יום הזיכרון הבינלאומי לשואה יצוין היום, 27.1 ברחבי העולם. בתאריך זה שוחרר מחנה ההשמדה אושוויץ על ידי הצבא האדום. התאריך נקבע בשל העובדה שמדינות כמו בריטניה וגרמניה נהגו לציין יום זיכרון באופן עצמאי והתאריך השתרש באופן טבעי. יום הזיכרון הבינלאומי מעוגן בהחלטת או"ם משנת 2006 שהתקבלה פה אחד. כיום נוהגים לקיים טקסים ואירועים מיוחדים בשגרירויות ישראל ברחבי העולם ביום זה.

מצבם העגום של ניצולי ושורדי השואה בישראל עולה לכותרות מפעם לפעם. יחד עם זאת נדמה שאין שיפור ממשי במצבם וכי נגרם להם עוול רב בשנים על גבי שנים של הזנחה מצד מוסדות המדינה. אין ספק שיש רבות ורבים המנסים להקל על מצבם, אך לא מדובר במשימה פשוטה. לכך מצטרפות הידיעות האחרונות על התנהגות מבזה כלפי אנדרטאות שואה ברחבי העולם ובמיוחד זו הנמצאת בברלין. בשל האירועים הללו והתהודה הציבורית אותה קיבל במיוחד אתר יולוקוסט, החלטנו לברר עם ניצולי שואה מה הרגישו כששמעו על המציאות המטרידה והתחושה שזכר השואה הולך ונעלם. האם גם אנחנו שכחנו?

מיקי רביד, בת 89, נולדה וגדלה בעיר קראקוב. כשהייתה בת 12 פרצה המלחמה ומיקי נלקחה לגטו בקראקוב. לאחר מכן נלקחה למחנה פלאשוב, הוא המחנה עליו מבוסס הסרט "רשימת שינדלר". לאחר שחוסל המחנה, הייתה מיקי במשלוח האחרון ונשלחה לאושוויץ, שם באורח פלא פגשה את אחותה. לקראת סוף המלחמה, נשלחו האחיות למחנה עבודה ליד המבורג, עד ששוחרו על ידי הצבא הרוסי והאמריקאי. הן היו בנות המשפחה היחידות ששרדו את השואה. כיום מיקי נשואה באושר לאפרים והם מתגוררים ב"עד 120" בהוד השרון. יש להם שני ילדים וארבעה נכדים.

יום השואה הבינלאומי (צילום: צילום ביתי)
מיקי ובן זוגה אפרים כיום | צילום: צילום ביתי
"זה פשוט מזעזע ולא ייאמן שהדבר הזה קורה", אמרה מיקי. "יהיה לי מאוד עצוב לדעת שהדבר נעשה גם על ידי בני נוער ישראלים. על הגרמנים לפעול למען מניעת ביזוי האנדרטאות על ידי הסברה והצבת שמירה קפדנית. כמו כן במהלך שהותי במלון בפולין לפני מספר שנים נחשפתי לצערי הרב להתפרעויות והתנהגות מבישה של בני נוער ישראלים שהגיעו לפולין במסגרת המסע. אני חושבת שאנשים צעירים יוצאים למסע הזה טרם זמנם, מבלי שיש להם בכלל את היכולת להבין ולהכיל את הסיטואציה הקשה והסבל הנוראי שעברנו שם".

יום השואה הבינלאומי (צילום: צילום ביתי)
משה ורעייתו שרה ביום חתונתם אחרי המלחמה, בשנת 1950 | צילום: צילום ביתי
לדברים של מיקי מצטרף משה אברמוביץ', בן 93, אשר גדל בעיר שראדז שבמחוז לודג' שבפולין. במהלך השואה שרד מחנות עבודה ואת מחנה ההשמדה אושוויץ. בשנת 1943 כאשר היה בבירקנאו ניצלו חייו בזכות טעות בהקראת מספרו, וכך ניצל מהליכה אל המשרפות. מרבית בני משפחתו נספו בשואה. בשנת 1947, עלה ארצה באניית מעפילים, לאחר שקפץ למים מאה מטרים מהחוף. משה הצליח להתחמק מהבריטים שתפסו את הפליטים והחזירו אותם לקפריסין. לפני מספר שנים הוא ספר על סיפור חייו ועל הנס בזכותו ניצל. הוא נשוי מזה 65 שנים ומתגורר בבית "עד 120" בראשון לציון. לזוג שתי בנות, חמישה נכדים ושלושה נינים. "בתור ניצול שואה מאוד חורה לי נושא ביזוי השואה וסמליה. בעיקר עצוב לי על כך שבני הוער ישראלים מתנהגים בצורה מחפירה במהלך המסע לפולין", אמר משה בעצב.

יום השואה הבינלאומי (צילום: צילום ביתי)
משה אברמוביץ' כיום | צילום: צילום ביתי

מדובר בדברים קשים ועצובים של שני ניצולי השואה שהסכימו להיחשף ולספר. יחד עם זאת, אנו בטוחים כי המודעות הציבורית תביא לשינוי ונקווה שלא נראה עוד תופעות כאלה באנדרטה בברלין ובאנדרטאות זיכרון בכלל.