אחת הטענות שנשמעות נגד ישראל - היא שהיא מדינת אפרטהייד. העניין הוא שמרבית האנשים לא באמת יודעים מה משמעות המילה ואיך בכלל נראה אפרטהייד. במיזם הדיפלומטיה הציבורית של הקהילה הישראלית אמריקאית ה-IAC, והמרכז הבינתחומי הרצליה, החליטה חבורה צעירה של סטודנטים אוהבי ישראל לתקוף את הטענה הזו בצורה מדויקת וחכמה.

ירדן בן יוסף (צילום: באדיבות המצולם)
ירדן בן-יוסף, ראש התכנית לדיפלומטיה ציבורית בבינתחומי | צילום: באדיבות המצולם
"הבנו שצריך לשנות גישה, להיות פרו-אקטיביים ולהראות לעולם את האמת", מספר ירדן בו-יוסף, העומד בראש התכנית לדיפלומטיה ציבורית. "התכנית, שהחלה כהתארגנות ספונטנית של סטודנטיות וסטודנטים במהלך מבצע "עמוד ענן", הפכה השנה למרכז פעילות שמטרתו להילחם למען ישראל. אנו פועלים במסגרת "חדר מצב" ברשתות החברתית נגד המידע השגוי והשקרי וחושפים את האמת מאחורי התעמולות האנטי ישראליות שמופצות בכל הכוח", הוא אומר. התכנית פועלת בבינתחומי בשיתוף ארגון הישראלים בארה"ב, ה-IAC וארגון מכבים, ופועלים בה בהתנדבות מאות צעירים מהארץ והעולם.

"במסגרת חדר המצב אנחנו עושים הרבה מאוד דברים להסברת ישראל, ובין השאר מרימים קמפיינים עבור הקמפוסים בארה"ב, שמסבירים גם נגד תנועות החרם וגם בעד ישראל. בחודשים האחרונים יצאנו בשלושה קמפיינים לשישה קמפוסים בקליפורניה. הסרטון הזה, של האפרטהייד, הופץ לפני חודש בשיאו של שבוע האפרטהייד בקליפורניה", הוא מסביר.

אפרטהייד (צילום: IAC)
"יש לנו אלפי מתנדבים מהארץ ומהעולם", חדר המצב | צילום: IAC

הסרטון נוצר בשיתוף עם הסטודנטים הפרו-ישראלים בקמפוס ושהוא נוגע בסוגיה שמעניינת רבים. "הם סיפרו לנו שהחברים שלהם מהקמפוסים חושבים על ישראל בצורה מאוד שלילית. כשאומרים להם "ישראל" הם באמת משוכנעים שיש כאן הפרדה בין יהודים וערבים - אם בחוף הים או ברחובות. לכן החלטנו לעשות ניסוי חברתי ולראות איך הציבור הישראלי יגיב אם באמת היה פה אפרטהייד", מספר בן-יוסף על הרעיון שעמד מאחורי ההפקה.

"ביום שבת יצאנו לרחובות ישראל עם השלטים שהכנו, וחיכינו לראות מה יקרה. על השלטים היה כתוב "ליהודים בלבד" והם הונחו במקומות מרכזיים. היה מאוד לא נעים להחזיק אותם. ואז... הגיעו התגובות, והן היו מטורפות. אנשים צעקו עלינו - מה זה השלטים האלה? תסתלקו מכאן! מה אתם עושים? וכדומה. ואז כשתלינו אותם, התגובות היו בכלל מדהימות. אנשים שברו, קרעו וזרקו לפח את השלטים. הרחוב הישראלי אמר את דברו. כולם ללא יוצא מן הכלל הגיבו בצורה מאוד שלילית ומלאת כעס לשלטים".

הקמפיין המוצלח כלל לא רק סרטון אלא גם תערוכת כרזות שנתלו בקמפוסים בקליפורניה, iגם שם הן גררו תגובות ציבוריות מדהימות. בן-יוסף מספר שנוצר שיח סביב הנושא – וזו הייתה אחת המטרות המרכזיות שלהם. "אמנם האנטי-ישראליים ניסו לסובב את התמונה נגדנו, אבל העובדות מדברות בעד עצמן", הוא מוסיף. בן-יוסף אומר כי אסטרטגיית הקמפיין הייתה שיכוון מראש ל"לא משוכנעים", סטודנטים בקמפוסים שאינם בהכרח יהודים או תומכי ישראל. מהמספרים שבידיו הם הגיעו במסגרת הקמפיין ליותר מ-700 אלף צפיות בסרטון, שהגיע לקהלים נרחבים.

אפרטהייד (צילום: IAC)
ישיבה מיוחדת שנערכה בוושינגטון | צילום: IAC

"תראי, בסופו של דבר הראנו להם את האמת. זאת לא תעמולה שהם רגילים לראות, אלא ניסוי חברתי אמין. הבאנו כאן גישה חדשה. התאמנו את הפעולות והמסרים לקהל היעד, כי לפעמים כשאנחנו עושים הסברה אנחנו מייצרים תכנים שמתאימים לישראלים - ולא לחו"ל. כאן, זה היה בשפה שלהם, על סמך האמונות שלהם. הרי אנחנו יודעים שאין כאן אפרטהייד ושזה קשקוש".

בן-יוסף מספר שיש לקבוצת הפעילות שלו קמפיינים מצוינים נוספים בקנה – ואנחנו מבטיחים להמשיך לעקוב ולעדכן.

לדף הנחיתה של הקמפיין לחצו כאן (כדאי, יש שם חומרים מעולים!)

>> לעמוד הפייסבקו שלנו
>> ועוד דוגמה לדו-קיום