אמש התקיים פסטיבל בשם "שלום" באדינבורו, סקוטלנד, שאורגן על-ידי הקהילות היהודיות והנוצריות בסקוטלנד וארגון StandWithUs. מדובר בפסטיבל אמנות שנתי שמבקש להראות דו-קיום בין כל האזרחים, ללא קשר למוצאת או דתם. לפסטיבל הגיעו אמנים יהודים, נורצים ומוסלמים, אנשי רוח, סופרים ונוספים כדי לקחת חלק בפסטיבל ולהביע תמיכה במסר של שלום.

התפנית בסיפור התרחשה שחלה הפגנה למען שחרור פלסטין,מעבר לכביש בו התקיים הפסטיבל. אלו לא הפגנות בעד שלום, לא בעד פתרון הסכסוך או בעד דו-קיום. הן אמנם מתקיימות בהתאם לחוק, אבל המסר של צעדות "פרי פלסטיין" ברחבי הוא בעיקר אנטי-ישראלי. אין מדובר בהפגנות באווירה חיובית ואפטימית, אלא בקריאות שמבקשות שחרור עבור העם הפלסטיני, ושמתלעמות לחלוטין מהאוכלוסייה הישראלית במדינת ישראל - התעלמות שמעלה שאלות רבות. 

כפי שניתן לראות בסרטונים, אל מול מתחם הפסטיבל התארגנה הפגנה של מאות מפגינים אנטי-ישראליים שצעקו והסיתו וניסו למנוע מאנשים להיכנס לפסטיבל. המשטרה הגיעה למקום ונערכה להתמודד עם הפרות סדר צפויות. למקום הגיעו כמה עשרות שוטרים סקוטיים. 

תמיר אורן, שליח ארגון StandWithUs לאנגליה שנכח בפסטיבל, נתן דיווח מהשטח על המתרחש. כמוהו גם אריאל ותום, אמנים ישראלים שהגיעו להופיע בפסטיבל. 

"חבל שבמקום קריאות לתקווה ודו-קיום, שמענו קריאות להרחמת ישראל, צעקות על מי שרוצה להיכנס לפסטיבל והפחדות של אנשים. צעקו שישראל היא מדינת אפרטהייד ורוצחת תינוקות", נמסר מהארגון.

כריס, נוצרי שהגיע כדי לתמוך בישראל אמר כי בעיניו ההפגנה היא בושה אמיתית. "אני מאוד מאוכזב. לדעתי הם לא פגשו אדם יהודי מעולם, ואם הם היו פוגשים הם היו חושבים בצורה שונה לחלוטין. אני תומך בישראל מפני שהיא צודקת, ואני נוצרי שלמד את התנ"ך וכן חבר בתנועות שתומכות בישראל ופועלות בסקוטלנד", אמר. 

בסופו של דבר האירוע הסתיים בהצלחה, וההפגנה לא השפיעה בפועל על שהתרחש בתוך הפסטיבל. 

במידה ונתקלתם בהפגנה אלימה נגד ישראל ניתן להתעלם ממנה, אך גם ניתן לנסות ולהשפיע בשטח, כפי שתוכלו לקרוא במדריך שהכנו לכם. יחד עם זאת, אין שום דבר ששווה שתסכנו את עצמכם בשום צורה.

תודה רבה לשני לוסקי-לוי על הסיוע בהכנת הידיעה

>> המשיכו לתמוך בפייסבוק
>> סטנד-אפ על הסכסוך? יש דבר כזה