"פוליטיקה משפיעה באופן ישיר על תכולת ארון הבגדים שלנו" טוענת לירז כהן-מרדכי, ישראלית המתגוררת בניו יורק ומנחה סדנאות בנושא ההיסטוריה של האופנה בישראל. עבור כהן-מרדכי מדובר בשילוב בין שתי אהבותיה הגדולות: אופנה והסברה ישראלית.

את עולם האופנה מכירה כהן-מרדכי מקרוב. היא ניהלה בארץ את מחלקת ההדרכה של זארה, כתבה בלוג אופנה מצליח והתחברה למובילי דעה בתחום. לעולם ההסברה הגיעה לפני שלוש שנים עת עברה להתגורר בצפון קרוליינה, שם החל בן זוגה בלימודי תואר שני באוניברסיטת דיוק (Duke) היוקרתית.

כהן-מרדכי החלה במקביל לעבוד כשליחת הסוכנות היהודית בקמפוס, שם נחשפה לראשונה למגוון הדעות השורר ביחס לישראל. "פגשתי סטודנטים בעלי דעה שלילית מוצקה לגבי ישראל וגם כאלה שלא יכלו אפילו למקם את המדינה על המפה" מספרת כהן-מרדכי.

לירז כהן (צילום: AKIVA@ קליבלנד)
מביאה את ישראל האופנתית לרחבי העולם | צילום: AKIVA@ קליבלנד
לטענתה, כאשר היא מדברת על ישראל בהרצאותיה, לא ניתן להציג את ישראל מנקודת מבט אחת, אלא הכרחי להתעמק במורכבות שלה. "זה בדיוק כמו בזוגיות" היא טוענת, "לא נרצה שישדכו לנו בן או בת זוג ויתנו לנו רק פרט מידע אחד - חיובי או שלילי - על פיו נצטרך להכריע אם עלינו להתחיל איתם קשר זוגי. ישראל היא כזו - אי אפשר להחליט לגביה רק על סמך הקונפליקט".

לאחר סיום השליחות עברה כהן-מרדכי לתפוח הגדול ובמקביל ללימודיה במכון הטכנולוגי לאופנה של ניו יורק (FIT) והחלה לחקור על ההיסטוריה של האופנה בישראל. "כשבניתי את ההרצאה חשבתי על הסטודנטים שאיתם עבדתי" נזכרת כהן-מדרכי, "מדובר בהרצאה אינטרקאטיבית בה אני מביאה מזוודה מלאה בפרטי לבוש מתקופות שונות ומסבירה איך גורמים פוליטיים ותרבותיים משפיעים על צורת הלבוש שלנו. את ישראל השומעים מקבלים בדלת האחורית".

לירז כהן (צילום: Geoffrey Melada, Hillel International)
האם הכאפייה היא סמל לדו-קיום? | צילום: Geoffrey Melada, Hillel International
"אחד הדברים החשובים לי בהרצאות הוא דווקא להביא את ישראל האחרת", מסבירה, "לא זו שפעמים רבות שומעים עליה בחדשות - אלא דווקא להראות שיש עוד צדדים שהם לאו בהכרח פוליטיים במדינה. בגדים מעבירים מסר ללא מילים. הבחירה בצבע, בבד או בחיתוך מיוחד מעידים רבות על הלובש - מאיפה הוא הגיע, מה האג'נדה שלו וממה הוא מושפע. באותו האופן, כשבוחנים בצורה כזו עם - אפשר ללמוד הרבה על הזהויות הישראליות הקיימות ועל הגורמים שהשפיעו עלינו ללבוש בגד מסוים, ולא אחר כישראלים".

נשים בשיעור תפירה (צילום: George Pickow, GettyImages IL)
לומדות לתפור ביחד בשנות ה-50 בתל אביב | צילום: George Pickow, GettyImages IL
כחלק מהרצאתה של כהן-מרדכי היא מספרת למשל על ההתפתחות ההיסטורית של העיר תל אביב שתושביה רצו לשחזר את הבורגנות האירופית של שדרות רחבות, בתי קפה ואופנה פריזאית. "הקיבוצניקים לעומתם היו דווקא אנטי-אופנה", מרחיבה כהן-מרדכי. "הם הקימו ארון בגדים משותף לכל תושבי הקיבוץ והתגאו בקמטים על בגדיהם, שהעידו על עבודתם הקשה".

מה היה בתקופה של קום המדינה?

"אחת התקופות המעניינות בהיסטוריה של הבגד בישראלי הייתה מייד לאחר קום המדינה. תקופת הצנע בארץ הולידה את מדיניות הקיצוב. פעמים רבות מכירים את התקופה הזו בגלל שיטת הנקודות לחלוקת מצרכי מזון בסיסיים אבל האמת היא שבאותה תקופה היה מחסור בבד, וכתוצאה מכך שיטת הנקודות חלה גם על ביגוד. מהמקום הזה של המחסור נולדה יצירתיות מעניינת כאשר אנשים החלו להשתמש במגבות מטבח, ווילונות ובעצם מכל הבא ליד כדי שיהיה להם בד זמין לתפירת בגדים יותר טרנדים "כמו באירופה".

