בשבוע האחרון כולנו רתחנו בגלל דיווחים מעוותים של התקשורת הבינלאומית בעת סיקור הפיגוע בארמון הנציב בירושלים. ראינו את הציוצים שפרסמו רשתות החדשות הגדולות מהעולם, כעסנו על השקרים, אבל למעשה רובנו בכלל לא לקחנו חלק במשחק ולא הגבנו בזמן אמת על האמירות המקוממות. בשל כך החלטנו להכין עבורכם מדריך לשימוש ברשת החברתית החשובה הזו, ואנחנו כמובן מתכוונים לטוויטר. לא, היא לא שייכת רק לעיתונאים או לאנשי הסברה מנוסים, היא שייכת לכולנו ואם אכפת לכם מתדמית ישראל בעולם, אתם פשוט חייבים להיות בה. למשימת ההסברה על ההסברה גייסנו את איציק ירקוני מ"בומה", שעוסק שנים בסיקור ישראל במדיה, ושהיה אחד מהפעילים הבולטים במחאה על הסיקור המעוות של הפיגוע האחרון. ירקוני כתב עבורכם מדריך קצר, קל וברור איך להתחיל לצייצץ, אחרי מי צריך לעקוב ומה צריך לכתוב כדי להגיב בזמן ולהצליח לשנות את השיח האנטי ישראלי. ציוץ נעים!

***

שלב ראשון: מה זה בכלל טוויטר?

"מכונית של ליצנים, שבמקרה נפלה למכרה זהב" כינה לפני שנים מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, את טוויטר. כנראה שהוא הרגיש את האיום של הציפור הכחולה כבר אז, כשטוויטר מיצבה את עצמה כרשת מתחרה לפייסבוק, שהולכת לנגוס לה בשוק. פייסבוק לעומת טוויטר נראית איטית ומסורבלת, ולא פלא שרוב האקשן היום מתרחש בה. אבל בואו נתחיל מההתחלה: טוויטר נוסדה בשנת 2006 כפלטפורמה המאפשרת פרסום חדשות ועדכונים מיידים, כאשר כתיבת התוכן מוגבלת ל-140תווים או "ציוצים" במונחי טוויטר.

ביום הבחירות האחרון בארה"ב למשל, טוויטר הוכחה כפלטפורמת החדשות הגדולה והאפקטיבית ביותר עם יותר מ-40 מיליון ציוצי תוכן. אך כמה שישראל מתקדמת בהייטק ובטכנולוגיה, בכל הנוגע לטוויטר - נותרנו מאחור. שנת 2017 ובישראל טוויטר היא עדיין ציפור לא מוכרת, אך מיום ליום אנחנו מבינים שחייבים להיות שם, זוהי אחריותנו. היא הכלי היחיד שבזמן אמת הוא הכי מהיר, יעיל ומקבל תשומת לב נרחבת מהתקשורת ומאישים מכל העולם. כיום, 310 מיליון אנשים פעילים בטוויטר, בכל דקה נשלחים לאוויר 350,000 ציוצים ותגובות ובסך הכל כ-500 מיליון בכל יום! אז תסכימו איתי שכדאי וחשוב שהעם היושב בציון יוסיף כמה ציוצים כדי לאזן את התקשורת הבינלאומית?

שלב שני: פתיחת חשבון ומעקבים

איך אנחנו מתחילים?

1. נכנסים: נכנסים לאתר טוויטר בכתובת: twitter.com 

2. פותחים חשבון: אתם צריכים רק מייל, שם משתמש (בן 15 תווים) וסיסמא. אני ממליץ לחשוב על שם משתמש יצירתי כדי שלא ידעו ישר שאתם ישראלים.

3. בונים פרופיל: תעלו לפרופיל שלכם מידע שיסיע לאנשים למצוא את חשבון הטוויטר שלכם, כאשר מילות חיפוש ותיוגים (האשטגים) רלוונטים יעזרו לקדם את החשבון. למשל #israel

4. עוקבים: תתחיל לעקוב אחרי מובילי דעה, כתבים, עורכים, ערוצי מדיה בינלאומיים וכדומה. שימו לב שמוצעים לכם אנשים וארגונים דומים למה שבחרתם. אל תגזימו עם הבחירה והתמקדו בגדולים ביותר. אני ממליץ לעקוב אחרי:
CNN, HuffingtonPost, New York Times , Fox News, WSJ, ABC NEWS, BBC, USA Today, Al Jazeera, Google News, NPR , The Washington Post. אתם כמובן יכולים לעקוב גם אחרי מובילי דעה פרו או אנטי ישראלים. חפשו את רוג'ר ווטרס, העצבים על אחריותכם. 

5. רשימות מעקב: אתם יכולים ליצור רשימות מעקב, וכך בזמן אמת יהיה לכם קל יותר לתפעל את חמ"ל ההסברה הקטן שאתם מנהלים מהנייד שלכם. 

