אנחנו רגילים לצפות באסונות ומצבים הומניטאריים קשים שמתרחשים מדי יום ברחבי העולם מבעד למסך הטלוויזיה. אנחנו חושבים על זה לכמה רגעים ואז, כדרכם של החיים, ממשיכים הלאה. חלקינו אולי עושים לייק לעמוד הזדהות בפייסבוק. אולי אפילו מחליפים את תמונת הפרופיל. אבל, אפשר גם אחרת - למשל, להתנדב בצד השני של העולם. בכתבה המקיפה שהכנו עבורכם תוכלו למצוא כמה ארגונים, שדרכם תוכלו לעזור לאנשים מעבר לים או לתרום בפיתרון של בעיה בינלאומית. כמעט בכולם אפשר לעזור גם דרך עבודה משרדית או תרומה, אבל כאן תמצאו הסברים להתנדבות בשטח.

רופאים ללא גבולות

"רופאים ללא גבולות" הוא ארגון שמעניק סיוע רפואי והומניטארי לאנשים ברחבי העולם, ותוכלו למצוא מתנדבים של הארגון פחות או יותר בכל מקום שהתרחש בו אסון או מלחמה. בין השאר, "רופאים ללא גבולות" הבטיחו שכל בתי החולים בבירת רואנדה יתפקדו כשהחל רצח העם במדינה בשנת 1994, חיסנו 3 מיליון נג'ירים נגד דלקת קרום המוח כשפרצה מגפה ב-1996 והרשימה עוד ארוכה.
פועל מאז: 1971, אז נוסד הארגון על ידי קבוצת רופאים צרפתים, בעקבות מלחמת האזרחים בניגריה.
איפה: כשמו כן הוא, הארגון פועל ברחבי העולם, ובייחוד באזורים מוכי מלחמה ובארצות מתפתחות.
בקורות החיים: ל"רופאים ללא גבולות" יש רשימה של מקצועות שדרושים להם, רובם, כמובן, מתחום הרפואה. בין המקצועות, תמצאו רופאים ומנתחים מתחומים שונים, החל ממומחים למחלות זיהומיות ועד למיילדות ורופאי ילדים, אחים ואחיות, אנשים מתחום בריאות הנפש, רוקחים ועובדי מעבדה. אם אין לכם רקע רפואי, תוכלו לתרום גם כאנשי לוגיסטיקה (מומחים בבנייה, חשמל, מים וכדומה), אחראים פיננסיים או מנהלים.
לפני שנרשמים: כדי להירשם, אתם צריכים לפחות שנתיים של ניסיון במקצוע רלוונטי, וכן ניסיון בניהול או הדרכה, יכולות הסתגלות ועבודה בצוות וכמובן - תחושת שליחות אמיתית. שפות נוספות הן כמובן בונוס.
עד מתי: נדרשת זמינות של מינימום 12-9 חודשים (מנתחים, רופאים מרדימים ומיילדים/גניקולוגים יכולים להתקבל גם לתקופות קצרות יותר).
איפה נרשמים? ההרשמה היא דרך אתר האינטרנט של המשרד הקרוב ביותר של "רופאים ללא גבולות". בישראל לא קיים כזה, אך תוכלו למצוא אחד במגוון מדינות באירופה.


