בתחום הספורט, המונח מצוינות מתייחס לשבירת שיאים או לביצועים מדהימים על המגרש. בתחומים אחרים כמו עסקים, אמנות, או מדעים, המונח מצוינות מתייחס להישגים מעולים ולמדדים יוצאי דופן בתחום. אבל איך ניתן למדוד מצוינות כאשר מדברים על חיילים המשרתים בצה״ל?

״להצטיין פירושו להתבלט, לעלות על כל האחרים. ומה מותר לובש המדים המצטיין? שמתגשם בו ציוויו של בן גוריון, שהוא עולה על כל חבריו ביכולותיו ובאופן מילוי משימותיו הצבאיות ומעל הכל – הוא עולה עליהם ברוחו, השואפת להציג את הגרסה הטובה ביותר של עצמו", כך כתב הרמטכ"ל, רב אלוף הרצי הלוי, באיגרת ששלח למצטייני נשיא המדינה ביום העצמאות האחרון. 

כאשר מדברים על חיילות וחיילים מצטיינים שעלו ארצה לבדם והשאירו מאחור משפחה, חברים ושפה מוכרת, המונח מצטיין מקבל אפילו מימד רחב יותר. *מנהלת האגף לקליטת עליה בסוכנות היהודית, אורלי צוקרמן*, מספרת שמדי שנה משרתים בצה"ל כ-3,600 חיילות וחיילים עולים בודדים שעלו ארצה ללא הוריהם מעשרות מדינות שונות ברחבי העולם, בסיוע הסוכנות היהודית. ״עבור אותם עולים חדשים, השילוב בצה"ל מהווה את שער הכניסה לחברה הישראלית״.

מלכה סוקול, בת 24, היא אחת החיילות הבודדות שזכו השנה באות הצטיינות מנשיא המדינה. היא עלתה ארצה לבדה לפני שנה וחצי ממינסוטה בסיוע הסוכנות היהודית, דרך גרעין צבר. בינואר 2022 התגייסה לצה״ל וכיום היא משרתת בתור מש"קית מעוף וחדשנות בחיל הרפואה. במסגרת תפקידה היא עוסקת באיתור והנבטה של פרויקטים וטכנולוגיות חדשות ומלווה פרויקטים קיימים.

"החלום שלי היה להתנדב לצה״ל", מספרת סוקול. "אבל לא הכרתי אף אחד שהתנדב או איך לעשות את זה, אז חיכיתי, והלכתי לאוניברסיטה כמו שההורים שלי ואחותי עשו לפניי. בשנה אחרונה באוניברסיטה, מצאתי את גרעין צבר, תוכנית שעוזרת לחיילים בודדים לעשות עליה ולהתגייס. היה לי חשוב שתפקידי בצבא יהיה משמעותי ולכן התעקשתי לשרת ביחידה בה אוכל להביא לידי ביטוי את כישורי והניסיון שצברתי בתואר באוניברסיטה. כשאני מספרת לאנשים שאני חיילת בודדה, התגובה הראשונה שאני מקבלת היא "לא קשה לך"? אז כן, יש ימים שהם מאוד קשים אבל למזלי אני מוקפת בסביבה תומכת ואוהבת של חברים, בני משפחה ומשפחה מארחת – כך שלמרות הקשיים אני לרגע לא מתחרטת על ההחלטה לעלות לישראל". 

שבוע המצוינות - מעניקים ״כנפיים״ לחיילים הבודדים 2 (צילום: באדיבות הרוח הישראלית)
צילום: באדיבות הרוח הישראלית

רבים מהחיילים הבודדים נבחרים מדי שנה למצטייני הנשיא, זאת לצד אתגרי ההשתלבות בישראל לאחר שעלו ללא משפחותיהם. תוכנית ״כנפיים״ של הסוכנות היהודית, קרן מיראז׳ ומשרד העלייה והקליטה מלווה את העולים הבודדים לקראת השירות הצבאי ובמהלך השירות ומסייעת להם כשנתיים ימים לאחר השחרור, כדי להקל על השתלבותם באזרחות ולהכינם לחיים עצמאיים. 