שלב שלישי: יצירת תוכן של 140 תווים

אולי הדבר שהכי מרתיע ישראלים בטוויטר הוא השפה. מצטער לבשר, אבל אין ממש מה לחפש שם בעברית, אלא אם אתם רוצים להתחיל להתערבב בפוליטיקה המקומית הישראלית, וזה מבורך אך לא לשם כך התכנסנו. התוכן שאתם כותבים חייב להיות באנגלית או בשפה זרה רלוונטית, אין קיצורי דרך. כמו כן ההבדל העיקרי מרשת הפייסבוק הוש שבטוויטר יש לנו רק 140 תווים לבטא את עצמנו. לכן צריך לקחת בחשבון שהעלאת לינק לכתבה או האשטגים, יקצרו לנו את הפוסט. טיפ קטן - אתם יכולים להיכנס לביטלי כדי לקצר את הקישור שתרצו לפרסם. 

תיוג ערוצי החדשות עושים כמו תיוג בפייסבוק, באמצעות השטרודל @ ומיד כותבים את שם הערוץ. לדוגמא: @CNN. אתם יכולים להעלות תמונה או סרט מהיר מהנייד אודות מידע ממקום האירוע בזמן אמת, זה תוכן שיש לו פוטנציאל וויראלי. את ההאשטאג אתם מכירים מהפייסבוק והאינסטגרם, וגם בטוויטר (שיצרה אותו דרך אגב) ניתן לאחד פוסטים באמצעות שימוש בסולמית #. כך, אם תלחצו על מילה שיש לה האשטאג, שהיא מתוייגת, תגיעו לכל המידע בנושא. אנשי תקשורת משתמשים בכך רבות - ואתם רוצים שהמידע שלכם יהיה נגיש אליהם כדי שיפרסמו אותו - לדוגמא #terror_in_jerusalem או #terrorinjerusalem

בנוסף יש את מושג ה- re tweet (ריטוויט) המקביל ל-share של פייסבוק. אם נחשפתם לתוכן שאתם חושבים שהוא חשוב ופרו ישראלי, עשו לו re tweet וכך הוא יקבל חשיפה גדולה יותר. מדובר ברשת חברתית מאוד ידידותית ונעימה, לוקח קצת זמן ללמוד אותה אבל תוך שעה של משחקים אין לי ספק שתבינו בדיוק איך העסק הזה עובד.

שלב רביעי: תגובה ומתקפה

נאמר, לא עלינו, שיש אירוע טרור כרגע בישראל. אתם נכנסים לטוויטר וגוללים את הפיד או נכנסים לעמודים של חברות החדשות הבינלאומיות כדי לבדוק מה הם דיווחו על ישראל. לפתע מצאתם מידע שגוי כמו התייחסות לאירוע כאל תאונה או האשמת ישראל בהרג של המחבלים בלי שמסופר ההקשר. מה שאתם צריכים לעשות זה להשתמש באופציה של "השב" - reply.

זהו למעשה מענה לציוץ - פוסט של ידיעה חדשותית. זהו לא ריטוויט אלא ריפליי, ובתגובה שלכם כדאי להוסיף תיוגים נוספים שמציגים את התמונה האמיתית. הכי חשוב זה לתקן את העובדות השקריות או החלקיות עם מידע איכותי ומהיר, כשאי אפשר להפריז בחשיבותן של תמונה או סרטון מקוריים. זה תמיד עוזר. מה שכן, חשוב שהתוכן לא יהיה אמוציונלי מידי ולא יראה מוגזם, אלא יספק יספק עובדות והוכחות מהשטח.

מלבד זאת, אני ממליץ לחפש האשטאגים על ישראל #israel דרכם רואים מי מובילי ומובילות הדעה שמנהלים את השיחה. מומלץ להשתמש בפלטפורמת KeyHol  שתסייע לכם למדידה מהירה שך תוכן על ישראל. המסרים והתוכן שאתם צריכים להעביר בציוצים שלכם בזמן אירוע כזה מושתתים על: איזון הסיקור השלילי בסיקור חיובי, הפעלת לחץ לשינוי הגדרות מ"אירוע" ל"אירוע טרור" או מ"תאונה" ל"פיגוע".

איציק ירקוני (צילום: באדיבות איציק ירקוני)
כבודו של פייסבוק במקומו - אבל בואו לטוויטר | צילום: באדיבות איציק ירקוני

דרך אגב, אני ממליץ לכם לעקוב בשבועות הקרובים אחרי קולדפליי שאמורים להגיע לארץ, ובכלל אחרי כל להקה או אמן בינלאומי שמתכנן לבוא לישראל, להגן עליו ולחזק אותו על החלטתו. אתם גם יכולים לראות דברים שרוזאן בר או מים ביאליק כותבות למען ישראל ולפרגן להן. אני מאמין שאם נהיה פעילים בטוויטר כפי שאנחנו פעילים בפייסבוק, נצליח לשפר את מציאות הסיקור העגומה על ישראל - ביחד.

איציק ירקוני, מנכ"ל ומייסד חברת BOMAH - The Brand of Milk and Honey העונה על הצורך של חברות וארגונים לבנות מיתוג וסיפור, לחבר אותו לקהלי יעד ולהפיץ אותו לקהל חדש ונרחב בעולם. איציק מרצה בסדנה לדיפלומטיה ציבורית באוניברסיטת בר אילן ובתוכנית "שגרירי ירושלים" באוניברסיטה העברית.