יותר מאלף בני ובנות נוער יהודים מרחבי העולם הגיעו בחודשיים האחרונים לקיבוץ גבולות שבנגב, לטובת ביקור אידיאולוגי בחלוץ ההתיישבות היהודית בארץ ישראל. צעירים מקנדה, ארה"ב, צרפת, ארגנטינה ומקסיקו יצאו לעבור ברפת, בלול ובחדר האוכל, בניסיון לשחזור של החיים הפשוטים שהיו בישראל לפני חמישים שנה, הרבה לפני שהתמכרנו לסלפי.

>> ערוץ LOVE ISRAEL גם בפייסבוק

חודש ההתנדבות המיוחד בקיבוץ גבולות מתרחש תודות לקשר הדוק עם גופים ציוניים ישראלים כמו תיירות גבולות, הסוכנות היהודית וארגון שותפות 2000 של הסוכנות. הסיבה להגעה היא החשוד המיידי – ציונות, ובמסגרת הביקור החיבור לישראל מתעצם באמצעות חזרה לעבר ושחזור ההתיישבות. עובדה מפתיעה על הביקור היא שהוריהם של חלק מהמתנדבים כבר ביקרו בישראל בעבר, וכמובן בלא אחר מאשר קיבוץ גבולות. תחשבו על צעירה מקסיקנית שישנה באותה מיטה שישנה אימה, ותבינו את גודל החוויה עבורם.

יוסף, נער בן 15 ממקסיקו סיטי מספר: ״אצלנו בקהילה היהודית במקסיקו סיטי זאת מסורת להגיע לישראל ובמיוחד לקיבוץ גבולות. ההורים שלי הגיעו לכאן בחופשת הקיץ שלהם כשהיו בתקופת נעוריהם. גם חמישה מבני דודיי הגיעו לטיול המופלא הזה, ואחי הקטן עוד שנתיים יבלה פה גם״.

קיבוץ גבולות (צילום: ג׳אניס הפקות)
עשיתם לנו טוב על הלב | צילום: ג׳אניס הפקות

קיבוץ גבולות (צילום: ג׳אניס הפקות)
ליל קיץ חמים, פיתות בטאבון ורוח נעורים משכרת. מקנאים? | צילום: ג׳אניס הפקות

הקסם המתוק של הקיבוץ כולל לא רק בריכה ומדשאות, אלא גם עבודה למען "ערב חלוצים", בו עורכת הקבוצה שחזור מדויק של ההתיישבות בנגב, שהחלה בשנת 1943. מטרת ערב החלוצים היא היכרות חווייתית עם סיפור ההתיישבות והוא כולל הליכה רגלית מאזור הלינה אל אזור הפעילות, תוך מעבר בין חדש לישן, עתיק ומודרני. עם רדת החשכה, מתחילים בצעידה בדרכי עפר, ללא פנס או מקור אור ״מודרני״, עם נרות ביד שאותם הרוח מאיימת לכבות. כך מגיעים בני הנוער למצפה גבולות המקורי, ובין מבניו העתיקים מדליקים אש בתנאי שטח, אופים בתנור הלבנים המקורי ומסכיתים בהנאה רבה לסיפורי הגבורה של חלוצי הנגב.

נטלי, תלמידה מבית הספר ״ספרדי״ שבמקסיקו סיטי סיפרה כי ״השחזור גורם לנו להבין איך הוקמה מדינת ישראל, וכך גם אנחנו מסייעים להמשיך את כוחה של ישראל. הקיבוץ הוא כמו הבית שלנו, רק רחוק מהבית״.

מפריחים את השממה

חשיפת המשתתפים לרעיון הפרחת הנגב - סביבו התקבצה קבוצת צעירים וצעירות אמיצים בשנותיה הראשונות של ישראל – מדגיש את הקבוצה, בעידן האינדיבידואלי בו אנו חיים. הרצון להבין את ההדדיות שבין הטבע לבין האדם, מייצרת שינוי תפיסתי.

קיבוץ גבולות (צילום: באדיבות המצולם)
רותם בוקסבאום, מנכ"ל תיירות גבולות | צילום: באדיבות המצולם
"החוויה מרגשת כל פעם מחדש", אומר רותם בוקסבאום, מנכ"ל תיירות גבולות. "המפגש עם הקיבוץ, הוא אחד מאבני הדרך של הקמת מדינת ישראל, יוצר אצלם תמהיל מיוחד של חיבור כפול הן לישראל והן לדרך החיים הייחודית הקיימת רק כאן. מפתיע אותנו כל פעם מחדש כיצד כל כך הרבה אנשים מכל כך הרבה מקומות שונים בעולם מגיעים אלינו בזכות התכניות הציוניות".

יוסף מוסיף כי ״אין ספק שהטיול הזה קירב אותי ליהדות שלי וגם לתחושה של הישראליות. הוריי מתכננים לעלות לישראל בשנה הקרובה והטיול הזה היה הפעם הראשונה שהגעתי לישראל. ראינו מלא חיילים וחיילות באזור שבקיבוץ... ואיך התלהבתי. אני רוצה ללכת לשייטת כשאגיע לגיל המתאים". "אין ספק שזה טיול חובה עבור כל הצעירים היהודיים מכל העולם. בטיול הזה אני באמת הבנתי שיש לי תמיד מקום בטוח לחזור אליו", מוסיפה נטלי.

רחל אשכנזי, מורה בית הספר ״ספרדי״, שהגיעה זו השנה השמינית ללוות את הצעירים, מוסיפה: "לילדים יש חיבור עמוק עם ישראל. לנו חשוב במקסיקו סיטי לשמור על יחסים הדוקים עם ישראל. בכלל, יש צורך עמוק לכל קהילה יהודית בתפוצות לעשות כך. הטיול עוזר לנו להבין יותר טוב את ההיסטוריה שלנו כיהודים״.

קיבוץ גבולות (צילום: ג׳אניס הפקות)
איך האוכל? | צילום: ג׳אניס הפקות

>> נתקלתם בהפגנה אנטי-ישראלית בחו"ל? זה מה שתעשו