בתחילת השבוע יצאו חברי הכנסת אראל מרגלית (המחנה הציוני) ואמיר אוחנה (הליכוד) לייצג את ישראל במסגרת משלחת הכנסת לוועידת ה- PA-UFM של האיחוד האירופי בבריסל.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם לנו?

לאסיפה הפרלמנטרית הגיעו נציגים מ-43 מדינות, ביניהן מדינות האיחוד האירופי ומדינות המזרח התיכון. הוועידה דנה בעניינים שונים הקשורים למזרח התיכון ברמה המדינית, הכלכלית והביטחונית וגם בנושאים שעל סדר היום כמו הפליטים מסוריה והסכסוך הישראלי-פלסטיני. הוועידה מהווה אתגר דיפלומטי משמעותי למדינת ישראל כיוון שלאורך השנים הדיונים עסקו בה לא מעט – ולרוב בהקשר שלילי ובביקורת חריפה מאוד כלפי מדיניותה.

השנה, ובצעד תקדימי, נבחרו לייצג את ישראל שני חברי כנסת מימין ומשמאל שפעלו ביחד לשיפור תדמיתה של ישראל בוועידה. ח"כ אראל מרגלית מהמחנה הציוני שכיהן כמוביל המשלחת ולצידו ח"כ אמיר אוחנה מהליכוד אשר יחד השתתפו בדיונים ונפגשו עם חברי פרלמנט שונים מהאיחוד האירופי ביניהם נציגי ספרד, רומניה, יוון ועוד. כמו כן נפגשו עם שגריר ישראל באיחוד האירופי, דוד וולצר, ושוחחו עימו על המצב הכולל באירופה.

בדבריהם התייחסו מרגלית ואוחנה לסכסוך הישראלי-פלסטיני, לגל הטרור אותו חווים אזרחי ישראל בחודשים האחרונים, להסכם הגרעין של איראן עם מדינות העולם, החרם על מוצרים ישראליים ברחבי העולם ועוד. בדברים שנשא מרגלית אמר: "תמיכה חד צדדית אירופאית בצעדים של הפלסטינים משחקת לידיים של הקיצוניים, מחזקת אותם ומחלישה את המחנה התומך בשתי המדינות. תפקיד העולם הערבי במקום להלהיט את הסכסוך – להתאחד כנגד דעאש ולפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני מתוך מהלך אזורי רחב".

"איזה אדם שפוי רוצה להחריב את חייו, את חיי ילדיו ואת עתידו בשביל מלחמה", הוסיף אוחנה. "המלחמה היא ערך? לא. השלום הוא ערך. בוודאי שאנו רוצים שלום אבל בשביל להביא אותו, נדרשים שני תנאים: ראשית, צד שני שמעוניין בשלום ושנית, על אותו צד שני להחזיק ביציבות פוליטית כדי לקיים את התנאים של אותו שלום. אני מצטער להגיד לכם שנכון להיום, שני התנאים הללו לא מתקיימים בצד השני".

"השלום לא יוכל לבוא כל עוד יש תקווה שנחלוף מכאן"

כמו כן במהלך הוועידה נוצר עימות חריף בין מרגלית לנציג הפלסטיני זוהיר סנדוקה. סנדוקה תקף את מדיניות ישראל בהתבטאויות מקוממות וקרא להרחבת החרם על מוצרים ישראליים ברחבי העולם. בתגובה מרגלית אמר כי על הפלסטינים להחליט אם הם רוצים להמשיך להתנהג כקורבנות או להביט מעבר לשנאה העיוורת ולשלב ידיים כדי לבנות עתיד חדש לשני העמים. "אצלנו גינו את הרוצחים של עלי דוואבשה - מראש הממשלה ועד הנשיא. ומה אצלכם? מה אם אלו שקמים בבוקר ורוצחים ישראלים, האם הרשות הפלסטינית מגנה אותם? לא? היא שמה רחובות על שמם", הוסיף מרגלית.

חה"כ אוחנה חיזק את המסר בעת שנאם בפני כל משתתפי הוועידה ואמר: "האם פרטנר לשלום הוא כזה שמשלם משכורות ומענקים עד עצם היום הזה גם לרוצחיה של הדס פוגל בת החודשיים? פרטנר לשלום הוא כזה שקורא כיכרות ורחובות על שמם של מחבלים האחראיים להירצחותם של מאות ישראליים? כמובן שהתשובה היא לא".

הוא הוסיף: "השלום יבוא כאשר הזרם המרכזי בצד השני יבין כי אנו, בארץ ישראל, כאן כדי להישאר. השלום לא יוכל לבוא כל עוד התקווה כי נחלוף מכאן תמשיך לפעפע ולהזין את הטרור, לצד אותה קריאה נושנה כי '"מהנהר ועד הים פלסטין תהיה חופשית".

אמיר אוחנה (צילום: באדיבות נציגות ישראל לאיחוד האירופי)
ח"כ אוחנה בדיון בוועידה | צילום: באדיבות נציגות ישראל לאיחוד האירופי

אין ספק כי הדרך לשינוי התפיסה כלפי ישראל באירופה עוד ארוכה, אך נסיעתם של שני חברי הכנסת מימין ומשמאל, שפעלו יחדיו למען מטרה משותפת והיא מדינת ישראל, תדמיתה והאמת עליה – חשובה, משמעותית ומעודדת. 

>> איך וויתרנו על אירופה ומה אפשר לעשות?
>> סרטוני ההסברה הכי טובים שתראו