שאיבדנו במובן מסוים. אסור לנו לאבד את ארה"ב ובגלל זה אנחנו כאן. המצב לא פשוט. אנחנו עומדים מול ארגונים ממומנים ומתואמים היטב".

איזה 'טיפים' היית נותן למשרד ההסברה לדוגמה?

"לעזור לארגונים כמו שלנו. לתמוך כלכלית ולהקים גוף שיעמוד בקשר עם כלל הארגונים. יש משהו נכון בכך שארגונים אזרחיים יפעלו ולא המדינה עצמה ולכן צריך לחזק את המגמה הזו. כרגע כל המימון שלנו מגיע מאנשים פרטיים, יהודים ציוניים מארה"ב וישראל. אין סיבה שלא יהיה לנו מימון ממשלתי".

_OBJ

איזה מסר תרצה להעביר למילואימניקים?

"אוכלוסיית משרתי המילואים הייתה ועודנה הפלח המשמעותי, הרציני והאחראי בחברה הישראלית. אני יוצא בקריאה למילואימניקים שרוצים להצטרף אלינו - אנחנו צריכים אתכם גם למילואים אזרחיים עבור שיפור מעמדה הבינלאומי של ישראל".

ומה תאחל לעמותת "מילואמניקים בחזית" לשנה הקרובה?

"מקווה שנצליח להגיע לכמה שיותר קהלים בארה"ב ובעולם כדי לחשוף את פניהם האמיתיות של ארגוני ה- BDS, ובעיקר שנצליח להציג את תדמיתה האמיתית של מדינת ישראל ושל צה"ל כמובן".