לאחרונה התקיימה בחיפה תחרות "מהנדס צעיר" בה השתתפו 56 קבוצות תלמידים מכ-206 בתי ספר ברחבי הארץ, מטעם רשת בתי הספר "אורט", היא הרשת הגדולה בישראל של בתי ספר פרטיים.

התחרות השנתית מאפשרת ליכולות העיצוב, החדשנות, המדע והטכנולוגיה של תלמידות ותלמידים ישראלים לבוא לידי ביטוי, ובכל שנה ישנם מספר פרוייקטים עוצרי נשימה שבהחלט מעוררים גאווה. 

>> עקבו אחרי Love Israel גם בפייסבוק

תלמידים מוכשרים משני בתי ספר בלטו במיוחד; הראשונים היו התלמידים מבית הספר "אורט בוסתאן אל מארג'" שהגיעו למקום השלישי בזכות אפליקציית ניווט אותה יצרו עבור כיבוי אש יעיל. תלמידי שכבת י"ב בבית-הספר פיתחו את האפליקציה תוך כדי התייעצות עם תחנת כיבוי האש המקומית, וזאת כדי ליצור תוכנה שתקל על עבודתם של צוותי כיבוי האש, בכך שהיא תמצא את ברז הכיבוי הכי קרוב אליהם בעודם מגיעים לטפל באירוע. כמו כן האפליקציה תאפשר לאזרחים לשתף פעולה עם לוחמי האש ובמקרים מסוימים בהחלט תציל חיים.

הקבוצה השנייה שבלטה הייתה מבית הספר "אורט רמלה-לוד", ואף קיבלה את פרס אהובי הקהל על "מערכת בטחון לחיילים" שהמציאו. במסגרת ההמצאה של התלמידים, הוחלט לטפל בסוגיה כואבת והיא פגיעה בחיילים מאש ידיתותית, קרי מאש צה"ל עצמו. לשם הורדת כמות הפגיעות הללו, פיתחו התלמידים מערכת של חיישנים, משדרי רדיו ומערכות נעילה אוטומטיות בנשק חם. מערכת זו תגרום לזיהוי מיידי של כוחות ידידותיים וכן תמנע ירי בהם. גם כאן מדובר בהחלט בהמצאה שמצילה חיי אדם.

מהנדסים צעירים (צילום: באדיבות רשת "אורט")
תלמידים בתחרות לצד ההמצאות שיצרו | צילום: באדיבות רשת "אורט"

"היום בו הבאנו מאות מתלמידינו יחד כדי שיוכלו להביע את פירות עבודתם הקשה בזמן הלימודים, היה מאוד מרגש. זו גם אחת מההזדמנויות הראשונות להציג את תוכנית הלימודים החדשה שלנו שנקראת I-STEAM", אמר צבי פלג, מנכ"ל רשת אורט.

I-STEAM היא תוכנית הלימודים החדשה של הרשת המוסיפה חדשנות (innovation) ויצירתיות (creativity) לגישת ה-STEM המקובלת (science, technology, engineering, math). היא כוללת בתוכה את אלמנט האמנות כדי לעודד את יצירתיות התלמידים ולהקנות להם את חשיבות העיצוב. בנוסף, לאחרונה החלו להוסיף לתוכנית הלימודים מרכיבים שיקנו לתלמידים הבנה של עולם העסקים והשיווק.

"תוכנית הלימודים שלנו היא המובילה בתחומה", מסביר דוקטור אלי אייזנברג, ראש מחלקת המחקר, הפיתוח והכשרה של הרשת. הוא גם היה אחראי הפיקוח על פיתוחה של התוכנית. "פרוייקטים כמו זה נותנים לתלמידנו את היכולות להצליח במקום העבודה של מחר". הוסיף. נקווה שההמצאות המהפכניות של התלמידים אכן ישתלבו בעולם העסקים וההייטק הישראלי, ויתרמו להצלת ולשיפור החיים. 

>> האם האו"ם מעניק יחס שונה לישראל?
>> דרגו את היצירות של "אמנים למען ישראל"