נשים בקיבוץ (צילום: GPO, GettyImages IL)
בלי סראפאן אבל עם כובע טמבל | צילום: GPO, GettyImages IL
במהלך מחקרה היא אף גילתה במפתיע נקודות השקה בין ההיסטוריה הישראלית לזו האמריקאית. "בסוף שנות ה-60 השתרש בשתי המדינות טרנד של בגדי צבא" היא מספרת. "אחרי מלחמת ששת הימים ראו בחיילי צה"ל גיבורים והעריצו אותם, רבים אפילו הלכו לחתונות לבושים במדים. בארה"ב לעומת זאת, לבשו דווקא אקטיביסטים שהתנגדו למלחמה בוויטנאם מדים כחלק מהלעג שלהם כלפי הממסד והמלחמה".

איך את רואה את העתיד?

"היום אנחנו רואים המון שילוב בין אופנה לטכנולוגיה. זו מגמה שקורית בעולם כולו, אבל גם אצלנו אפשר להתגאות. למשל נעה רביב שהשתמשה במדפסת תלת מימד ליצור את הקולקציה שלה שפריטים מתוכה הוצגו במוזיאון המטרופוליטן בקיץ האחרון. יש היום סטארטאפים שמשלבים בין אופנה לטכנולוגיה ויש לכך ייצוג רציני בארץ - החל מהדמייה וירטואלית ועד לאביזרים חכמים וסטיילינג אונליין". 

 

אופנה למען השלום

עד כה הספיקה כהן-מרדכי להרצות בכל רחבי ארה"ב, ושמחה לגלות כי ההרצאה מביאה קהלים חדשים שקודם לא היה להם שום חיבור עם ההיסטוריה או התרבות הישראלית. עם זאת, קולות אנטי-ישראלים נשמעו גם בהרצאותיה. "זה לא קרה לי לפני כן, אבל באחת ההרצאות שלי בשיקגו מספר סטודנטים קמו ויצאו במחאה" משתפת כהן-מרדכי. "יצא לי גם להתמודד עם הטענה כי ישראל כבשה את האופנה הפלסטינית ואימצה אותה כישראלית. אבל אחרי הכל, ההרצאה פותחת צוהר לשיח מורכב על הזהות שלנו - ואני מברכת על כך".

לירז כהן (צילום: שחר עזרן)
שמלה בסגנון שמלת החתונה של בר רפאלי? האם גם היא סטייל אייקון ישראלי? | צילום: שחר עזרן
עם זאת, הקסם של האופנה הישראלית ממשיך לדבר בעד עצמו וכהן-מרדכי אף הקימה בשנה האחרונה את הסניף המקומי של Fashion and Tech (שהקימה בארץ יעל קוכמן) המאגד סטרטאפיסטים ישראלים הפעילים בתחום האופנה. כהן-מרדכי אף התכבדה לפתוח אירוע אופנה גדול בו השתתפו מעצבי שמלות כלה ישראלים, שהפכו לאהובים במיוחד בקרב הקהל האמריקאי.

בשבוע האופנה האחרון שהתקיים בארץ אמרה המעצבת דורין פרנקפורט כי ישראל היא מקום מעורר השראה: "איפשהו בין הייטק לחוף ים, בין ריקוד על שולחנות ומסיבת קוקטייל". גם כהן-מרדכי נוקטת בגישה אופטימית באשר לעתידה של האופנה הישראלית. "למרות הרצון להידמות לאמריקה, העולם דווקא מסתכל על ישראל ומתלהב מהחזרה לאותנטיות והשילוב בין מזרח למערב. אפילו נפתחו מחדש מותגים כמו אתא ומשכית כחלק מהחזרה שלנו לנוסטלגיה הזו". על אף המגורים באחת הערים האופנתיות בעולם, הלבוש האהוב על כהן-מרדכי הוא דווקא ג'ינס וטי-שירט או שמלה רחבה ושולחת מסר מרגיע לכל הפאשניסטות: "את הכי יפה כשנוח לך".

_OBJ

לאתר של לירז לעוד דברים טובים לחצי כאן

רוצה ללמוד עוד על אופנה ישראלית? היכנסי לכאן

ועל אופנה בכלל, כי זה פשוט כייף

ערוץ LOVE ISRAEL הינו שיתוף פעולה של אתר mako וקבוצת אלדד פרי, בו אנו מבקשים לספר לעולם את האמת על ישראל. הצטרפו אלינו בפייסבוק לעוד תכנים באנגלית, שתוכלו לשתף עם חבריכם