כשמורין חיו-חמו ראתה בשבת בבוקר את התמונה של המחבלת הדוקרת מאבטח בפיגוע בביתר עילית, היא הייתה צריכה לשפשף את העיניים כדי להאמין למה שהיה כתוב בתחתית התמונה. בפוסט שפרסם בשבת בבוקר הניו-יורק פוסט, אחד מהעיתונים המוכרים והגדולים בעולם  דרך עמוד הפייסבוק שלו, נעשה שימוש בתמונה מהפיגוע בביתר עילית לתיאור אירוע טרור אחר לחלוטין שהתרחש בכלל בגרמניה. מעל התמונה המוכרת מהפיגוע שהתרחש בישראל בנובמבר האחרון, נכתב: "בתמונה נראית נערה מוציאה מתיקה סכין מטבח ענקית ודוקרת את השוטר בעודו בודק את מסמכיה המזהים".

בכותרת הכתבה עצמה, זו שהניו-יורק פוסט מפנה אליה למעשה, נכתב: "שוטר גרמני לא מבין שהנערה הזו היא טרוריסטית – עד שזה מאוחר מידי". לא נכתב כי התמונה נלקחה מהפיגוע בישראל ומי שלא מכיר את הפיגוע יכול בהחלט לחשוב כי מדובר בתקיפה השוטר הגרמני. 

הכותרת של הניו-יורק פוסט:

השיוך השגוי של התמונה מהפיגוע בביתר עילית, לפיגוע בגרמניההשיוך השגוי של התמונה מהפיגוע בביתר עילית, לפיגוע בגרמניה

* צילום מסך מתוך האייטם של הניו-יורק פוסט

השימוש בתמונה מעלה מספר שאלות קשות. ראשית, הרי שמדובר בדיווח עיתונאי שגוי ובשימוש בנתונים שאינם אמיתיים לצורך המחשת המקרה. בתמונה מוצג המאבטח הישראלי ולא השוטר הגרמני וכן המחבלת הפלסטינאית ולא זו הגרמנייה. שנית, ואף יותר חמור מכך, מדובר בצעד המצביע על חוסר היכרות עם המצב הביטחוני הבעייתי בישראל, בלשון המעטה.

כפי שראינו לא אחת, גל הטרור של החודשים האחרונים, שלא צפוי להיפסק אלא דווקא להחריף, לא מוצג בתקשורת העולמית בצורה מספקת. מכאן עולה ההשערה כי העורכים של אחד העיתונים הפופולריים בעולם לא ידעו כי מדובר בתמונה של פיגוע שהתרחש בכלל בישראל.

התמונה המקורית מהפיגוע בישראל:

תיעוד הפיגוע בביתר עילית בישראל, ממנו נלקחה התמונה
* צילום מתוך חדשות 2

חיו-חמו, שמיהרה לזהות את הטעות המצערת בפוסט שפירסמה בפייסבוק, דווקא חושבת כי מדובר בשימוש לא הולם שהיה ברור לעורכים. "כשהניו-יורק פוסט מפרסמים אירוע שהתרחש בגרמניה אבל כנראה ללא יכולת להשיג תיעוד, פשוט הולכים למאגר התמונות מישראל שממילא אף אחד מהקוראים שלהם לא היה מזהה (כי הם לא נחשפים לפיגועים כאן) ועושים ״אילוסטרציה״", כתבה בפוסט.

למחאתה של חיו-חמו הצטרפו מאות גולשים אשר ביקרו את הניו-יורק פוסט בעמודם הרשמי בפייסבוק. באחת התגובות שזכתה למאות לייקים תומכים נכתב: "התמונה לקוחה מהתקפת טרור בישראל. האישה היא פלסטינית והגבר הוא מאבטח ישראלי". גולשים נוספים תהו מדוע הטעות לא מתוקנת וחלקם טענו שהתמונה "בכלל לא נראית כמו גרמניה". 

תגובות גולשים הזועמים על השימוש השגוי:

תגובות הגולשים בעמוד של הניו-יורק פוסט בפייסבוק

* צילום מסך מתוך עמוד הפייסבוק של הניו-יורק פוסט

בשיחה בלעדית עם Love Israel הוסיפה חיו-חמו: ״לא כל-כך ברור מדוע לא נעשה שימוש בצילומים ממצלמות המעקב שתיעדו את מעשה הטרור, ייתכן ומדובר בצנזורה מקומית. השאלה היא מדוע הניו יורק פוסט בחרו להשתמש בתמונה מישראל באופן מטעה הגורם לקוראים לחשוב שהמקרה הישראלי התרחש בגרמניה. כיום, המקרים הישראלים ״הבודדים״ לא מקבלים סיקור תקשורתי זר נרחב, אלא אם המחבלים נפגעים ואז הסיקור מתמקד ב״שני פלסטינים נורו על ידי כוחות ביטחון ישראלים". לדעתי השימוש בתמונה מישראל ללא ציון שמדובר במקרה ישראלי נעשה במכוון, על מנת שלא תתאפשר ההשוואה בין המקרים, משום שבתקשורת הבינלאומית נעשית הבחנה ברורה בין טרור של דעא"ש באירופה לבין טרור החמאס בישראל".

יש לציין כי כשבדקנו את הידיעה באתרים אחרים, דווקא היה מצוין תחת התמונה המדוברת כי מדובר בפיגוע שבוצע בישראל.  

שימוש בתמונת פיגוע בישראל להמחשת הטרור העולמי בסופו של דבר מחזקת את המסר כי האסלאם הקיצוני הוא לא נחלתה של ישראל בלבד. ישראל אולי עומדת בחזית מתקפות הג'יהאד לאורך השנים, אך אין ספק שמדינות אחרות באירופה נחשפות לטרור הרצחני בשם האסלאם, אשר יש שיאמרו שדווקא פועל לטובתה של ישראל כיוון שאירופה מתעוררת ומבינה את הבוץ בו היא שרויה מבחינה מדינית וביטחונית. 

>> עשו לנו לייק בפייסבוק והישארו מעודכנים
>>שתפו חומרים מעולים על ישראל עם חברים בחו"ל