כשמדברים איתנו על מתנדבות ומתנדבים שמגיעים לארץ מחו"ל, אנחנו מיד חושבים על צעירים בהירי שיער שבאים לקטוף תפוזים ואז מתאהבים בישראלים ועושים עלייה. התיאור לא רחוק מהמציאות במסגרת פרויקט "מד"א חו"ל" של מד"א, רק שאת מטעי פירות ההדר הכתומים – מחליפים אוטובוסים עם אורות אדומים.

>> עשו לנו לייק בפייסבוק

השנה מציינים במד"א 25 שנה לפרויקט "מד"א חו"ל", במסגרתו מגיעים לישראל אלפי צעירות וצעירים יהודים מרחבי העולם לחוויית התנדבות אינטנסיבית - באמבולנסים. "זהו פרויקט פנטסטי המאפשר ליהודים צעירים מרחבי העולם להגיע לארץ, לקבל הכשרה ברפואת חירום ולהתנדב באמבולנסים", מספר יוני יוגודובסקי, מנהל המחלקה הבינלאומית במד"א, אשר הכריזה על הפרויקט כפרויקט הדגל שלה. "כאן הם מכירים חברים, מתערים בחברה הישראלית ומתחברים לשורשים. זו הזדמנות לגלות את הארץ מזווית אחרת ולהיות שותפים להצלת חיים".

מד"א חוגגים 25 שנה (צילום: יוסי קסוטו)
המתנדבים באירוע לציון 25 שנה לתכנית | צילום: יוסי קסוטו
במסגרת הפרויקט הציוני מגיעים מדי שנה כ-500 צעירות וצעירים יהודים בגילאי 18-28 מרחבי העולם לתכנית הייחודית, במסגרתה עוברים המתנדבים קורס מגישי עזרה ראשונה המכשיר את הצעירים בהגשת סיוע רפואי ולאחריו הם נמנים כמתנדבים בשורותיו של מד"א בתחנות מד"א ברחבי הארץ. אורך ההכשרה וההתנדבות כחודשיים.

במד"א מספרים כי המיזם הביא רבים מהמתנדבות והמתנדבים לעסוק ברפואה. גם בזווית הישראלית הפרויקט מצליח – חלק ממתנדביו עשו עלייה ואף הכירו פה בני זוג והקימו בית. רבים מהמתנדבים היו בארץ בזמן "צוק איתן" ואף במהלך גל הטרור הנוכחי, ובמסגרת השהות המתוחה העניקו טיפול מציל חיים לקורבנות הטרור, תגברו את הכוחות באמבולנסים ועמדו לרשותם של אזרחי ישראל במשך יום ולילה. המתנדבים סיפרו שהנוכחות בארץ בזמן גל הטרור אפשרה להם לקבל פרספקטיבה אחרת על ישראל והמתרחש בה, לראות במו עיניהם מה נעשה כאן וכיצד נראה הטרור באמת ולא במהדורת חדשות ערוכה ומגמתית.

מד"א חוגגים 25 שנה (צילום: יוסי קסוטו)
מתנדבים מקנדה | צילום: יוסי קסוטו
המתנדבת אווה שונה, בת 21 מטורונטו, מספרת: "אנו רואים את מהדורות החדשות ומבינים שמה שמדווח ומה שנעשה בפועל הם שני דברים שונים לחלוטין. המציאות שונה. אנו רואים במו עינינו את העבודה של מד"א ואת העובדה שצוותי האמבולנסים מטפלים בכל הפצועים במקצועיות, במהירות ומתוך אהבה. בזכות ההיכרות שלי עם אנשי הצוות בתחנה, ובזכות ההיכרות עם כל הישראלים שפגשתי פה במד"א אני יכולה לומר היום בוודאות שבטורונטו לא מקבלים את התמונה המלאה ולא יודעים באמת מה מתרחש פה. אני יכולה להיכנס היום לאוניברסיטה שלי ולהגן על ישראל בלב שלם, אחרי שראיתי, חוויתי ולמדתי פה".

מד"א חוגגים 25 שנה (צילום: יוסי קסוטו)
נתן שרנסקי - יו"ר הסוכנות היהודית, אבנר בר-חמה - יוזם הפרויקט ואלי יפה - סמנכ"ל קהילה במד"א | צילום: יוסי קסוטו
המיזם המשמעותי הוקם בשנת 1991, בזמן מלחמת המפרץ, כאשר שליח הסוכנות היהודית במונטריאול, אבנר בר-חמה, פנה למגן דוד אדום בזמנו והציע יוזמה לשלוח צעירים מאוניברסיטת "מקגיל" לסיוע בארץ בזמן המלחמה. אותם צעירים עברו הכשרה במתן עזרה ראשונה בקנדה וטסו להתנדב בארגון ההצלה הלאומי של ישראל. אותה משלחת הפכה לחלוצה של הפרויקט שלימים זכה לכינוי "מד"א חו"ל" והפך למסורת. בשנת 2002 הוקדשה תוכנית "מד"א חו"ל" לזכרו של יוחאי פורת, שהיה רכז התוכנית בישראל ונהרג בפעילות מבצעית בואדי חרמיה שבבנימין.

מד"א חוגגים 25 שנה (צילום: יוסי קסוטו)
באוויר בים וביבשה - מתנדבים בכל דרך | צילום: יוסי קסוטו
באירוע לציון 25 שנה לתכנית נשאו דברים אלי יפה סמנכ"ל קהילה במד"א, אלי בין מנכ"ל מד"א ונתן שרנסקי, יו"ר הסוכנות היהודית שאמר: "ישנן מאות תוכניות של חוויות בישראל לצעירים יהודים מהעולם, אך משתתפי תוכנית מד"א חווים בתוכנית את האתגרים הגדולים ביותר של מדינת ישראל". אנחנו מצדיעים לכם.

>> פלאפל על שרשרת - זה טעים?
>> הכירו בניו ג'רזי והשתקעו בתל-אביב