החוויות שלנו נעימות יותר וקלות יותר כאשר אנחנו חווים אותן עם מישהו - והחודשים האחרונים הוכיחו זאת היטב. יותר ויותר ישראלים חיפשו את הביחד המשפחתי שיעניק להם תחושת ביטחון. רבים החליטו לשוב לארץ מחו"ל, ודורות של ילדים, הורים, סבים וסבות התאחדו תחת קורת גג אחת - כשהממ"ד הוא לפעמים רק תירוץ.

"על פי מחקר מבוסס של אונ' הרווארד, הדבר שהכי משפיע על תחושת השמחה והאושר שלנו הוא מערכות היחסים שלנו", אומרת קרן בן יצחק, מאמנת אישית לצמיחה והתפתחות. "יש קשר ישיר בין השקעה במערכות יחסים לבין הצלחה, שגשוג ורווחה רגשית בחיים כי הביחד מעמיק את תחושת השייכות והביטחון הפנימי שלנו ונותן לנו כוח להתמודד עם אתגרים חיצוניים".

על פי בן יצחק, לקשר שלנו עם הסובבים אותנו יש השפעה ישירה גם על הבריאות שלנו. "תחושת בדידות פוגעת במערכת החיסונית שלנו ומגבירה תחלואה. למעשה היא מזיקה יותר מעישון או השמנה! מנגד, כאשר אנחנו מוקפים באנשים אהובים ובמערכות יחסים טובות אנחנו בריאים יותר בכל גיל".

אז כיצד מייצרים זמן איכות משותף משמעותי ומחזקים מערכות יחסים? קרן בן יצחק מסבירה: "הדרך ליצור זמן איכות וחוויות משותפות עם הקרובים לנו היא לקבוע פגישות מראש ולחזק את תחושת המחויבות ההדדית. זה יכול להיות דייט זוגי קבוע, ארוחת ערב משפחתית, זמן איכות עם כל ילד בנפרד וכו'. זמן האיכות יכול להיות גם במהלך נסיעה לבית הספר או סיבוב בערב עם הכלב וכן סביב תחומי עניין משותפים כמו משחק כדורסל, בישול הורים וילדים, סדנה משותפת ועוד". 

בילוי משותף בקניון

את המקום של הבילוי הזוגי והמשפחתי בתקופת המלחמה תפס באופן בולט הקניון – שמאז ומתמיד היה פה פופולרי. מתברר שכאשר הנסיעות המפנקות שלנו לחו"ל התמעטו, רבים מהישראלים שמצאו פה את הביחד והבית חזרו גם לבילוי האסקפיסטי בשופינג.

"הקניון מאפשר לנו לבוא, לבלות ולשפר את מצב הרוח בלי להרגיש אשמה", אומרת ד"ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות בעידן הדיגיטלי ומומחית להתנהגות צרכנית. "שופינג נותן לנו תחושה של יצירת סדר, שליטה והצלחה. אנשים מרגישים בקניון שהם עושים משהו כי הם חייבים לעשות אותו למרות שזה מרגיש כמו בילוי".

אז איך מסע קניות יכול לשמש כזמן איכות? ד"ר מרגלית מסבירה:

"הרבה אנשים מעדיפים ללכת לקניות לבד או עם מישהו שבאמת מכיר אותם, שידע להתעכב איפה שהם רוצים. חווית הקניות לעיתים גם מקרבת בין זוגות רומנטיים ומייצרת להם תחושה של הבעת חום ואהבה דרך השופינג". 

"נשים למשל, מרגישות שהן משקיעות בבן הזוג במהלך הקניות, כמו בסיטואציות של חיפוש מידות והתאמת לבוש. הנתינה הזאת מייצרת המון קרבה. יחד עם זאת, הן יעדיפו לרוב ללכת לקניות עם אימא, חברה או לבד מאשר עם בן הזוג. מסע שופינג שמסתיים ללא קניות עדיין יכול לספק לנשים תחושה של הרגשה טובה כי הן נהנות באופן כללי מהמבחר, מהסטייל, מתהליך המדידה והרכישה ומהתאמת בגדים אחת לשנייה".

"מהצד של הגברים, יש מי שמבחינתם קניות הן עינוי ועול, ועדיין הם צריכים שהנשים ילוו אותם יותר ממה שנשים צריכות את ליווי הגברים מכיוון שהם הרבה פעמים הרבה יותר חסרי ביטחון לגבי הקניות שלהם".

שופינג כחוויה זוגית ומשפחתית משמעותית

מסע קניות משותף הוא הזדמנות לטפח שיחה וצחוק, ליצור זיכרונות משותפים ולשפר את התקשורת וההיכרות עם הקרובים לנו – בין אם מדובר בבעל, באישה, בילדים, בחברים, או בשאר בני המשפחה. אגב, שופינג הוא גם בילוי משותף מומלץ לזוגות שרק מתחילים לצאת והזדמנות ללמוד מה כל צד אוהב ולבנות אינטימיות.

קניות עם אדם קרוב שיודע מי אנחנו – את אורח החיים שלנו, הלבוש המועדף, והרגלי ההוצאות - עוזרות להעניק לנו ביטחון. מומלץ לשלב כוחות יחד כדי למצוא את הפריט המבוקש ולזהות מתי הצד השני זקוק לתמיכה רגשית ולעוד קצת סבלנות – זה ימנע ויכוחים מיותרים.

קניות לבד – זמן חשוב לעצמנו

לכל חובבי קניות הסולו, וישנם רבים כאלה, מתברר שגם הן נחשבות לזמן איכות עם עצמנו ואפילו, שימו לב, לסוג של מסע התפתחות אישי: זהו זמן שיכול לשפר את הבריאות הנפשית שלנו, להגביר את המודעות העצמית, לשפר את היצירתיות, המיקוד והפרודוקטיביות, ולספק לנו הזדמנות להיטען מחדש ולהגביר את העצמאות.

מסע קניות בגפנו הוא חופשי מהשפעות חיצוניות או הסחות דעת ומאפשר לנו להתמקד לחלוטין בהעדפות ובצרכים שלנו – מה שחסר לרבים. עוד יתרון לשופינג סולו בקניון הוא ההזדמנות להתנהל בקצב שלנו, להתרגל לרעיון של פינוק עצמי וללמוד לסמוך על החלטות שלקחנו לבד. 

יש לכם כבר חשק לצאת לקניות בקניון עם הפרטנר המושלם (אולי זה בכלל אתם?) בקניוני עזריאלי ממתינים לכם עם המון חוויות משותפת שיעשו לכם טוב.