ישראלים אוהבים את חוויית הקנייה הפיזית בקניון, לרוב, אפילו יותר מקניות אונליין. הסיבות לכך, בין היתר, הן ההזדמנות להתנסות במוצר ולמדוד אותו, שביעות רצון גבוהה יותר מהקנייה, ייעוץ חשוב של מוכר או מוכרת בחנות ועוד.

על פי ד"ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות בעידן הדיגיטלי, מומחית להתנהגות צרכנית ומייצגת של הסטארט-אפ להתנהגות צרכנית Topicx, למרות שאנחנו חושבים שאנחנו פועלים בצורה רציונלית מה שמוביל אותנו הוא הרגש - ובקניון מתברר, כל החושים שלנו עובדים בפול ווליום.

"אנחנו מסתובבים, נהנים מהסטייל, מהבילוי, מהיציאה מהבית ומהתחושה שהכל פתוח בפנינו ואפשר לגעת ולמדוד. הרגשות פה מוסיפים נדבך מאוד משמעותי לרכישה עצמה. אנשים אוהבים גם את הריגוש של לקבל מוצר במקום ולא לדחות סיפוקים. כל הדברים האלו מאוד מספקים אותנו ברמה הלא מודעת אבל אנחנו נותנים להם הצדקות רציונליות. 

"ישראלים מאוד אוהבים לחשוב שהם שבשליטה ולא יגידו שהם צריכים ריגוש ואספקפיזם. מבחינתם קניון זה כמו לעשות סידורים, לגשת לסופר או לדואר, אבל ההבדל ביניהם הוא שהתחושה שנוצרת מקנייה בקניון היא תחושה טובה של בילוי.

ההשפעה המרגיעה של קניות: "הקניון נותן לנו תחושת מסוגלות"

קניות מפעילות את מרכזי ההנאה של המוח שלנו ומשחררות לנו דופמין - הורמון ה"הרגשה הטובה". בניגוד לקניות אונליין, קנייה פיזית בחנות מעלה לנו בנוסף גם את המוליך העצבי "סרוטונין" שיש לו תפקיד מפתח בוויסות מצב הרוח ובוודאי שמעתם עליו בכל פעם שרציתם להילחם בדכדוך.

לכל אלו נוסף בשנים האחרונות המונח "תרפיית שופינג" - תפיסה המכירה בחווית הקנייה כחוויה מרגיעה ומעצימה שנותנת לנו תחושה של מילוי משימה שמקדמת אותנו.

"כשאנחנו תקועים מול משימה מה שהכי עוזר לנו הוא לא לקחת הפסקה אלא להצליח להשלים מטלה קטנה", אומרת ד"ר מרגלית. "ברגע שיש לנו צורך ואנחנו משלימים אותו אנחנו מקבלים תחושת סיפוק. כלומר, הקניון נותן לנו תחושת מסוגלות". אגב, תשמחו לגלות שלקניות של בגדים יש מקום ייחודי בתחושה הטובה הזאת, בעיקר מכיוון שהן מאפשרות לנו גם משחק של התאמה ויצירתיות.

לשופינג יש מתברר גם משמעות חשובה בתקופת המלחמה ודיווחי החדשות השוטפים שכולנו חווים כעת: קניות הן אלו שהכי מספקות לנו אסקפיזם אקטיבי (בניגוד לצפייה בסרט למשל שהיא פאסיבית). "אנשים מתארים את התחושה של שהייה בקניון כ'עולם אחר' או חוויה של חו"ל. בתוך המבנה אין תפיסת זמן והכל מונח לפנינו, מפתה וצבעוני. אנחנו יכולים לבלות בקניון לבד או יחד, לאכול, לקנות, להיכנס לקולנוע. כל אחד מוצא את מקומו. זו חוויה שמאפשרת לנו לשכוח מהבעיות", מסכמת ד"ר מרגלית. 

עוד סיבות טובות לצאת לקניות בימים אלה

רשת קניוני עזריאלי מגדירה בימים אלה את Azrieli Time, הכינוי המתבקש להפסקה מהשגרה רק בשביל עצמנו. כדי לעזור לכולנו ליהנות מקצת יותר זמן של שקט, שלווה, סדר וביטחון בקניות, מצאנו את כל היתרונות הנוספים לשופינג שיגרמו לכם לגלות מחדש את עצמכם בקניון.

  1. קניות מספקות לנו ביטוי יצירתי והנאה אסתטית: אם יש לכם טעם טוב, שופינג הוא הדרך לגלות עולמות של עיצוב, אסתטיקה ואיכות חומר.
  2. קניות נותנות לנו תחושה של סדר ושליטה: בתקופה של ספק ואי-ודאות לשופינג יש יכולת לספק לנו תחושה שדברים מסתדרים ומוצאים את מקומם.
  3. קניות פיזיות משמשות כסוג של הרפיה ובידור: כל קנייה מתחילה בחזון ובציפייה. אנחנו מדמיינים את הפריטים שנרכוש וכיצד חיינו ישתפרו לאחר מכן – מה שמוריד את רמת הלחץ שלנו ויכול לעורר בנו הנאה.
  4. קניות יכולות לחזק את הביטחון שלנו: כפי שיודע ויודעת כל מי שמצאו את הבגדים והאביזרים הנכונים ליציאה או לראיון עבודה – אין ספק שלוק שאנחנו מרוצים ממנו מחזק את תחושת השליטה והחיוביות שלנו בקשר לעצמנו.
  5. קניות יכולות להפוך לחוויית מיינדפולנס ולהפוך לאפילו יותר מרגיעות: פשוט תזמנו את ההליכה שלכם בקניון בשעות פחות צפופות, התלבשו בנוחות ותרגלו תנועה מודעת תוך התמקדות בכל צעד, התבוננות על זרם האנשים, או הקשבה לקולות הסביבה.