לך תסביר שליחות בלונדון. לא, לא בירת הממלכה המאוחדת של המלכה אליזבת׳. זו שנקראת על שמה, ששמות הרחובות בה זהים, זורם בה נהר התמזה, אך במיקום גיאוגרפי שונה - לונדון באונטריו, קנדה.

לך תסביר מה זה להפוך לקנדי; להגיד בוקר טוב לזרים ברחוב, לעמוד בתור מופתי בכל מקום ולעבור ליד כביש סואן בלי לשמוע צפירה אחת. תסביר מה זה לשמוח ממעלות צלזיוס חיוביות, ללבוש מעיל סתיו ב-0 מעלות וחולצה קצרה ב-5. תסביר מה זה להקשיב לרדיו שאין בו חדשות, רק שירים של ג'סטין ביבר בלופ, שהוא אגב, יליד העיר.

לך תסביר חורף בקנדה; כל בוקר הטקס הרגיל של ריסוס ספריי "Anti-Freeze" על הנעליים, לבישת שני זוגות כפפות, שני זוגות גרביים, גטקעס, צעיף ומסיכת סקי - ועדיין לקפוא עם ריסים מצופים שלג. אבל אם נשים את החורף בצד לרגע, לונדון הייתה טובה אליי. היא באמת חיכתה לי. אפילו "זכיתי" בשנה שלמה נטולת פעילות אנטי-ישראלית בקמפוס. שנה של הנפת דגל ישראל בקמפוס בגאווה, חינוך על הקונפליקט ודיונים שונים, שקשוקה, לימודי עברית, שיעורי קרב מגע ואפילו ערב של מרק קובה וממולאים בשיתוף פעולה עם המועדון הכורדי.

מתן בוני (צילום: באדיבות מתן בוני)
תמיכה מפתיעה בישראל מצעירים ערבים | צילום: באדיבות מתן בוני
אחרי שנה כזו, תנסה להסביר את התחושה שעוברת לך בגוף כשאתה שומע שאגודת הסטודנטים מעוניינת להעביר הצעה למשאל בנושא BDS. הרי הכינו אותך שהאוניברסיטה אליה אתה הולך לגמרי א-פוליטית והסטודנטים מתעניינים רק בהוקי ומסיבות. שאתה נמצא במוסד אקדמי שהמוטו שלו הוא: "Study Hard, Party Harder". האם הופתעתי, אתם שואלים? לא. אני ישראלי ומי כמוני יודע שאחרי כל רגיעה מגיעה הסלמה. זו הייתה מבחינתי קריאת תיגר.

לך תסביר מה זה להתכונן למאבק בקמפיין BDS שמאיים בדה-לגטימציה לישראל בקרב הסטודנטים בקמפוס. קמפיין שהופך את המדינה שבה גדלת לישות שאין לה זכות קיום. יותר מזה, לך תסביר מי הסטודנט שמנהל את המאבק שלנו נגד החרם: כמראן, נוצרי יליד בגדד שבעיראק. כן, הוא זה שעומד לצד ישראל. אביו היה בכיר במשטר חוסיין ואחרי נפילתו בשנת 2003 נרדף על ידי ארגונים מוסלמים קיצוניים. בעקבות זאת החליט להימלט עם משפחתו ללונדון, אונטריו שבקנדה. עשה בשכל, בחור כזה גם אלוהים לא ימצא אותו.

בפגישה הראשונה שלנו כמראן סיפר לי שחבר קרוב של משפחתו היה אחד מראשי הקהילה היהודית הקטנטנה שנותרה בבגדד בסוף שנות ה-90. תחושת הרדיפה שחש וחיבתו ליהדות היא זו שהובילה אותו להתנגד להצעה שקראה לחרם אקדמי וצרכני על ישראל. כך הוא מצא את עצמו מוביל את המאבק בתנועות החרם במכללת קינגס בה למד.

מתן בוני (צילום: באדיבות מתן בוני)
אז מה אמרנו לגבי הגמלים? | צילום: באדיבות מתן בוני
את הפגישה השנייה שלנו עשינו על חומוס במסעדה ים-תיכונית בעיר. דיברנו על הרבה דברים. בין השאר העלתי זיכרונות ממלחמת המפרץ. סיפרתי לו איך לא רציתי להיכנס למסכת הברדס שאמא הכריחה אותי ללבוש, ואיך לבשתי אותה מיד אחרי ששמעתי את הפיצוץ הגדול של הסקאד שנפל בישוב לידינו. צחקתי שאולי אביו היה זה שלחץ על הכפתור האדום, ושאלתי אם הוא אי פעם דמיין שיעבוד יחד עם ישראלי כדי למנוע חרם על ישראל.

לך תסביר מצבים הזויים כאלו, שמנוגדים לכל מה שלימדו אותנו לחשוב. לך תבין שאנחנו בעצם עובדים עם דור העתיד של מנהיגי הכלכלה והממשלה של העולם החופשי. כששאלו את נשיא ארה"ב לשעבר, ג'ורג' וו בוש, מתי התעצבו דעותיו על ישראל, הוא השיב שזה קרה בעת תקופת הלימודים בקולג', בשיחות עם שותפו היהודי לחדר. 

אז למה בחרתי לעסוק בחינוך ולמה בקנדה הרחוקה? זה פשוט. כי אני מאמין ויודע שמה שאנחנו מעבירים לסטודנטים כאן על ישראל, המפגשים הקטנים שלנו איתם - הם אלו שיעצבו את תפיסת עולמם לגבי הקהילה היהודית ומדינת ישראל. ממש כמו שותפו היהודי של נשיא ארה״ב לשעבר, ג׳ורג׳ וו בוש. אחריות גדולה.

לך תסביר איך כישראלי, נולדת עם האחריות הזו.

***

מתן בוני הוא שליח הסוכנות היהודית לאוניברסיטת ווסטרן (Western) בלונדון, אונטריו, קנדהבאוניברסיטאות ברחבי צפון אמריקה משרתים 71 שליחי ושליחות הסוכנות היהודית במסגרת פרויקט עמיתי ישראל בשיתוף עם ארגון הלל, הפועלים לחיבור הסטודנטים לישראל כחלק מהזהות היהודית שלהם ומלחמת הדה-לגיטימציה נגד ישראל. מטרת השליחות אינה "הסברתית" וכל שליחה ושליח מביאים עימם את ישראל שלהם, כאנשי חינוך שמביאים את ישראל לסטודנטים ואת הסטודנטים לישראל. "לך תסביר" נולד מתהיות ו/או שאלות שעולות לנו כשליחים בחו"ל, תוך התמודדות עם החוויות השונות, ובעיקר מתוך געגועים לבית.

מידי שבועיים ערוץ ההסברה של mako - לאב איזראל LOVE ISRAEL - יפרסם פוסטים אישיים של שליחות ושליחי הסוכנות היהודית בארה"ב. תודה רבה להילה הילארי כץ על ריכוז הפרויקט.