חרם על ישראל הלכה למעשה: סטודנט ישראלי בשם סתיו דרון פנה למכללה קנדית המתמחה במקצועות הבנייה בשם "בית הספר איילנד לאמנויות הבנייה" בבקשת הרשמה, אך זכה לסירוב בשל מוצאו הישראלי. דרון הוא סטודנט ישראלי להנדסה אזרחית ונגר חובב. מזה שנים הוא מטפח את תחביבו, לוקח חלק בעבודות מזדמנות ומנסה להתמקצע בתחום. החיפושים הובילו אותו אל בית הספר היוקרתי למקצועות הבנייה באי גבריולה השוכן בקולומביה הבריטית, הפרובינציה המערבית ביותר של קנדה.

"בית-הספר הזה מאוד ייחודי", מספר דרון. "מדובר במוסד ותיק הנחשב למוביל בתחומו בעולם המלמד טכניקה ייחודית של תכנון ובניית מבני עץ. הוא נמצא על אי קטן שאפשר להגיע אליו רק במעבורת ומגבש סביבו קהילה של סטודנטים מכל העולם שבאים מרחוק כדי ללמוד שם". לצורך הלימודים רכש דרון דרך אתר האינטרנט של בית הספר ספר לימוד יקר שנכתב על-ידי מייסד בית הספר, ג'יימס מיטשל. 

אלא שתשובת מנהל התלמידים בבית-הספר לבקשתו להצטרף ללימודים במוסד הכתה את דרון בתדהמה: "יצרתי קשר עם אגף הרישום של בית הספר אך בתשובה קיבלתי מאדם בשם פאט מייל ובו נכתב "בשל הסכסוך ופעילות התנחלויות בלתי חוקית באזור, אנחנו לא מקבלים נרשמים מישראל"". דרון לא נשאר חייב והשיב במייל חוזר כי "זה מאוד עצוב שמוסד אשר מתהדר בקהילת סטודנטים מכל רחבי העולם מתנהג בצורה כזאת. אני מצטער שקניתי את הספר שלכם". בתגובה השיב נציג מנהל הסטודנטים במוסד: "נכון, זה עצוב. אך אנו נוהגים על-פי המצפן המוסרי שלנו". 

חשוב לציין כי אין זו הפעם הראשונה בה פעילות חרם אנטי ישראלית פוגעת בישראלים על רקע מוצאם. סימון ואפליה מכוונים כנגד ישראלים הינם טקטיקה שקטה ונפוצה למדי בקרב פעילי הדה-לגיטימציה נגד ישראל. עם זאת, בשל חוקיות הצעדים הללו, היא בדרך כלל מוכחשת מכל וכל בפומבי, כיוון שהיא מכתימה ומביכה את תנועת החרם אשר חרטה על דגלה ערכים כמו קידום זכויות אדם, שוויון וצדק. עו"ד דן אילוז, משפטן ישראלי ממוצא קנדי המעורה בפרשה מסר כי "לכאורה מדובר במקרה חמור של אפליה על בסיס מוצא והחוקה הקנדית אוסרת על כך באופן מפורש".

הדברים חריפים עוד יותר בשל התבטאויותיו של ראש ממשלתה ג'סטין טרודו, שביקר את הצו הנשיאותי של נשיאה הנבחר של ארה"ב דונלד טראמפ, המונע כניסה זמנית של אזרחים זרים לארה"ב. "הציבור הקנדי ימשיך לקדם בברכה את אלה הנמלטים מפני רדיפה, טרור ומלחמה ללא קשר לאמונתם. הרב-תרבותיות היא העוצמה שלנו. ברוכים הבאים לקנדה", כך בעמוד הפייסבוק שלו.

ג'סטין טרודו (צילום: ap)
הצהרות לחוד ומציאות לחוד. ג'סטין טרודו | צילום: ap
ובאשר לדרון, הוא כבר מחפש מקום אחר ללמוד בו את התחום. "הייתי בשוק. כבר כמה שנים שאני מתכנן ללמוד שם ואפילו תכננתי את ירח הדבש עם אשתי סביב קורס בן כמה שבועות שאקח שם. אבל זהו, אני איתם גמרתי. מקום שבו אני לא רצוי כישראלי ויהודי, זה לא מקום בו הייתי רוצה ללמוד בו". אנו מחזקים את אמירתו של דרון ואף אתוהים היכן הברכה של טרודו והעם הקנדי כלפי סטודנט ישראלי שבסך הכל רצה להגשים את חלומו. 

פנינו לבית הספר הקנדי, אך תגובה טרם התקבלה. נמשיך לעדכן.