Greenpeace

"גרינפיס" הוא ארגון בינלאומי ללא מטרות רווח, שפועל למען הגנה על איכות הסביבה. הפעילים של "גרינפיס" משתמשים בשיטות מחאה יצירתיות ולא אלימות, בין אם בפעולות ישירות ובין אם בלוביזם ומחקר, כדי לחשוף בעיות ומחדלים סביבתיים גלובליים ומקומיים כאחד, ולנסות להבטיח עתיד ירוק, נקי ובריא. פעולותיו המפורסמות של הארגון הן בתחומי הגנה על יערות העד, הפסקת ציד הלווייתנים, מאבק בשינויי האקלים ועידוד השימוש במקורות אנרגיה מתחדשים ולא מזהמים.
פועל מאז: 1971, אז נוסד בקנדה. בראשיתו, נאבק נגד הניסויים הגרעיניים שביצעה ארצות הברית באי אמצ'יטקה שבשרשרת האיים האלאוטיים שבדרום מערב אלסקה.
איפה: לארגון משרדים ביותר מ-45 מדינות, ביניהן ישראל, ויש לו נוכחות ופעילות כלל-עולמית, כולל במוסדות כגון האיחוד האירופי והאו"ם.
הקשר הישראלי: בישראל פעיל מזה עשרים שנה משרד "גרינפיס" המקומי, כחלק מ"גרינפיס ים-תיכון" שמאגד גם את תורכיה וירדן. בין פעילויותיו המוצלחות של גרינפיס בארץ, תמצאו מאבק כנגד הקמתה של תחנת כוח פחמית שנייה באשקלון, מאבק נגד הזרמת שפכים ובוצה לים התיכון, מניעת זיהום נחל קישון על ידי מפעלים, עידוד הפרדת פסולת על ידי העיריות הגדולות בישראל, מניעת שימוש ברעלים מסוכנים בתעשייה ועוד.
בקורות החיים: ניסיון במכירות, הדרכה או הסברה הוא יתרון, אבל מעבר לזה, כל מה שאתם צריכים הוא כושר ביטוי גבוה ויכולת שכנוע טובה, ייצוגיות ויכולת לעבוד בצוות וכמובן - זיקה לאיכות הסביבה.
לפני שנרשמים: מהות העבודה היא בעצם הסברה וגיוס תומכים חדשים במיקומים מרכזיים בתל אביב ובחיפה. במילים אחרות, תעמדו בדוכן של "גרינפיס", תפנו אל העוברים ושבים ותעשו את מיטב יכולתכם כדי להסביר להם עד כמה זה חשוב.
עד מתי: זמינות למינימום של ארבע משמרות בשבוע (אורך כל משמרת כשש שעות).
איפה נרשמים? דרך אתר האינטרנט של גרינפיס ישראל.

סיוע הומניטרי ישראלי (צילום: באדיבות משרד החוץ - מש"ב)
חינוך לגיל הרך בגאנה - מלמדים בריאות והיגיינה אישית | צילום: באדיבות משרד החוץ - מש"ב

מהנדסים ללא גבולות

"מהנדסים ללא גבולות" הוא ארגון עולמי שעוסק במיזמים הנדסיים בינלאומיים, כשרוב העיסוק מופנה לשיפור איכות חייהם של אזרחי מדינות עולם שלישי באפריקה ובאסיה. הארגון משתף פעולה עם האוכלוסייה המקומית, ומיישם טכנולוגיות בנות-קיימא, במקביל לתוכניות הכשרה, חינוך, והעצמה של הקהילות ומתנדבי הארגון.
פועל מאז: הקבוצה הראשונה של "מהנדסים ללא גבולות" נוסדה בשנת 1982 בצרפת, וכללה סטודנטים מכל רחבי המדינה.
איפה: יותר מארבעים מדינות ברחבי העולם.
הקשר הישראלי: בשנת 2012 הוקם הארגון הישראלי של "מהנדסים ללא גבולות", בשיתוף פעולה עם מקבילו האמריקאי. הארגון הישראלי פועל באתיופיה, טנזניה ונפאל. באתיופיה, למשל, הוא מקיים פרויקט חקלאי עם תוכנית התמחות בחקלאות בעולם המתפתח, ועוד שבועיים יוצאת משלחת לטנזניה במטרה להתקין מערכת סולארית במרפאה. בישראל עצמה, מתקיימים פרויקטים שונים, וביניהם פרויקטים בנושאי אנרגיה עם קהילה בדואית בנגב ועם בית ספר במזרח ירושלים.
כיום פועלים בארץ ארבעה סניפים של הארגון - בטכניון, באוניברסיטת בן גוריון, באוניברסיטת תל אביב ובפקולטה לחקלאות ברחובות. כמו כן, ישנה פעילות ראשונה במכון הטכנולוגי בחולון ובמכללת אורט בראודה בכרמיאל.
בקורות החיים: חברי הארגון הם סטודנטים ואנשי מקצוע בתחומים שונים של הנדסה, ארכיטקטורה, כלכלה, איכות סביבה, בריאות, תרבות, חינוך וחברה.
עד מתי: כשמדברים על משלחת לחו"ל, זה תלוי במקום שאליו אתם נוסעים, כשבדרך כלל מדובר בחודשים בודדים.
איפה נרשמים? דרך אתר האינטרנט של העמותה.

