רחל היא לפני הכל אשת חזון, מנהיגה אמיתית ויזמת בנשמה. וכשאישה בשיעור קומתה מקימה עמותה חברתית – השמים הם הגבול. "לפעמים קשה לי להאמין שבזכות מחלתו והחלמתו של בעלי בראתי יצירה ועשייה משמעותיים, שלא יכולתי לדמיין את השפעתם. זכות גדולה עבורי לעמוד לצד אנשים בשעתם הקשה", היא אומרת. 

הקמת עמותת CareGivers ישראל לא היתה בתוכניות שלה לפני שגידי בעלה, חלה בסרטן. רק לאחר החלמתו המלאה, כשההתמודדות היתה מאחוריהם, היא הבינה שלא תוכל עוד לחזור למה שהיו חייה הקודמים. "הסתובבתי עם התחושה שלא יכול להיות שעברנו את הטלטלה שעברנו ולא אעשה עם זה משהו", היא מספרת.  התשובה הגיע עבורה לאחר צפיה בסרט על .CareGivers באותו הרגע הבינה שבתקופת מחלתו של בעלה היא היתה קייר גיברית, או בעברית "בת משפחה מטפלת" ושכל הקשיים שחוותה והרגישה מדווחים ומבוססים על מחקרים ועל ידע אוניברסלי. באותו הרגע היא הבינה גם שמצאה את הייעוד שלה.  היא עזבה את משרתה הבכירה בג'וינט ישראל, מקום בו עבדה 11 שנים והשאר כמו שאומרים, היסטוריה.

 

שבוע מצוינות -  CARE GIVERS  (צילום: צילום פרטי)
רחל לדאני - מייסדת ומנכלית עמותת CARE GIVERS ישראל | צילום: צילום פרטי

למי שאינו בקיא בעובדות: CAREGIVERS הוא הכינוי לבני משפחה מטפלים. אלה שעליהם נופל נטל הטיפול בקרוב, או בן משפחה חולה. בישראל חיים למעלה מ-1.5 מיליון CAREGIVERS.

הקמת העמותה עשתה מהפכה בישראל בכל הנוגע לבני משפחה מטפלים: נתחיל מההכרה של בני המשפחה המטפלים בכך שזה מה שהם. שנחת עליהם תפקיד משמעותי שלפעמים משנה סדרי חיים ושהם לא צריכים להיות שקופים. נמשיך בהכרה ממשלתית ממסדית במעמדם וזכויותיהם של בני משפחה מטפלים, דרך הפיכת מקומות עבודה לידידותיים לבני משפחה מטפלים, והפעלת מרכז תמיכה וייעוץ שמספר לבני המשפחה מה הזכויות העומדות לרשותם, ברשויות המקומיות וברשויות המס.

"כשהקמתי את העמותה למדתי שבעולם יש הגדרה בחוק לתפקיד הזה, וההגדרה נושאת איתה הכרה, זכויות והטבות. הבנתי שכל מה שחשבתי שהוא הסיפור האישי שלי, הוא בעצם סיפור שנוגע לכשליש מאוכלוסיית העולם. יצרתי קשר עם גופים מובילים בעולם שמתמחים בנושא, ונסעתי לחו"ל ללמוד מקרוב את העשייה. גיליתי שמדינות רבות ברחבי העולם מכירות במורכבות הגדולה של התפקיד, בן משפחה מטפל. לכן הן מספקות להם שירותי מידע, תמיכה, הקלות במקום העבודה, הטבות כספיות ועוד. גייסתי שותפים ותקציבים להקמת העמותה, ואנחנו מקדמים בשותפות הכרה, מודעות, זכויות ותמיכה בבני ובנות משפחה מטפלות, במקומות עבודה ובקהילה. מיום הקמתה, תמכה העמותה בעשרות אלפי גברים ונשים המטפלות בקרוב/ה חולה, באמצעות מרכז הייעוץ שלנו, ש-90% ממנו הן נשים, שבעצמן היו או עודן בנות משפחה מטפלות".

כמעט כל אחד מאתנו יידרש לטפל במהלך חייו בהוריו המזדקנים, בבת זוג חולה או בילד חולה. למרביתנו אין כלים ותמיכה להתמודד עם המשימה האדירה הזו. הקושי המרכזי הוא שאנחנו לא נעזרים, כי אנחנו לא רואים את עצמנו כבעלי זכות לקבל עזרה. אנחנו לא החולים, אלא רק מי שלצידם.

העמותה קוראת בשם ומנכיחה את בני המשפחה המטפלים בשפה. דואגת להכרה בהם במגזר הציבורי והפרטי, לזכויות המגיעות להם, לתשומת הלב המיוחדת שהם זקוקים לה, לכלים ולתמיכה שמאפשרים להתמודד עם האתגרים של  טיפול באדם קרוב.

מיום הקמת העמותה, עשרות אלפי Caregivers נחשפו וקיבלו עזרה. "אנחנו  מגיעים לבני המשפחה המטפלים, דרך מקומות עבודה, מגזר ציבורי, צה"ל החברות הגדולות במשק. וגם באמצעות מרכז הייעוץ שלנו, שמורכב מנשים מקשת של מקצועות שהפכו את העזרה לבני משפחה מטפלים לשליחותן, בגלל ניסיונן האישי", מסכמת רחל. 

יש יותר מצוינות חברתית מזה?