ב-15 השנים האחרונות ליוותה ״כנפיים״ אלפי חיילים בודדים שעלו מעשרות מדינות שונות. אחת מהן היא מאיה מיטרני, שנבחרה לקבל את אות הנשיא לחיילים מצטיינים בשנת 2021. מאיה עלתה ארצה מפרו עם אחותה כדי להתגייס לצה"ל בסיוע הסוכנות היהודית ותכנית כנפיים. מגיפת הקורונה העולמית שהייתה בשיאה באותה תקופה, הביאה לכך שלא התראתה עם הוריה זמן רב, וגם את הרגע המרגש בו תעמוד על הבמה בבית הנשיא, ציפתה לחוות רחוק מהם – אולם מסביבה התרקמה תכנית אחרת. במבצע מורכב של הסוכנות היהודית, בסיוע היו"ר דאז יצחק הרצוג, הוטסו ההורים מפרו לברזיל ומשם לצ'ילה ואז לאתיופיה, שם נקלטו על ידי שליח הסוכנות היהודית והוטסו לישראל. המפגש המרגש, בין החיילת הבודדה להוריה התקיים ימים ספורים לפני הטקס ולא הותיר אף עין יבשה.

הוריהן של מאיה ואחותה תמי, גידלו את בנותיהן לאהבת ישראל ותמכו בהחלטתן לעלות ארצה בגפן לשרת בצה"ל. מאיה מספרת שהתאהבה בישראל במבט ראשון ומייד הרגישה שזה הבית שלה. שתי האחיות נקלטו באולפן קיבוץ מעגן מיכאל בתכנית קליטה לצעירים של הסוכנות היהודית ומיד לאחר מכן התגייסו לצה"ל כחיילות בודדות, בסיוע תכנית כנפיים של הסוכנות היהודית, קרן מיראז׳ ומשרד העלייה והקליטה. הן הצטרפו למערך ההגנה של חיל האוויר, כטכנאיות לוגיסטיקה אווירית בסוללת כיפת ברזל ובלטו בתרומתן. 

״מטרת תכנית 'כנפיים' היא לסייע לחיילים העולים להתמודד עם האתגרים בצעדיהם הראשונים באזרחות, כשהם ללא משפחה המעניקה רשת תמיכה וביטחון בארץ״, אומרת צוקרמן. התכנית מופעלת על ידי הסוכנות היהודית, קרן מיראז׳ ישראל ומשרד העלייה והקליטה, בתמיכה של ארגון הרוח הישראלית ובשיתוף עם צה״ל. אנשי המקצוע של כנפיים מעניקים למשתחררים כלים להשתלבות בחברה על ידי ליווי של אנשי מקצוע, יעוץ כלכלי וייעוץ פרטני בתחומים כמו מציאת תעסוקה, השתלבות באקדמיה ואפילו תמיכה נפשית לאלה הזקוקים לה. ״בעזרת ההכוונה הנכונה, אותם חיילים בודדים יכולים לממש את הפוטנציאל שלהם למצוינות שתתורגם לכלל החברה הישראלית״, מסכמת צוקרמן.

*יו״ר הסוכנות היהודית, האלוף במיל. דורון אלמוג:* ״אלפי צעירות וצעירים עולים בכל שנה לישראל בסיוע הסוכנות היהודית. הם משאירים מאחור משפחה וחברים, מתגייסים לצבא, לומדים באקדמיה, משתלבים בתעסוקה ומשנים יחד איתנו את העתיד שלהם ושל מדינת ישראל כולה. החיילות והחיילים האלה הם התגלמות המצוינות והם מבטאים עשייה מתוך ציונות ואהבת הארץ. אני רוצה להגיד לכל החיילים והעולים בבודדים האלה: אתם לא לבד. אנחנו כולנו המשפחה שלכם בישראל״.