IsraAID

"ישראייד" היא עמותה ישראלית המשמשת כמסגרת ארגונית לסיוע הומניטארי בינלאומי בתחומים שונים, שמקורו בישראל. למעשה, תחת "ישראייד" נמצאים עמותות וארגונים רבים, כולם יהודיים או ישראליים. עיקר הפעולה של "ישראייד" היא סיוע באסונות ומקרי חירום בעולם, החל מפעולות חילוץ והצלה, דרך שיקום קהילות ומוסדות חינוך ועסקים ועד טיפול רפואי פיזי ונפשי.
פועלת מאז: העמותה הוקמה בשנת 2001, ובמרס 2007 נרשמה כמוסד ללא כוונת רווח בישראל. באותו חודש נוספו לשורות "ישראייד" 14 ארגונים לא ממשלתיים.
איפה: בכל מקום שבו יש מי שנזקק לסיוע הומניטארי ברחבי העולם.
בקורות החיים: ב"ישראייד" מחפשים אנשים שיוכלו לתרום באחד מבין התחומים הבאים: חינוך והעצמת צעירים, הכשרה וחקלאות, תמיכה נפשית, מגדר וקידום נשים, בריאות הציבור, פיתוח קהילתי, סיוע בחירום, שירותי בריאות וניהול בחירום.
עד מתי: בטופס ההרשמה תוכלו למלא את התקופה המתאימה לכם. אפשר להתנדב לתקופה של חודש-שלושה חודשים, או לתקופה ארוכה יותר של שישה חודשים עד שנה. אפשרות נוספת שתוכלו לבחור בה, היא להתנדב עבור מקרי חירום, ואז אתם מתחייבים לחודש אחד, לכל היותר.
איפה נרשמים? דרך אתר האינטרנט של העמותה.

סיוע הומניטרי ישראלי  (צילום: ליאור ספרנדאו, CBN)
ייעוץ לאוכלוסייה המקומית בסנגל | צילום: ליאור ספרנדאו, CBN

לוחמים ללא גבולות

עמותת "לוחמים ללא גבולות" היא עמותה ישראלית ציונית, הפועלת כדי למנף את התשתית העצומה של עשרות אלפי התרמילאים הישראלים, בוגרי צבא ושירות לאומי, שמטיילים במדינות העולם השלישי לטובת התנדבות הומניטארית כחול-לבן במדינות אלו, כחלק מ"הטיול הגדול".
פועלת מאז: נובמבר 2013, אז הוקמה על ידי שלושה קצינים בוגרי יחידת דובדבן, שטיילו במזרח הרחוק ונחשפו להמוני הצעירים הישראלים שמטיילים במדינות העולם השלישי.
איפה: פועלים מדי שנה באתיופיה, הודו וארגנטינה, והחל משנה הבאה יפעלו גם במרכז אמריקה.
בקורות החיים: כדי להתנדב, אתם צריכים להיות בוגרי צבא, אם כי בכל משלחת יש גם מספר תקנים לבוגרי ובוגרות שירות לאומי. מעבר לזה, אין דרישות ספציפיות - פשוט מחפשים חבר'ה איכותיים, כשכמו תמיד - אם אתם דוברים את השפה המקומית זה יתרון.
לפני שנרשמים: לפני היציאה למשלחת, יהיה עליכם להתנדב מספר ימים בישראל, במסגרת פרויקט "קודם בארץ" מטעם הארגון.
עד מתי: ההתנדבות בכל משלחת הומניטארית נמשכת שבועיים, ואחר כך ממשיכים בטיול.
איפה נרשמים? דרך אתר האינטרנט של העמותה.


ALIMA

ארגון ALIMA הוא ארגון בינלאומי ללא מטרות רווח, שפועל לטובת סיוע הומניטארי בעולם, והעניק טיפול רפואי עד כה ליותר משני מיליון אנשים. אחת המטרות המרכזיות שהציב לעצמו הארגון, הוא מתן גישה לטיפול רפואי חינם לחמישה מיליון אנשים עד שנת 2020.
פועל מאז: 2009. מאז, שינה הארגון את חייהם של מיליונים ברחבי העולם.
איפה: עד כה ביצע הארגון 41 פרויקטים ב-12 מדינות, רובן באפריקה, וביניהן הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, ניגריה וצ'אד.
בקורות החיים: ALIMA מגייס בדרך כלל אנשים מתחום הרפואה, הפרא-רפואה, המחקר, הניהול והלוגיסטיקה עבור הפרויקטים השונים שלו.
עד מתי: תלוי במשרה, אבל באופן כללי - מדובר בעבודה ולא בהתנדבות זמנית וקצרת טווח.
איפה נרשמים? תוכלו למלא טופס הרשמה באתר האינטרנט של הארגון. אם אתם מתאימים - ישמרו את הפרטים שלכם, וכשתתפנה משרה חדשה יצרו איתכם קשר.